Publikacje
Filtry
wszystkich: 218
Katalog Publikacji
Rok 2017
-
Przyczepa do pomiaru oporu toczenia opon i nawierzchni drogowych - wybrane zagadnienia
PublikacjaW artykule przedstawiono zasadę pomiaru współczynnika oporu toczenia opon i nawierzchni drogowych przy wykorzystaniu przyczepy R2 Mk2, skonstruowanej i wykonanej na Politechnice Gdańskiej. Pokazano przykładowe przebiegi dla uzyskanego współczynnika oporu toczenia oraz możliwość tworzenia trajektorii w Google Maps przy wykorzystaniu współrzędnych geograficznych z modułu GPS. W dalszej części omówiono pomiar średniej głębokości profilu...
-
Reduction of road traffic noise by source measures — present and future strategies
PublikacjaThe current trend worldwide is less focused on reducing road traffic noise. This is in strong contrast to the severe impact of traffic noise to the general health and quality of life. A more holistic and combined strategy is needed. Current international rules and regulations regarding vehicles and tyres are not sufficient to reduce traffic noise levels in an effective way. Calculations show that these regulations will only yield...
-
Road texture influence on tyre rolling resistance
PublikacjaTyre performance, one of the critical factors for vehicle users, is strongly related to theroad surface characteristics, most notably to the pavement texture. Phenomena that occur at the tyre/road interface affect tyre friction (skid resistance), rolling resistance, tyre wear and tyre/road noise. This article deals with relationship between surface texture and rolling resistance of light and heavy vehicle tyres. Mean profile depth...
-
Rolling resistance and tyre/road noise on rubberised asphalt pavement in Poland
PublikacjaThe paper presents results of tyre/road noise and rolling resistance measurements performed on stone mastics asphalt (SMA) that contains rubberised asphalt, developed and produced by a refinery in Poland. Bituminous binder was modified with polymer and addition of crumb rubber. The first observations of asphalt mixture with the new kind of modified bitumen used on the field section are presented. Rolling resistance of passenger...
-
Shooting Gas Cylinders to Prevent Their Explosion in Fire
PublikacjaGas cylinders in general, and particularly cylinders containing acetylene, constitute a great potential danger to fire and rescue services involved in salvage operations. Experiments show that gas cylinders with acetylene, oxygen, hydrogen, CNG, LPG or CO2 may blow after short exposition to heat with very destructive effect as fragments of blown cylinder may fly even several hundred meters. In the case of acetylene the explosion...
-
Tyre rolling resistance and its influence on fuel consumption
PublikacjaRolling resistance of tyres is one of the major resistive forces acting on any wheeled vehicle. Unfortunately, it is also one of the forces very difficult to measure. It is estimated that in certain traffic conditions (like for example constant speed driving with slow or moderate speed) so called Rolling Resistance Impact Factor may be as high as 0.3. This means that reduction of rolling resistance by 50% would lead to 15% of energy...
-
Układ kompensacji wpływu wzniesienia oraz przyspieszenia w przyczepie do badania oporu toczenia
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę pomiaru współczynnika oporu toczenia przy wykorzystaniu przyczepy opracowanej w Zakładzie Pojazdów na Politechnice Gdańskiej. Następnie omówiono opatentowany układ bezwładnościowy do korekcji wpływu wzniesienia oraz metodę korekcji wpływu przyspieszenia wzdłużnego. W dalszej części przedstawiono przykładowe wyniki obrazujące pomiar współczynnika CRR na wzniesieniu przy zmiennej prędkości.
Rok 2016
-
AUTOBUSY NAPĘDZANE CNG W POLSCE
PublikacjaW artykule omówiono wykorzystanie sprężonego gazu ziemnego CNG, jako paliwa napędzającego autobusy komunikacji miejskiej w Polsce. Zarówno w latach ubiegłych jak i teraz paliwo to nie jest popularne w naszym kraju głównie ze względu na duże koszty wstępne w postaci infrastruktury (stacji tankowania, warsztatów napraw) oraz samej instalacji w pojeździe. CNG stosuje się głównie we flotach pojazdów wykonujących duże przebiegi roczne...
