Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym

Abstrakt

Artykuł omawia proces projektowania mostu łukowego nad rzeką Dunajec w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Autorzy przedstawiają szczegółowe analizy koncepcyjne i statyczno-wytrzymałościowe, które doprowadziły do wyboru konstrukcji łukowej z siatkowym układem wieszaków (network arch) zamiast kratownicy. Decyzja ta umożliwiła optymalizację zużycia materiałów oraz zwiększenie walorów estetycznych mostu. Przeprowadzono kompleksowe analizy MES dotyczące nośności, rozkładu wieszaków, stateczności łuku i dynamiki przęsła, które pozwoliły na spełnienie normowych wymagań dotyczących mostów kolejowych. Ostateczny projekt przewiduje sprężony pomost betonowy, który zapewnia większą sztywność poprzeczną. Po przeprowadzeniu zaawansowanych analiz dynamicznych, stwierdzono brak efektów rezonansu między przęsłem a wieszakami, co gwarantuje bezpieczeństwo i komfort użytkowania konstrukcji. Projekt mostu jest obecnie realizowany, a jego oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach
Opublikowano w:
Mosty strony 34 - 38,
ISSN: 1896-7663
Język:
polski
Rok wydania:
2024
Opis bibliograficzny:
Kalitowski P., Żółtowski K., Górski N., Łucki M., Stalmirski M.: Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym// Mosty -,iss. 2 (2024), s.34-38
Źródła finansowania:
  • COST_FREE
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 6 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi