ISSN:
Punkty Ministerialne: Pomoc
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
Rok 2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
2023 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2023 |
2022 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2021 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2020 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2019 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2018 | 5 | B |
2017 | 5 | B |
2016 | 5 | B |
2015 | 5 | B |
2010 | 6 | B |
Impact Factor:
Prace opublikowane w tym czasopiśmie
Filtry
wszystkich: 49
Katalog Czasopism
Rok 2023
-
Posadowienie obiektów infrastruktury drogowej w złożonych warunkach geotechnicznych
PublikacjaCoraz częściej projektowanie geotechniczne związane jest z posadowieniem obiektów na obszarach występowania złożonych a nawet skomplikowanych warunków geotechnicznych. Wyzwania jakim musi sprostać projektant to zarówno wymagania odnośnie bezpieczeństwa i trwałości wznoszonej konstrukcji, ale równie istotne staje się ograniczanie kosztów, czasu realizacji oraz śladu węglowego. Pośród technologii które wykorzystane są w takich projektach...
-
PRZEGLĄD METOD WYMIAROWANIA PLATFORM ROBOCZYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane zagadnienia związane z wymiarowaniem platform roboczych, umożliwiających bezpieczne prowadzenie robót geotechnicznych w gruntach słabonośnych. Omówiono dostępne metody wymiarowania (CIRIA, BRE, TWf i T-Value) umożliwiające określenie wymaganej miąższości platformy roboczej. Zwrócono uwagę na korzyści wynikające z zastosowania geosyntetyków w konstrukcji platform.
Rok 2022
-
Zastosowanie geosyntetyków przy wzmocnieniu podłoża pod nawierzchnie drogowe
PublikacjaZastosowanie geosyntetyków przy wzmocnieniu podłoża pod nawierzchnie drogoweThe use of geosynthetics in the reinforcement of subsoil for road surfaces
Rok 2021
-
Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych. Wymagania i zasady doboru właściwości
PublikacjaW artykule omówiono zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstylion w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej
-
Zastosowanie geosyntetyków w platformach roboczych i drogach tymczasowych
PublikacjaW artykule przedstawiono zagadnienia projektowania i budowy platform roboczych i dróg tymczasowych. Zaprezentowano aktualne podejście projektowe oraz nową metodę obliczeniową, uwzględniającą wykorzystanie georusztów do stabilizacji warstw kruszywa niezwiązanego.
Rok 2020
-
Geokompozyty drenażowe w odwodnieniach drogowych i kolejowych
PublikacjaZagadnienie zagospodarowania wód opadowych i gruntowych w rejonie konstrukcji drogowych i kolejowych stanowi istotny element bezpiecznej i efektywnej eksploatacji tych obiektów. Odpowiednie wykorzystanie geokompozytów drenażowych zapewnia bezproblemową pracę konstrukcji oraz właściwą ochronę przed uszkodzeniami wynikającymi z niekontrolowanego oddziaływania wody.
-
Problem wody gruntowej pod ciśnieniem w aspekcie posadowienia dróg w wykopach
PublikacjaJednym z problemów, który wymaga rozwiązania na etapie przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, jest woda gruntowa na odcinkach zlokalizowanych w wykopach. Może występować w postaci zwierciadła swobodnego, co objawia się sączeniami i wypływami ze skarp i/lub w postaci zwierciadła napiętego, uniemożliwiającego realizację robót lub prawidłową eksploatację z uwagi na przebicia i wypływy przez warstwy podłoża gruntowego nawierzchni....
-
Projekt INZNAK - aktywne znaki drogowe
PublikacjaW Politechnice Gdańskiej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i dwiema firmami z województwa pomorskiego (Siled Sp. z o.o. i Microsystems Sp. z o.o.) od 2017 r. realizowany jest projekt badawczy pt. „INZNAK – inteligentne znaki drogowe do adaptacyjnego sterowania ruchem pojazdów, komunikujące się w technologii V2X”. Projekt jest dofinansowywany przez NCBR w...
Rok 2019
-
Droga S7 Koszwały – Kazimierzowo – geotechniczne aspekty inwestycji.
