Abstrakt
W artykule przedstawiono wybrane metody wyznaczania obciążenia krytycznego oraz szacowania nośności ściskanych pasów mostów kratownicowych górą otwartych z uwzględnieniem wyboczenia. Wśród tych metod znalazły się numeryczne analizy liniowe oraz nieliniowe wykorzystujące metodę elementów skończonych, algorytmy bazujące na procedurach normowych oraz uproszczone modele prętowe podparte sprężyście. Opisane metody sprawdzono na przykładzie stalowej kładki dla pieszych położonej w Straszynie. Przedstawiono wyniki analiz stateczności przeprowadzonych wybranymi metodami oraz problemy związane ze stosowaniem wzorów normowych. Rezultaty ze sobą porównano, zwracając uwagę na użyteczność przedstawionych sposobów uwzględniania stateczności. Wyniki otrzymane z analiz LBA i GNA są do siebie zbliżone – różnica wynosi zaledwie 1,3%. Dużo niższe wartości sił krytycznych otrzymano w analizie belki spoczywającej na podporach i podłożu sprężystym. Niemożliwe jest porównanie obciążeń krytycznych wyznaczonych numerycznie z procedurami normowymi, w których sprawdza się jedynie warunek sztywności półram konstrukcji kratowych. Artykuł znajduje się na płycie CD dołączonej do czasopisma na str. 11829-11836.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Logistyka
ISSN: 1231-5478 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Żmuda-Trzebiatowski Ł., Iwicki P.: Wybrane metody szacowania obciążenia krytycznego mostów kratownicowych górą otwartych// Logistyka. -., nr. 6 (2014),
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 162 razy