-
Challenges associated with the design of a small unmanned autonomous maritime vehicle
PublikacjaThe paper contains the preliminary results of the research connected with development of a small unmanned autonomous maritime vehicle. First of all a general description of research is introduced. Next, a concept of a vehicle is presented. Then, a brief description of a research method is given. Next, the current research problems under way are introduced. They concern the ballasting, motion and precise position stabilization system...
-
DESIGN AND CALIBRATION OF ROLLING RESISTANCE TEST TRAILER R2mk.2
PublikacjaThe paper describes construction nad calibration procedures of the rolling resistance test trailer R2 Mk2. The trailer is design to measure rolling resistance of passenger car tyres in various road conditions on trafficked road. The trailer utilizes so called angle method also known as vertical arm method. The paper presents also calibration procedures that are necessary to ascertain good precision of the measurements.
-
ELEMENTY OPISU MIEJSCA WYPADKU DROGOWEGO
PublikacjaW celu dokonania rekonstrukcji wypadku drogowego niezbędny jest szczegółowy oraz oddający w pełni stan rzeczywisty opis miejsca wypadku. Poniższy artykuł omawia podstawowe elementy takie jak protokół miejsca wypadku, szkic, dokumentacje fotograficzną oraz ocenę obrażeń uczestników wypadku.
-
Experimental validation of the rolling resistance measurement method including updated draft standard
PublikacjaThe main objective of ROSANNE is the harmonisation and standardisation of the measurement of skid resistance, noise emission and rolling resistance of road pavements. Regarding rolling resistance characterisation, a draft for standardization of a harmonized procedure for classification of road surfaces across Europe has been prepared within WP3 (deliverable 3.5). The procedure deals with the direct measurement on real roads of...
-
Improving the CPX method by specifying reference tyres and including corrections for rubber hardnes and temperature
PublikacjaRecently completed work in the EU project ROSANNE and in working group ISO/TC43/SC1/WG33 has allowed substantial improvements to measurements made by the Close-Proximity (CPX) method, intended for measurement of noise properties of road surfaces.The paper summarizes the experimental work and describes the conclusions and implementation in ISO/FDIS 11819-2 (CPX method) and in the supporting ISO (draft) Technical Specifications 11819-3...
-
INFLUENCE OF LOAD AND INFLATION PRESSURE ON THE TYRE ROLLING RESISTANCE
PublikacjaTyre load and inflation pressure are important factors controlling rolling resistance of road vehicles. The article presents results obtained in the Technical University of Gdańsk during laboratory and road measurements of different car tyres rolling on different pavements. The knowledge of rolling resistance characteristics is important for modelling car dynamics as well as fuel consumption. It is also necessary to establish proper...
-
INFLUENCE OF MEASURING CONDITIONS ON TYRE/ROAD NOISE
PublikacjaA decisive factor for the development of tyres and road surfaces is the ability to conduct representative and reproducible measurements of selected characteristics related to the interaction of tyres and road surfaces. In terms of tyre/road noise measurements in Europe two methods described in ISO/FDIS 11819-2 and ECE Regulation No.117 are used. The latter is compulsory for assigning the tyre noise labels. The methodologies differ...
-
Inhomogeneity of low-noise wearing courses evaluated by tire/road noise measurements using the close-proximity method
PublikacjaPerforming numerous analyses of tire/road noise measurements on low-noise pavements during the last several years, the authors observed significant inhomogeneity of the wearing course in numerous cases, while similar problems were almost non-existent when dense pavements were measured. Three main causes of low-noise pavement inhomogeneity can be defined. The first one is imperfections in the technology used for asphalt mix production...
