Abstrakt
Fascynuje mnie forma wschodnich kobierców. W swoich pracach podejmuję próbę zrozumienia kultury, która je stworzyła, kultury, która jako środek ekspresji przyjęła estetykę znaków i ornamentów. Tkaniny (w tym także wzory umieszczane na nich) są przedmiotami, których ludzkość używa od wieków. Kobierce tworzone przez mieszkańców Wschodu są wyrazem wyznawanych przez nich wartości i mają głębokie znaczenie symboliczne. Malując motywy ze wschodnich kobierców zaczęłam stawiać pytania dotyczące zawartych w nich tematów. Myślałam o ich pochodzeniu oraz roli poszczególnych znaków. Jak kształty i kolory tworzą znaczenie? Jak często wzory są nośnikiem komunikatu? Czy wartości wyrażone przez skomplikowane wzory i ornamenty mogą być rozumiane współcześnie? Interesuje mnie połączenie znaków i symboli ze słowem pisanym. Zastanawia mnie w jakim stopniu wyraz może zdefiniować przesłanie - pomóc lub przeszkodzić w określeniu znaczenia. Czy znaki i symbole, wyrwane ze swojego kulturowego kontekstu, stają się tylko ornamentem pozbawionym sensu? Rozpatrując formy i motywy będące nośnikami znaczeń, szukam uniwersalnych treści i niepowtarzalnej wymowy. Interesuje mnie świat dawnych wyobrażeń rozumiany jako podpora współczesnej ikonografii.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Efekty działalności twórczej
- Typ:
- wystawa zbiorowa , indywidualna w Polsce, warsztaty, projekty edukacyjne
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2019
- Opis bibliograficzny:
- Urwanowicz E..: "Wzory Pamięci"; , 2019
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 134 razy