Publikacje
Filtry
wszystkich: 905
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Rola platformy informacyjnej w zarządzaniu transportem podczas imprez masowych
PublikacjaPlatforma informacyjna, wspomagana przez technologie inteligentnych systemów transportu, jest narzędziem służącym do prezentacji służbom miejskim informacji o funkcjonowaniu transportu zbiorowego i indywidualnego na wybranych odcinkach sieci transportowej obszaru, w którym odbywa się ruch pojazdów i podróżujących pieszo lub transportem zbiorowym, związanym z organizacją imprez masowych. W referacie przedstawiono strukturę organizacyjną...
-
Rozwój społeczno-gospodarczy głównym uwarunkowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublikacjaWykorzystując wyniki studiów literatury i prac własnych, zaproponowano wskaźnik śmiertelności demograficznej w wypadkach drogowych WSD jako miarę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgromadzone zbiory dostępnych danych pozwoliły na zidentyfikowanie grupy najbardziej istotnych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego na obszarze kraju. Opracowano model zmian tego wskaźnika WSD z wykorzystaniem funkcji potęgowo-wykładniczej...
-
Ruchotwórczość wielkopowierzchniowych obiektów handlowych trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta
PublikacjaCelem referatu jest przedstawienie wyników badań i analiz ruchu generowanego przez obiekty handlowe trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta oraz identyfikacja najistotniejszych czynników wpływających na wielkość generowanego ruchu. W referacie przedstawiono wstępne wyniki modelowania ruchu w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, jak również przykłady wykorzystania wyników badań i zbudowanych modeli do prognozowania...
-
Ruchotwórczość wielkopowierzchniowych obiektów handlowych trzeciej generacji na przykładzie Trójmiasta
PublikacjaWielkopowierzchniowe obiekty (handlowe, usługowe itp.) generują ruch o dużych natężeniach, które często przekraczają możliwości przepustowe przyległego układu ulicznego. Wpływają w ten sposób na znaczne pogorszenie się warunków ruchu w najbliższym otoczeniu obiektu i zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu systemu transportowego miasta. Wobec braku polskich doświadczeń konieczne jest badanie wpływu wybranych czynników demograficznych,...
-
Structural Design and Sensitivity Analysis of Semi-Rigid Pavement of a Motorway
PublikacjaThis paper presents application of mechanistic-empirical methods in design of semi-rigid pavement for a section of a motorway in Poland. The stage construction was assumed. Three fatigue criteria were applied in the design. For asphalt fatigue cracking and subgrade soil the criteria from the Asphalt Institute (1981) were applied. For fatigue cracking of cement stabilized bases the Dempsey (1984) and De Beer (1992) criteria were...
-
Symulacja procesu wyboru metody wykrywania zdarzeń drogowych
Publikacja -
Symulacja uwarunkowań powstania miejskiego centrum konsolidacyjnego w Gdańsku
Publikacja -
System Zintegrowanego Ratownictwa Drogowego
PublikacjaRozdział dotyczy działań ratowniczych związanych z wypadkami drogowymi. Zwiększenie skuteczności tych działań prowadzi do zmniejszenia skutków wypadków drogowych. Cały proces zaczyna się od powiadomienia o wystąpieniu wypadku, poprzez dotarcie odpowiednich służb, udzielenie pierwszej pomocy, kończąc na dotarciu do szpitalnego oddziału ratunkowego.
-
Systematyka narzędzi do zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej
PublikacjaW ostatnich latach w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego pojawiło się kilka narzędzi takich jak audyt brd, ocena brd, kontrola brd. Dyskusja prowadzona podczas procedowania ustawy wdrażającej dyrektywę 2008/96/WE wskazała na nieznajomość wśród przedstawicieli stron biorących udział w dyskusji, narzędzi zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W artykule przedstawiono koncepcję usystematyzowania tych narzędzi...
-
The impact of road network structure and mobility on the national traffic fatality rate
PublikacjaW pracy określono wpływ wybranych miar struktury sieci drogowej i mobilności mieszkańców na wskaźnik śmiertelności w wypadkach drogowych na bazie dostępnych danych z wielu krajów świata. Opracowano wieloczynnikowe modele nieliniowe pozwalające na określenie wpływu wielu istotnych czynników: ekonomicznych, systemowych, motoryzacyjnych i infrastrukturalnych na bezpieczeństwo ruchu drogowego mierzonego wskaźnikiem śmiertelności RFR.