-
Modeling of Combined Phenomena Affecting an AUV Stealth Vehicle
PublikacjaIn the paper some results of research connected with modelling the basic stealth characteristics of an AUV vehicle are presented. First of all a general approach to design of the stealth AUV autonomous underwater vehicle under consideration is introduced. Then, the AUV stealth vehicle concept is briefly described. Next a method of modelling of the stealth characteristics is briefly described as well. As an example of the stealth...
-
Noise and Rolling Resistance Properties of Various Types of Winter Tyres Compared to Normal Car Tyres
PublikacjaTo cope with winter weather conditions, potentially including snow and ice, it is common to use winter tyres, or ”all-seasons” tyres assumed to be safe both in summer and winter. In some northern countries, winter tyres are mandatory. Traditionally, it has been assumed that winter tyres are noisier than normal tyres (here called summer tyres) and winter tyres equipped with studs are assumed to be very noisy.This paper presents...
-
Potential reduction of traffic noise by the means of increased fleet of electric vehicles using a combination of low-noise tyres and low-noise road surfaces
PublikacjaIn the future, the number of zero-emission vehicles like electric and plug-in hybrid vehicles (in electric mode) is expected to be a substantial part of the vehicle fleet. In Norway, such vehicles already account for approximately 20 % of all new cars sold. Since these vehicles emit negligible noise related to the power-train, the tyre/road noise is the dominating noise source. In the LEO project, tyres designed for such cars have...
-
PRZEGLĄD KONSTRUKCJI WARSTWOWYCH
PublikacjaArtykuł przedstawia konstrukcje warstwowe typu SPS (Sandwich Plate System), SIP (Structural Insulated Panels) oraz hybrydowe (laminaty metalowo-włókniste FML) a także ich budowę, właściwości oraz wykorzystanie w różnych sektorach przemysłu.
-
ROSANNE Project: New Procedure for Noise Characterisation of Road Surfaces in Europe
PublikacjaROSANNE is a collaborative project in the 7th EU Framework Programme which aims at harmonising measurement methods for skid resistance, noise emission and rolling resistance of road pavements as a preparation for standardization. The project started in November 2013 and is developing and improving standards in the field of working group CEN/TC 227/WG 5. Regarding the influence of the pavement on the road traffic noise emission,...
-
Temperature influence on tyre/road noise frequency spectra
PublikacjaThe correction for temperature effect on measured tyre/road noise is very important as it may be one of the main sources of errors in measurement results due to substantial influence of this parameter on obtained values. The latest version of the Technical Specification ISO/CD TS 13471-1 about Temperature Corrections contains a proposal of correction procedure for normalizing measured noise levels to a reference air temperature...
-
Ultra Low Noise Poroelastic Road Surfaces
PublikacjaNoise is one of the most important environmental problems related to road traffic. During the last decades, the noise emitted by the engines and powertrains of vehicles was greatly reduced and tires became a clearly dominant noise source. The article describes the concept of low noise poroelastic road surfaces that are composed of mineral and rubber aggregate bound by polyurethane resin. Those surfaces have a porous structure and...
-
Wpływ nawierzchni i opon na opór toczenia
PublikacjaArtykuł porusza zagadnienia wpływu nawierzchni jezdni i konstrukcji opon na jeden z istotnych parametrów opisujących współpracę opony z jezdnią, jakim jest opór toczenia. Artykuł nawiązuje do publikacji, w których omówiony jest wpływ oporu toczenia na zużycie energii przez pojazdy samochodowe oraz przedstawione są w ogólnym zarysie metody badania oporu toczenia opon.
Rok 2015
-
An Intergrated Model of Motion, Steering, Positioning and Stabilization of an Unmanned Autonomous Maritime Vehicle
PublikacjaIn the paper the aim of an interdisciplinary research is presented. The research method is introduced. An object the unmanned autonomous maritime vehicle is briefly described. The key research problem concerns a combined model of the vehicle motion including the loads of lift and hydrodynamic nature. The model takes into account the gravity and displacement forces, resistance and thrust forces, lift and other hydrodynamic forces....