PublikacjaW artykule przedstawiono ogólne informacje dotyczące geotechnicznych aspektów projektu i realizacji drogi S7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań z zastosowaniem technologii zamkniętego materaca odciążającego z kruszywa lekkiego – keramzytu geotechnicznego. Przedstawiono metody wzmocnienia podłoża przyjęte na etapie projektu oraz realizacji wraz z monitoringiem geotechnicznym.
-
Nadmierne osiadania nawierzchni drogowej w ujęciu geotechnicznym – przyczyny, monitoring, możliwe metody naprawy
PublikacjaNadmierne osiadania nawierzchni stanowią „wieczny” problem użytkowników dróg. Z odkształceniami nawierzchni łączy się obniżenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy (BRD). Jedną z podstawowych przyczyn takiego zjawiska jest zachowanie się podłoża gruntowego. Najczęściej dotyczy to zjawiska osiadania podłoża gruntowego, stanowiącego efekt ściśliwości gruntów w wyniku przyłożenia obciążenia i jest przekroczeniem stanów granicznych użytkowalności...
-
Uwarunkowania dotyczące zawartości granulatu asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych produkowanych na gorąco w otaczarkach cyklicznych
PublikacjaRecykling MMA na gorąco jest obecnie szeroko wykorzystywany w budownictwie drogowym. Pozwala on na uzyskanie istotnych korzyści ekologicznych i ekonomicznych. W artykule przedstawiono uwarunkowania wpływające na zawartość granulatu asfaltowego w MMA. Powinny być one uwzględniane, aby uzyskać MMA z granulatem asfaltowym o właściwościach, takich jak w przypadku mieszanek wykonanych z nowych materiałów. Omówiono głównie uwarunkowania...
Rok 2018
-
Badanie stanu nawierzchni drogowej z wykorzystaniem uczenia maszynowego
PublikacjaW artykule opisano budowę systemu informowania o stanie nawierzchni drogowej z wykorzystaniem metod cyfrowego przetwarzania obrazów oraz uczenia maszynowego. Efektem wykonanych prac badawczych jest eksperymentalna platforma, pozwalająca na rejestrację uszkodzeń na drogach, system do analizy, przetwarzania i klasyfikacji danych oraz webowa aplikacja użytkownika do przeglądu stanu nawierzchni w wybranej lokalizacji.
-
Nietypowa podziemna konstrukcja oporowa w technologii DSM jako zabezpieczenie głębokiej wymiany gruntu
PublikacjaW artykule przedstawiono nietypowe rozwiązanie podparcia i zabezpieczenia głębokiej wymiany gruntu z zastosowaniem przestrzennej konstrukcji oporowej w technologii DSM, ze względu na ograniczenie miejsca oraz zapewnienie stateczności nasypu drogowego. Opisano również realizację rozwiązania oraz prowadzony monitoring geotechniczny.
-
Prefabrykacja żelbetowych segmentów duńskiego mostu w Szczecinie – wymagania i realizacja
PublikacjaW artykule opisano produkty wybrane do realizacji budowy drogi dwupasmowej oraz przeprawy mostowej przez Roskilde Fjord w Danii. Omówiono również wyzwania, z jakimi musieli zmierzyć się dostawcy podczas realizacji zamówienia.
-
Symulacje numeryczne jako wsparcie badania właściwości barier ochronnych
PublikacjaArtykuł przedstawia możliwości wykorzystania symulacji numerycznych do badań efektywności urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w aspekcie sposobów ich konfgurowania. Obecnie w celu dopuszczenia do stosowania bariery ochronne muszą przejść specjalistyczne testy zderzeniowe. Ze względu na wysoki koszt tych badań coraz częściej producenci barier oraz inne podmioty odpowiadające za urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)...
-
Wpływ niekorzystnych warunków atmosferycznych występujących zimą na ruch potoku pojazdów
PublikacjaNiekorzystne warunki atmosferyczne, poprzez ograniczenie widoczności czy zmniejszenie przyczepności pojazdu, mogą znacząco wpływać na poczucie bezpieczeństwa wśród kierowców. W przypadku intensywnych opadów deszczu, deszczu ze śniegiem czy deszczu, mokrej lub oblodzonej nawierzchni wielu z nich będzie wybierało niższą prędkość i utrzymywało większe odstępy między pojazdami. To z kolei będzie wpływało na przepustowość drogi i poziom...