-
The multivariate multilevel analisis of different regional factors impact on road saferty in european country regions = Wielopoziomowa analiza wieloczynnikowa wpływu różnych charakterystyk regionalnych na poziom bezpieczeństwo ruchu w regionach krajów europejskich
PublikacjaIn this research, the effect of the European regional differences on the risk of been killed in road accident in these regions is investigated. Factors which differentiate regions can be described as automotive, economic, infrastructural, demographic, geographic. Analyzed risk, counted as regional fatality rate was modeled by the Poisson model. Because of regional diversity of Poisson distribution parameters, the Poisson distribution...
-
The Role of Greenery and Traffic Calming Measures in Planning of Road Infrastracture
PublikacjaThe role of greenery and traffi c calming measures in road infrastructure planning. The “life” of a town is connected with its infrastructure. So it is that, apart from serving their principal function, motorways, roads, airports and other facilities which make transport possible largely determine contemporary urban design. To achieve balanced forms of urban infrastructure that ensure comfort, safety and spatial order, it is necessary when...
-
The role of observatories in the integrated transport safety systems
PublikacjaAccurate knowledge about the causes, circumstances and place of transport accidents is the prerequisite to take the correct action to improve transport safety. Developing appropriate organizational structures, forms and methods of management and implementation of safety measures in the sectoral approach condition the success. Therefore, the Safety Information System is one of the integral areas of the Integrated Transport Safety...
-
The use of weight in motion data to heavy vehicles - pavement interaction analysis
PublikacjaWeight in motion (WIM) is the element of modern intelligent transport systems created to control commercial vehicles and to detect overloaded items. Because all of the vehicles crossing the WIM station are weighed and recognized, given data can be used to vehicle-pavement interaction analysis. The paper presents the results of analysis based on data from seven WIM stations localized in Motorway and National Roads in Poland. The...
-
Wstępna ewaluacja interim krajowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego gambit 2005
PublikacjaSześć lat funkcjonowania Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz nowe wyzwania w tym zakresie, wyznaczone przez Unię Europejską do roku 2020, skłaniają do wykonywania ocen i identyfikacji przeszkód oraz barier powodujących opóźnienia w realizacji wcześniej przyjętych celów i zadań. Wstępne analizy wskazują, że samo programowanie działań prewencyjnych...
-
Wszystko o badaniach zagęszczenia gruntu
PublikacjaObjętościomierz piaskowy, wodny, cylinder wciskany czy płyta VSS to tylko kilka rodzajów urządzeń do określania stopnia zagęszczania gruntu
-
Wybór sposobu przemieszczania się w mieście z wykorzystaniem analizy wielokryterialnej
PublikacjaW artykule przedstawiono porównawczą analizę możliwości przemieszczania się transportem zbiorowym oraz indywidualnym w Gdańsku w wybranej relacji. Stworzony został wielokryterialny model decyzyjny w aplikacji SuperDecisions wykorzystujący metodę AHP, Celem modelu było uzyskanie odpowiedzi, czy dla osoby korzystającej obecnie z samochodu osobowego transport zbiorowy może stać się realną alternatywą w codziennych regularnych podróżach.
-
Wybrane problemy modelowania podróży transportem zbiorowym na przykładzie Gdańska
PublikacjaModelowanie podróży transportem zbiorowym jest elementarną częścią procesu budowy modelu podróży przede wszystkim obszarów miejskich. Obecnie w Gdańsku budowany jest nowy transportowy model symulacyjny miasta, oparty na oprogramowaniu VISUM. W artykule zostały poruszone problemy budowy i kalibracji modelu podziału zadań przewozowych począwszy od wydzielenia ruchu pieszego, do podziału podróży odbywanych transportem zbiorowym i...
-
Wybrane problemy modelowania rozkładu przestrzennego i czasu podrózy na przykładzie Gdańska
PublikacjaRozkład przestrzenny jest drugim etapem w budowie czterostopniowego klasycznego modelu podróży, w którym to dokonuje się rozdzielenia podróży między rejony transportowe. Na tym etapie modelowania liczbę podróży pomiędzy rejonami wyznacza się najczęściej za pomocą modelu grawitacyjnego. Obecnie w Gdańsku budowany jest nowy transportowy model symulacyjny miasta, oparty na programie VISUM. W artykule przedstawiono problemy, które...