-
CP2015 – zmodyfikowana metodyka przewidywania hałasu powstającego na parkingach, stacjach paliw, MOP-ach i punktach poboru opłat
PublikacjaW przypadku przedsięwzięć „mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko” pierwszą decyzją, którą należy uzyskać w ramach procedury inwestycyjnej, jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (w skrócie: decyzja środowiskowa, DŚU). Procedura związana z uzyskaniem DŚU została opisana w Ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie...
-
Final report on noise and rolling resistance
PublikacjaWork Package 6 deals with environmental impacts of PERS use, including noise and rolling resistance. This report covers preliminary noise tests performed in the laboratory and at the road test sites. The obtained results indicate that PERS material reduce noise considerably - up to 12 dB in comparison to SMA16 reference surface. Noise reduction properties are especially visible in the case of factory produced PERS slabs supplied...
-
Hałas emitowany przez samochody z napędem hybrydowym i elektrycznym
PublikacjaStale rosnąca ilość pojazdów samochodowych skutkuje zwiększeniem emisji hałasu, co wpływa negatywnie na środowisko naturalne jak i zdrowie człowieka. Jednym z możliwych sposobów zredukowania poziomu hałasu drogowego może być rozpropagowanie pojazdów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym, a co za tym idzie wzrost ich udziału w ruchu drogowym. Artykuł ma celu przedstawienie porównania poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy z napędem...
-
IMPULSE NOISE ASSOCIATED WITH FIRING HANDHELD MILITARY WEAPONS
PublikacjaSports, hunting and military shooting grounds are well known sources of noise that can be disruptive both for people present at those facilities, as well as for people and animals that live nearby. What is more, shooters are also subjected to very painful and dangerous impulse noise. The paper discusses the issues related to the noise immission during firing of small firearms of military type that are typical for Poland. The experiments...
-
Influence of Road Wetness on Tire-Pavement Rolling Resistance
PublikacjaRolling resistance of tires is one of the most important factors influencing energy consumption of road vehicles, especially on rural roads. For practical reasons, most of rolling resistance measurements are usually performed for dry road conditions. Based on the fact that roads are wet during a considerable time over the year and as part of the projects MIRIAM, ROLRES and ROSANNE, the TUG (Technical University of Gdańsk) in Poland...
-
INFLUENCE OF TEST CONDITIONS ON TYRE/ROAD NOISE MEASURED BY THE DRUM METHOD
PublikacjaTyre/road noise is one of the most important environmental problems related to road traffic. Nowadays a few standard procedures of tyre/road noise measurements are in use. Unfortunately, measurement conditions specified within relevant standards are very different. For example, procedure described in ISO 11819-2 used for pavement investigations requires tyre load of 3200 N and capped inflation pressure of 200 kPa. At the same time...
-
INNOVATIVE RUN FLAT SYSTEMS
PublikacjaOne of the most essential threats to the mobility of wheeled vehicles is their relatively high sensitivity to tire damage. Tires can be damaged as a result at vehicle-targeting fire, after running on a mine or an improvised charge. The purpose of the article is to analyze the current technical solutions in wheeled vehicle tires, allowing for the unobstructed use of the vehicle despite the damage of one or several tires (RUN FLAT...
-
Koncepcja zastosowania małego okrętu dwu-zadaniowego do wspomagania akcji ratowniczej na obszarze Bałtyku Południowego
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję małego wielozadaniowego okrętu do wspomagania akcji ratowniczych na akwenie Bałtyku Południowego. Koncepcję okrętu opracowano na Politechnice Gdańskiej pod kierunkiem dr hab. inż. Mirosław K. Gerigka. Członkami interdyscyplinarnego zespołu badawczego są pracownicy Politechniki Gdańskiej i innych ośrodków naukowo-badawczych w Polsce, przy współpracy z partnerami przemysłowymi.