-
Zastosowanie metod nieniszczących w diagnostyce nawierzchni drogowych w rejonie obiektów mostowych
PublikacjaW artykule przedstawiono możliwość wykorzystania metod nieniszczących w diagnostyce nawierzchni drogowych jako alternatywę do metod tradycyjnych w celu wyjaśnienia przyczyn powstawania zarysowań poprzecznych nawierzchni w sąsiedztwie obiektów mostowych. Wykorzystano dwie metody skanowania: laserowe w celu szczegółowej inwentaryzacji powierzchni nawierzchni oraz georadarowe (GPR) w celu inwentaryzacji struktury nawierzchni. W wyniku...
-
Zastosowanie nowatorskich materiałów geosyntetycznych w konstrukcjach oporowych z gruntu zbrojonego
PublikacjaArtykuł prezentuje metodę projektowania stromych skarp wznoszonych z gruntów słabo przepuszczalnych, zbrojonych geosiatkami drenującymi. Z analiz przeprowadzonych dla różnej wodoprzepuszczalności gruntu i różnej geometrii skarpy wynika, że pionowy rozstaw i długość zbrojenia mają istotne znaczenie dla stateczności skarpy. Dla gruntów słabo przepuszczalnych, o typowych wartościach współczynników ściśliwości objętościowej oraz konsolidacji,...
Rok 2017
-
Dobór geotekstyliów i wyrobów pokrewnych pełniących funkcję zbrojenia w budownictwie komunikacyjnym – wybrane problemy inżynierskie
PublikacjaZ uwagi na odpowiedzialność uczestników procesu budowlanego za realizowane inwestycje komunikacyjne w coraz dłuższym horyzoncie czasowym, celowe wydaje się zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z obserwowanymi niestety nadal problemami dotyczącymi umiejętności odróżniania poszczególnych rodzajów geosyntetyków oraz weryfikacji wymaganych w projekcie tzw. technicznych parametrów istotnych (np. wytrzymałość długoterminowa w przypadku...
-
Nośność podłoża gruntowego w projektowaniu konstrukcji nawierzchni Grupy nośności podłoża
PublikacjaW artykule opisano różnice między podłożem gruntowym budowli ziemnej i podłożem gruntowym konstrukcji nawierzchni. Skupiono się na stosowanym w Polsce, w katalogach typowych konstrukcji nawierzchni, pojęciu „grupa nośności podłoża”, w kontekście zmian w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz w kontekście wprowadzenia...
-
Przyczepa do pomiaru oporu toczenia opon i nawierzchni drogowych - wybrane zagadnienia
PublikacjaW artykule przedstawiono zasadę pomiaru współczynnika oporu toczenia opon i nawierzchni drogowych przy wykorzystaniu przyczepy R2 Mk2, skonstruowanej i wykonanej na Politechnice Gdańskiej. Pokazano przykładowe przebiegi dla uzyskanego współczynnika oporu toczenia oraz możliwość tworzenia trajektorii w Google Maps przy wykorzystaniu współrzędnych geograficznych z modułu GPS. W dalszej części omówiono pomiar średniej głębokości profilu...
Rok 2016
-
Projektowanie nasypów z geosyntetycznym zbrojeniem nadpalowym
PublikacjaW artykule przedstawiono ogólne zasady projektowania nasypów drogowych ze wzmocnień geosyntetycznych podstawy na słabym podłożu gruntowym, posadowionych na pionowych elementach nośnych. Szczególną uwagę zwrócono na mechanizm pracy zbrojenia nadpalowego i rozbieżności w wymiarowaniu zbrojenia geosyntetycznego związane z modelami przyjmowanymi do obliczeń.
