Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę systemu wynagradzania nauczycieli w Polsce. W pierwszej części przedstawiono oświatę jako zadanie publiczne polskich gmin, powiatów i województw oraz miast na prawach powiatu, które wypełniają zadania zarówno gmin, jak i powiatów. W kolejnej części omówiono kryteria (zwłaszcza dotyczące nauczycieli) podziału części oświatowej subwencji ogólnej z budżetu państwa pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Następnie opisano zasady naliczania wynagrodzeń nauczycieli. W części empirycznej artykułu przedstawiono strukturę i dynamikę wydatków oświatowych na wynagrodzenia w latach 2004–2020 oraz porównano ich wysokość z oświatową częścią subwencji. Następnie analizowana jest różnica między minimalnym i średnim wynagrodzeniem nauczycieli. Ostatnia część to studium przypadku pokazujące wpływ wynagrodzeń nauczycieli na wydatki w budżecie Lublina.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.31268/StudiaBAS.2022.12
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
STUDIA BAS
strony 49 - 70,
ISSN: 2080-2404 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2022
- Opis bibliograficzny:
- Sekuła A., Nucińska, J.: System wynagradzania nauczycieli w Polsce – skutki dla lokalnych budżetów// STUDIA BAS -Vol. 70,iss. 2 (2022), s.49-70
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.31268/studiabas.2022.12
- Źródła finansowania:
-
- Działalność statutowa/subwencja
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 123 razy