-
Zagadnienia związane z zarządzeniem wodami opadowymi. Zagrożenia strukturalne
PublikacjaProblemy zarządzania wodami opadowymi na obszarach zurbanizowanych. Błędy rozwiązań prawnych. Znaczenie elementu retencji. Przykłady rozwiązań
-
Zastosowanie środków inteligentnych systemów transportu do obsługi imprez masowych
PublikacjaZastosowanie systemów opartych na środkach telematyki transportu pozwala na bardziej efektywne zarządzanie transportem przez instytucje obsługujące duże imprezy masowe. W referacie scharakteryzowano problemy transportowe, które można rozwiązać dzięki zastosowaniu środkow Inteligentnych Systemów Transportu, koncepcę wykorzystaniatechnologii ITS do usprawnienia działań służb zarządzania ruchem, popartą przykładami wdrożeń w innych...
-
Zastosowanie w warunkach polskich francuskiej metody projektowania nawierzchni asfaltowych o podbudowach związanych spoiwami hydraulicznymi
PublikacjaPrzedstawiono francuską metodę projektowania konstrukcji nawierzchni o podbudowach związanych spoiwami hydraulicznymi oraz próbę zastosowania jej do polskich warunków. Opisano francuską klasyfikację konstrukcji z warstwami podbudowy związanymi spoiwem hydraulicznym oraz sposób wykorzystania praw zmęczeniowych dla różnych typów takich nawierzchni. Podano przykład obliczeniowy dla konstrukcji kompozytowej według metody francuskiej...
-
Zastosowanie wielopoziomowego modelu ruchu dla systemu TRISTAR
PublikacjaW artykule przedstawiono ideę budowy wielopoziomowego modelu ruchu z uwzględnieniem zastosowania środków Inteligentnych Systemów Transportu, które posłużą do zasilania modeli ruchu danymi pochodzącymi z systemów detekcji parametrów ruchu. Połączenie w jedną strukturę modelu wielopoziomowego z Systemem Planowania Ruchu, który jest realizowany w ramach systemu TRISTAR, pozwoli na wykorzystanie danych pochodzących z automatycznych...
Rok 2011
-
Aktualizacja współczynnikór równoważności pojazdów ciężarowych i autobusów
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę analizy oddziaływania ruchu pojazdów ciężarowych na nawierzchnię drogowe przy wykorzystaniu wyników ważenia pojazdów w ruchu (WIM). Celem analizy jest weryfikacja obowiązujących w polsce współczynników przeliczeniowych pojazdów.
-
Analiza porównawcza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionach Europy oraz Stanów Zjednoczonych
PublikacjaReferat prezentuje stan bezpieczeństwa ruchu drogowego mierzonego liczbą ofiar śmiertelnych oraz wskaźnikiem demograficznym ofiar śmiertelnych w regionach europejskich klasyfikowanych jako NUTS2 oraz w poszczególnych stanach Stanów Zjednoczonych.
-
Budowa i kalibracja modeli spękań zmęczeniowych warstw asfaltowych nawierzchni drogowych w mechanistyczno-empirycznej metodzie AASHTO 2004
PublikacjaW artykule przedstawiono sposób tworzenia modeli spękań zmęczeniowych warstw asfaltowych w nowej amerykańskiej mechanistyczno-empirycznej metodzie projektowania nawierzchni AASHTO 2004. Opisano modele przyjęte do kalibracji, problem różnego zachowania się warstw asfaltowych naprężeniowo i odkształceniowo,przyjęte miary spękań zmęczeniowych. Przedstawiono także kalibrację opartą o badania na odcinkach doświadczalnych LTPP, symulację...
-
Equivalent axle load factors for design of rigid pavements derived from fatigue criteria
PublikacjaArtykuł przedstawia określenie współczynników równoważności osi dla nawierzchni sztywnych na podstawie kryteriów zmęczeniowych stosowanych w mechanistyczno-empirycznej metodzie projektowania nawierzchni drogowych. Przedstawiono kryteria zmęczeniowe z wybranych metod projektowania i analizy nawierzchni sztywnych. Kryteria te zostały użyte do wyprowadzenia wzorów do obliczania współczynników równoważności obciążenia osi. Stwierdzono,...