-
Metodyka nadawania cech stealth małym bezzałogowym pojazdom wodnym
PublikacjaW artykule przedstawiono główne problemy związane z opracowaniem koncepcji nowej generacji szybkich bezzałogowych obiektów wodnych poruszających się na granicy wody i powietrza w różnych warunkach operacyjnych, w tym stanów załadowania. Przedstawiono problemy związane z modelowaniem ruchu tych obiektów oraz oceną ich zachowania się w różnych fazach ruchu. W artykule opisano koncepcję wybranego obiektu, w tym jego kształt i podział...
-
Modeling of event trees for the rapid scenario development
PublikacjaThe paper concerns the safety of ships in abnormal/damage conditions. Some conclusions following from the research associated with development of a method for safety assessment of ships in abnormal/damage conditions is presented in the paper. The method called SSAMADC (Ship Safety Assessment Method in Abnormal/Damage Conditions) is a risk-based method and is connected with application of the quantitative risk assessment QRA approach....
-
Modeling of performance and safety of a multi-task unmanned autonomous maritime vehicle = Modelowanie ruchu i bezpieczeństwa wielozadaniowego bezzałogowego autonomicznego pojazdu wodnego
PublikacjaAt the beginning of the paper the aim of research is presented. Then the method is introduced. Next, the unmanned autonomous maritime vehicle is briefly described. The following chapter concerns a model of vehicle performance including the ballasting and motion. Some information on an integrated steering, positioning and stabilization system of the vehicle is briefly presented in the paper. Such the system enables to obtain a fully...
-
Modeling of Performance And Safety of a Multi-Task Unmanned Autonomous Maritime Vehicle / Modelowanie Ruchu i Bezpieczeństwa Wielozadaniowego Bezzałogowego Autonomicznego Pojazdu Wodnego
Publikacja -
Modelowanie ruchu obiektów poruszających się na granicy wody i powietrza. Modelowanie bezpieczeństwa tych obiektów
PublikacjaW artykule przedstawiono główne problemy związane z opracowaniem koncepcji nowej generacji szybkichbezzałogowych obiektów wodnych poruszających się na granicy wody i powietrza w różnych warunkachoperacyjnych, w tym stanów załadowania. Przedstawiono problemy związane z modelowaniem ruchu tychobiektów oraz oceną ich zachowania się w różnych fazach ruchu. W artykule opisano koncepcję wybranegoobiektu, w tym jego kształt i podział...
-
Noise Generated by Tyres Designet for Electric Vehicles - Results of Laboratory Experiments
PublikacjaA few years ago, electric and hybrid vehicles were rarely seen on public roads and were considered more as exotic curiosities or even as a sign of extravagance than a practical means of transport. Nowadays the situation has changes significantly. This was caused both by the technical development and legislative actions, as well as the organizational nature promoting the purchace and use of low emission vehicles. Electric vehicles...
-
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
PublikacjaW artykule został podjęty temat nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Opisane zostały: moduł prędkości zbliżania (CVM), system ostrzegania o poprzecznym ruchu pojazdów (CTA), system informacji o polu martwym (BLIS), lewy boczny oraz prawy boczny moduł wykrywania obiektów (SODL/ SPDR), system ostrzegania kierowcy (DAS) oraz asystent pasa ruchu (LKA).
-
Opis śladów służących do rekonstrukcji wypadku drogowego z udziałem pieszych
PublikacjaArtykuł ma na celu przedstawienie podstawowego podziału oraz zwięzły opis śladów powstałych w wyniku wypadku drogowego z udziałem pieszych, które mogą zostać użyte w procesie rekonstrukcji. Zaprezentowane zostały również statystyki dotyczące wypadków drogowych z udziałem pieszych w latach 2005-2014 wraz z uwzględnieniem najczęstszych przyczyn ich występowania.