-
Wpływ nawierzchni i opon na opór toczenia
PublikacjaArtykuł porusza zagadnienia wpływu nawierzchni jezdni i konstrukcji opon na jeden z istotnych parametrów opisujących współpracę opony z jezdnią, jakim jest opór toczenia. Artykuł nawiązuje do publikacji, w których omówiony jest wpływ oporu toczenia na zużycie energii przez pojazdy samochodowe oraz przedstawione są w ogólnym zarysie metody badania oporu toczenia opon.
Rok 2015
-
CP2015 – zmodyfikowana metodyka przewidywania hałasu powstającego na parkingach, stacjach paliw, MOP-ach i punktach poboru opłat
PublikacjaW przypadku przedsięwzięć „mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko” pierwszą decyzją, którą należy uzyskać w ramach procedury inwestycyjnej, jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (w skrócie: decyzja środowiskowa, DŚU). Procedura związana z uzyskaniem DŚU została opisana w Ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie...
-
Dylematy wyboru geosyntetyków w konstrukcjach
PublikacjaPrzedstawiono problemy wyborudylematy związane z wyborem rodzaju konstrukcji oraz rodzaju Przedstawiono problemy związane z wyborem wyrobu geosyntetycznego z uwzględnieniem kryteriów technicznych i ekoniomicznych możliwych rozwiązań.
-
Grunty słabonośne – odciążenie zamiast wzmacniania
PublikacjaPosadowienie nasypów drogowych, zwłaszcza pod autostrady i drogi ekspresowe, wymaga bezpiecznych rozwiązań, gwarantujących trwałość i spełnienie warunków dopuszczalnych osiadań długookresowych. Najczęstszą metodą rozwiązania przyjmowaną przez projektantów jest wzmocnienie podłoża lub – w przypadku płytko zalegających warstw gruntów słabonośnych – ich wymiana. W artykule przedstawiono możliwości alternatywnych rozwiązań, wykorzystujących...
-
O problemie kolmatacji geowłóknin stosowanych w drenażach
PublikacjaSystemy drenażowe występujące przy obiektach drogowych są niezwykle istotnym elementem tych budowli. Jednym z materiałów, które obecnie powszechnie stosowane są w systemach drenażowych są geowłókniny. Ich zadaniem jest zabezpieczenie odwadnianego gruntu przed procesem sufozji, jak również ochrona drenażu przed zamuleniem przy jednoczesnym zachowaniu wodoprzepuszczalności. Typową trwałość drenażu, w zależności od rozwiązań, szacować...
-
Opony i nawierzchnie drogowe dla samochodów elektrycznych
PublikacjaOd czasu wynalezienia koła, które to wydarzenie miało miejsce około 6 tys. lat temu, rozpoczęła się era transportu kołowego trwająca do dzisiaj. W początkowym okresie koło, a często walec, wykorzystywane były jedynie do przesuwania ciężkich przedmiotów na niewielkie odległości. Potem pojawiły się pojazdy kołowe napędzane siłą mięśni zwierząt pociągowych. Dopiero pod koniec XVIII wieku zbudowano pierwsze pojazdy, które możemy zakwalifikować...
-
Poprawa nośności platform roboczych
PublikacjaW artykule przedstawiono zagadnienia związanie z zastosowaniem geosyntetyków oraz materiałów wiązanych hydraulicznie (HBM) do stabilizacji platform roboczych pod ciężki sprzęt budowlany.
-
WRONG WAY! - amerykańskie doświadczenia w oznakowaniu dróg szybkiego ruchu
PublikacjaOd kilku lat w Polsce mamy już liczącą się sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, które bez wątpienia są kluczem do szybkiego i bezpiecznego poruszania się pojazdów samochodowych. W związku z rozwojem sieci drogowej pojawił się jednak nowy problem, który jak dotychczas jest w naszym kraju zupełnie - jazda "pod prąd". Niniejszy artykuł dotyczy tego problemu, gdyż regularnie co kilka tygodni dochodzą do nas informacje o poważnych...