-
Inteligentny system transportu dla aglomeracji na przykładzie aglomeracji trójmiejskiej
PublikacjaZarządzanie systemem transportu w miastach wymaga uwzględnienia struktury, organizacji i funkcjonowania wszystkich jego podsystemów oraz zaplanowania i wdrożenia spójnych działań ukierunkowanych na zmianę określonych parametrów zgodnie z przyjętą wcześniej strategią. Ze względu na dynamiczny charakter struktury funkcjonalnej współczesnych miast niezbędne są narzędzia, które umożliwią gromadzenie informacji o strukturze odbywających...
-
Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. K. Jamroz.
PublikacjaW monografii zaprezentowano bazujące na ryzyku podejście do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Można wyróżnić cztery zasadnicze jej części. W pierwszej przedstawiono przegląd problemów zarządzania bezpieczeństwem w inżynierii drogowej, pozwalający na identyfikację brakujących elementów zarządzania ryzykiem w tej dziedzinie. Następnie ukazano założenia i koncepcję metody zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej, nazwaną...
-
Metody zarządzania ryzykiem na sieci dróg
PublikacjaMetoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Przykłady zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Koncepcja metody zarządzania ryzykiem na drogach krajowych w Polsce.
-
Modele spękań zmęczeniowych warstw asfaltowych nawierzchni drogowych w mechanistyczno-empirycznej metodzie AASHTO 2004
PublikacjaArtykuł przedstawia modele zmęczeniowe wg metody AASHTO 2004 do spękań typu ''z dołu do góry'' (bottom - up) i ''z góry do dołu'' (top - down). Omawia wpływ grubości warstw i charakteru obciążenia warstwy asfaltowej na spękania zmęczeniowe. Podaje zależności między ilością spękań i szkodą zmęczeniową.
-
Ocena ryzyka na sieci dróg krajowych w Polsce - program EURORAP
PublikacjaEuropejski Atlas BRD jest narzędziem ułatwiającym: klasyfikację dróg z uwzględnieniem ryzyka, porównanie stopnia ryzyka na sieci dróg poszczególnych krajów, województw, wybór działań poprawiających stan bezpieczeństwa ruchu na drogach, szerokie komunikowanie o ryzyku na drogach za pomocą map, stron internetowych itp.Zaprezentowane wyniki oceny ryzyka na drogach krajowych są przydatne: kierowcom planującym bezpieczna podróż po kraju,...
-
Ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego projektów infrastruktury drogowej
PublikacjaDziałania inżynierskie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) podejmowane mogą być na wszystkich etapach przygotowania inwestycji drogowych. Im wcześniejszy etap, tym łatwiej jest usunąć niekorzystne dla brd czynniki zagrożenia. Współczesne podejście do zarządzania bezpieczeństwem drogowym w Polsce staje się coraz bardziej uwarunkowane wymaganiami stawianymi przez Unię Europejską. Stwarza to korzystne warunki tworzenia...
-
Perspectives of Telematics Implementation in Tri-City Transport Systems Management and Planning
PublikacjaIn 2010 the City of Gdynia applied for match funding the project ''Implementation of the Integrated Traffic Management System TRISTAR in Tri-City" under the Operational Programme Infrastructure and Environment. This year the project has been placed on a list approved by the Ministry of Infrastructure. Tri-City proceeds with a tender for the implementation of the system. The project will be implemented in key elements are included...
-
Poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionach Unii Europejskiej
PublikacjaProblem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie jest jednym z najważniejszych problemów transportu. Liczba ofiar śmiertelnych na drogach jest ponad 20-krotnie większa niż łączna liczba ofiar na kolei i w lotnictwie. W celu poprawy te sytuacji konieczne jest spojrzenie na ten problem z perspektywy mniejszych obszarów jakimi są regiony NUTS-2. Ich zróżnicowanie pod względem demograficznym czy kulturowym może wpływać na zróżnicowany...
-
Problemy szacowania strat w wypadkach drogowych w Polsce
PublikacjaPrzegląd i analiza strat w wypadkach i kolizjach drogowych - straty osobowe, straty materialne , straty środowiskowe, straty ekonomiczne. Klasyfikacja obrażeń uczestników ruchu w skali AIS, MAIS i CABCO.
-
Przyczyny i kierunki weryfikacji "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych"
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd przyczyn i kierunków weryfikacji obecnego "Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych" z 1997 roku, której celem jest wyeliminowanie niedostatków obecnego Katalogu. Główne kierunki weryfikacji Katalogu, którą realizuję zespół Politechniki Gdańskiej to dostosowanie Katalogu do: (1) obecnych technologii i materiałów, (2) obecnych sposobów wzmacniania podłoży drogowych, (3)...
