Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym

Abstract

Artykuł omawia proces projektowania mostu łukowego nad rzeką Dunajec w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Autorzy przedstawiają szczegółowe analizy koncepcyjne i statyczno-wytrzymałościowe, które doprowadziły do wyboru konstrukcji łukowej z siatkowym układem wieszaków (network arch) zamiast kratownicy. Decyzja ta umożliwiła optymalizację zużycia materiałów oraz zwiększenie walorów estetycznych mostu. Przeprowadzono kompleksowe analizy MES dotyczące nośności, rozkładu wieszaków, stateczności łuku i dynamiki przęsła, które pozwoliły na spełnienie normowych wymagań dotyczących mostów kolejowych. Ostateczny projekt przewiduje sprężony pomost betonowy, który zapewnia większą sztywność poprzeczną. Po przeprowadzeniu zaawansowanych analiz dynamicznych, stwierdzono brak efektów rezonansu między przęsłem a wieszakami, co gwarantuje bezpieczeństwo i komfort użytkowania konstrukcji. Projekt mostu jest obecnie realizowany, a jego oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach
Published in:
Mosty pages 34 - 38,
ISSN: 1896-7663
Language:
Polish
Publication year:
2024
Bibliographic description:
Kalitowski P., Żółtowski K., Górski N., Łucki M., Stalmirski M.: Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym// Mosty -,iss. 2 (2024), s.34-38
Sources of funding:
  • COST_FREE
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 17 times

Recommended for you

Meta Tags