Rok 2014
-
Geosyntetyki w służbie nowoczesnych projektów
PublikacjaOdpowiedzi na pytania związane z wykorzystywaniem geosyntetyków przy realizacji projektów budowlanych w polsce,
-
Mn Road Facility Badania nawierzchni drogowych w amerykańskim stylu
PublikacjaPomimo znacznego rozwoju technik modelowania matematycznego oraz badań laboratoryjnych nie jest obecnie możliwe wyeliminowanie badań nawierzchni drogowych i ich monitorowania w warunkach drogowych. W pracy przedstawiono drogowe badania oporu toczenia opon samochodowych na torach doświadczalnych Francji i Stanów Zjednoczonych wykonane za pomocą przryczepy dynamometrycznej zbudowanej w Politechnice Gdańskiej. Podano przykładowe wyniki...
-
Opór toczenia opon samochodowych
PublikacjaOpór toczenia opon samochodowych jest jednym z istotnych parametrów charakteryzujących współpracę opon samochodowych z nawierzchnią jezdni. jego wartość wpływa na zużycie paliwa a przez to na koszt transportu samochodowegooraz na osiągi pojazdów, takie jak prędkość maksymalna czy zdolność przyspieszania. W zależności od warunków ruchu zmniejszenie oporu toczenia o 10% powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o2-4%. Zmniejszenie zużycia...
-
Pomioary hałasu drogowego
PublikacjaCiągły rozwój motoryzacji i związanej z nią infrastruktury drogowej niesie ze sobą oprócz wielu niekwestionowanych korzyści również zagrożenia dla środowiska naturalnego i zdrowia człowieka. Obok emisji szkodliwych substancji do atmosfery jednym z najistotniejszych zagrożeń związanych z pojazdami i ruchem drogowym jest obecnie hałas. Jest on najbardziej odczuwalny w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych oraz przy trasach szybkiego...
Rok 2013
-
Keramzyt jako alternatywa wzmocnienia podłoża pod nasyp drogowy
PublikacjaOmówiono rozwiązanie posadowienia nasypu drogowego na słabonośnym podłożu o znacznej miąższości poprzez odciążenie podłoża z zastosowaniem kruszywa lekkiego
Rok 2012
-
Dobór materiałów do wykonywania platform roboczych pod ciężki sprzęt budowlany
PublikacjaW pracy omówiono zagadnienia dotyczące wykonawstwa i projektowania tymczasowego, powierzchniowego wzmocnienia podłoża, pod ciężki sprzęt budowlany, w postaci platform roboczych z zastosowaniem zbrojenia geosyntetycznego. Szczególny nacisk położono na prawidłowy dobór materiałów platformy.
-
Dobór materiałów do wykonywania platform roboczych pod ciężki sprzęt budowlany
PublikacjaW pracy omówiono zagadnienia dotyczące wykonawstwa i projektowania tymczasowego, powierzchniowego wzmocnienia podłoża, pod ciężki sprzęt budowlany, w postaci platform roboczych z zastosowaniem zbrojenia geosyntetycznego. Szczególny nacisk położono na prawidłowy dobór materiałów platformy.
-
Nawierzchnie podatne i półsztywne. porównanie katalogów typowych konstrukcji
PublikacjaNiniejszy artykuł przedstawia porównanie typowych nawierzchni z Austrii, Niemiec i Francji z katalogiem polskim. Omówiono i porównano wyznaczanie ruchu projektowego, standardowe osie porównawcze, długości okresów projektowych, sposoby ulepszania podłoża, podbudowy i warstwy asfaltowe. Przedstawiono porównanie grubości nawierzchni katalogowych na podbudowach z kruszyw łamanych niezwiązanych.
Rok 2011
-
Charakterystyka lekkich nasypów zawierających przetworzone kawałki opon
PublikacjaZastosowanie zuzytych opon jako lekkiego materiału zasypowego wykorzystywanego samodzielnie lub jako mieszanka gumowych krążków i piasku. Badanie cech wytrzymałościowych mieszanek o róznej zawartości procentowej krążków gumy w aparacie trójosiowego ściskania. Wykorzystywano mieszanki o dowolnym, przypadkowym ułożeniu krążków.Określono kąt tarcia wewnętrznego mieszanki, zastępczą spójność oraz jej moduł odkształcenia.