-
Radar technique in application of interlayer identification connections
PublikacjaOne of important issues in pavement construction is to ensure that layers applied directly one on top of the other make up a continuous whole and form an integral construction complex. An appropriate interlayer connection plays here significant role ensuring proper transmission of distortions generated by wheels of vehicles to lower layers and preventing water penetration between the layers. In case of damaged pavements where lack...
-
Regional observatory as a part of road safety information system
PublikacjaEU experience clearly indicates that it is necessary to inform and motivate the public on road unsafety to undertake specific preventive efforts, as well as making road users feel responsible for the state of road safety and seek to improve this state gradually to protect their health and life. The implementation of the Warmia-Mazury Road Safety Observatory project will not only be an excellent addition to the activities carried...
-
Road safety management at the strategic level
PublikacjaZarządzanie ryzykiem jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi zarządzania bezpieczeństwem w technice, ekonomii, służbie zdrowia itp. W wielu dziedzinach istnieją unormowane procedury prowadzenia analizy, oceny i redukowania ryzyka. W zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego nie ma powszechnych uregulowań stosowania tej metody zarządzania bezpieczeństwem. Dotychczas dwa zagadnienia zarządzania brd zostały docenione i stały...
-
Road Safety Observatories within the Structure of Integrated Transport Safety Systems
PublikacjaAccurate knowledge about the causes, circumstances and place of transport accidents is the prerequisite to take the correct action to improve transport safety. Developing appropriate organizational structures, forms and methods of management and implementation of safety measures in the sectoral approach condition the success. Therefore the Safety Information System is one of the integral areas of the Integrated Transport Safety...
-
Rozwój metropolitalnego systemu transportu zbiorowego na przykładzie aglomeracji Portland USA
Publikacja -
Rozwój miast ukierunkowany na optymalne wykorzystanie transportu zbiorowego
Publikacja -
Sposoby wykorzystania rozwiązań telematycznych w tworzeniu zrównoważonych systemów transportu miejskiego
Publikacja -
Strategic risk modelling in highway engineering = Modelowanie ryzyka strategicznego w inżynierii drogowej
PublikacjaRyzyko strategiczne w inżynierii drogowej wybranego kraju związane jest realizacją celów strategicznych funkcjonowania kraju, jakimi są: ochrona życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego, ochrona krytycznej infrastruktury i wzmocnienie systemu ratownictwa. Przedstawiono przegląd koncepcji modelowania ryzyka w ruchu drogowym, wykorzystywanych do budowy narzędzi do podejmowania decyzji strategicznych dla potrzeb bezpieczeństwa...
-
Structural design and sensitivity analysis of semi-rigid pavement of a motorway
PublikacjaThis paper presents application of mechanistic-empirical methods in design of semi-rigid pavement for a section of a motorway in Poland. The stage construction was assumed. Three fatigue criteria were applied in the design. For asphalt fatigue cracking and subgrade soil the criteria from the Asphalt Institute (USA) were applied. For fatigue cracking of cement stabilized bases the Dempsey (USA) and De Beer (South Africa) criteria...
-
Struktura funkcjonalna systemu zarządzania transportem w Trójmieście - TRISTAR
PublikacjaGłówną przyczyną stosowania inteligentnych systemów zarządzania transportem jest konieczność realizacji działań na rzecz ograniczenia negatywnych skutków rozwoju motoryzacji i wzrostu jakości usług przewozowych w warunkach zmiennego popytu transportowego. Stosowane obecnie rozwiązania, ukierunkowane na zwiększenie podaży infrastruktury transportu drogowego i podporządkowywanie jej sposobów wykorzystania przestrzeni miejskiej stają...
-
Telematyka w logistycznym zarządzaniu transportem w miastach
Publikacja -
Traffic Safety in the TRISTAR System
Publikacja -
Wielopoziomowe modelowanie ruchu - koncepcja i doświadczenia praktyczne
PublikacjaDoświadczenia z ostatnich lat na obszarze województwa pomorskiego wskazują, że na obszarze województwa pomorskiego stosowane są różne narzędzia prognozowania i analiz transportowych. Stosowane modele są niekompatybilne, opracowywane przy innych założeniach i co najgorzej produkowane prognozy i wyniki analiz znacznie różnią się między sobą. Biorą to pod uwagę Katedra Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej wyszła z inicjatywą...