-
Pojazdy autonomiczne na przykładzie samojeżdżącego samochodu Google`a
PublikacjaPod pojęciem pojazdu autonomicznego rozumiemy pojazdy zdolne do poruszania się bez udziału człowieka. Nie jest to nowa koncepcja, powstanie samej idei datuje się na lata 20 XX wieku, a początki wprowadzania jej w życie na lata 80. Obecnie istnieją głównie w formie prototypów będących w trakcie testów. Do jednych z najbardziej obiecujących zaliczyć możemy pojazd firmy Google. Pojazdy te zdolne są do wykrywania przeszkód znajdujących...
-
Poroelastic Low Noise Road Surfaces
PublikacjaNoise is one of the most important problems related to road traffic. During the last decades, noise emitted by engine and powertrain of vehicles was greatly reduced and tyres became a clearly dominant noise source. The paper describes the concept of low noise poroelastic road surfaces that are composed with mineral and rubber aggregate bound by polyurethane resin. Those surfaces have a porous structure and are much more flexible...
-
Quantitative risk assessment of new ship designs in damage conditions
PublikacjaThe paper is devoted to safety of ships in damage conditions. The novel contribution of the paper is connected with a new Multi-Task ship (MT-ship) design at the preliminary stage of design. There are a few problems at the preliminary stage that should be considered. One problem is connected with if the quantitative risk-based method is a reliable and formal method for safety assessment of such the new design (MT-ship) in damage...
-
Reduction of noise and rolling resistance by horizontal grinding of asphalt pavements
PublikacjaGrinding of cement concrete pavements to reduce unevenness and noise is common since a long time. Grinding is then made with wheels equipped with diamond blades rotating in the vertical plane. This creates narrow vertical/longitudinal grooves in the pavement. It is not applied to asphalt pavements. In this paper an alternative type of grinding is studied. In this case plates with diamond heads rotate in the same plane as the pavement,...
-
Risks related to car fire on innovative Poroelastic Road Surfaces-PERS
PublikacjaTo reduce tyre/road noise, the concept of poroelastic road surfaces (PERS) was invented. PERS is a road surface material that is porous, and at the same time, it is flexible because of the substantial amount of rubber granulate content (from 20% to 85%). The rubber and stone particles are bound by polyurethane resin instead of bitumen. It was feared that in case of fire, because of the high content of rubber and polyurethane, there...
-
Rolling Resistance And Tire/Road Noise on Rubberized Asphalt Pavement In Poland
PublikacjaThe paper presents results of tire/road noise and rolling resistance measurements performed on stone-matrix asphalt (SMA) that contains rubberized asphalt developed and produced by the company in Poland. Bituminous binder was modified with polymer and additive of crumb rubber. First observations of asphalt mixture with the new kind of modified bitumen used on the field section are presented. Rolling resistance of passenger car...
-
SAMOCHODY Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM
PublikacjaW ostatnich latach można zaobserwować gwałtowny wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Jest to niewątpliwie spowodowane licznymi zaletami tych pojazdów takimi jak stosunkowo niski koszt eksploatacji w porównaniu z samochodami napędzanymi paliwami płynnymi, niska emisja hałasu oraz zanieczyszczeń, wysoki moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika. Co więcej znaczący wpływ ma także wsparcie rządowe w poszczególnych...
-
Speed dependency of temperature effects on road traffic noise
PublikacjaRecently, a new literature review on the influence of temperature on tire/road noise became available, based on a compilation of large amounts of data from empirical research. This review showed that the effect of temperature is roughly double of that previously assumed and taken account of in international standards. This makes temperature one of the main sources of error in measurement results. Furthermore, it suggested that...
-
Temperature influence on tire/road noise evaluated by the drum method
PublikacjaAmbient air and road surface temperatures substantially affect the road vehicle noise emission. The temperature influence on tire/road noise depends mainly on tire-road combination. It is different for dense and porous pavements, for bituminous and cement ones. It differs also depending on tires. The correction procedures for temperature effect are still under consideration and preparation. Laboratory experiment was prepared to...