-
Właściwości gruntów stabilizowanych spoiwami drogowymi w różnym czasie pielęgnacji
PublikacjaW artykule autorzy szukają odpowiedzi na postawionych sobie szereg pytań, m.in.: czy istnieją środki o właściwościach podobnych do spoiwa, jakim jest cement? Czy konieczna jest wymiana gruntów w sytuacji, gdy stabilizacja tradycyjnymi spoiwami nie zdaje egzaminu? Jakie metody badawcze powinny być zastosowane do określenia przydatności poszczególnych spoiw?
-
Wybrane zagadnienia dotyczące geosyntetyków stosowanych w drogownictwie
PublikacjaPowszechność stosowania geosyntetyków mogłaby świadczyć, że dogłębnie poznano już ich zalety i nauczono się je wykorzystywać w praktyce budowlanej. Niestety, praktyka dowodzi, że sytuacja nie jest na pewno doskonała - zauważalne są luki w podstawach (mylone są wyroby), a i stosowane rozwiązania konstrukcyjne pozostawiają wiele do życzenia. W artykule przedstawiono stan normalizacji w dziedzinie geosyntetyków, ich prawidłowy...
-
Wykorzystanie asfaltu 20/30 do mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności
PublikacjaArtykuł przedstawia przykłady zastosowań asfaltu drogowego 20/30 do mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności. Stosowanie tych mieszanek w Polsce jest efektem stale rosnących obciążeń dróg, głównie poprzez zwiększanie się natężenia ruchu pojazdów ciężarowych. Cechą charakterystyczną mieszanki betonu asfaltowego o wysokim module sztywności jest stosowanie twardszych asfaltów w porównaniu do standardowego asfaltu...
Rok 2010
-
Czy asfalty są szkodliwe dla człowieka? Chemiczne aspekty zagadnienia
PublikacjaGłos w dyskusji, która wywiązała się po publikacji artykułów dotyczących szkodliwości asfaltów oraz ich wpływu na środowisko naturalne.
-
Diagnostyka i modernizacja konstrukcji nawierzchni drogowych
PublikacjaPotrzeby w zakresie utrzymania i remontów dróg są w Polsce ogromne. Nasz kraj ma znaczne opóźnienia i zaniedbania w tym zakresie w porównaniu ze ''starymi'' krajami Unii Europejskiej. Istniejące nawierzchnie w znacznej ich części są w złym stanie, mają usterki funkcjonalne utrudniające ruch (koleiny, nierówności podłużne, niski współczynnik tarcia, spękania, wyboje, nadłamane krawędzie, wykruszenia powierzchni itp.). Wzrastające...
-
Plamy na nawierzchniach z SMA
PublikacjaJednorodna i szorstka warstwa ścieralna to cel, jaki przyświeca każdej inwestycji. Niekiedy na warstwie ścieralnej z mastyksu grysowego (SMA) tworzą się nieestetyczne plamy lub cała powierzchnia się zamyka. W artykule przedstawiono niektóre aspekty związane z powstawaniem plam na powierzchni SMA wiążące się z projektowaniem, składem i wytwarzaniem SMA. Czynniki te są często niedoceniane i lekceważone przez projektantów i wytwórców...
-
Specyfikacje geosyntetyków stosowanych w podbudowach nawierzchni drogowych
PublikacjaW ciągu ostatnich lat obserwuje się wzrost zastosowania geosyntetyków w budownictwie, w tym w szczególności w budowie. W podbudowach nawierzchni drogowych geosyntetyki znajdują obecnie zastosowanie w dwóch sytuacjach: do wykonania warstwy separacyjnej lub filtracyjnej między podłożem gruntowym i warstwą podbudowy oraz do wykonania warstwy wzmacniającej podbudowę z kruszywa niezwiązanego spoiwem lub lepiszczem, ułożonej na podłożu...
-
Wykorzystanie pomiaru pionowego rozkładu siły w palu do interpretacji testów statycznych
PublikacjaOpis nowoczesnej metody pomiaru rozkładu siły osiowej w trzonie pala opartej na ekstensometrycznych czujnikach strunowych. Opis interpretacji pomiarów oraz korzyści wynikających z informacji jakie one dostarczają do analizy pracy pali w gruncie. Przykłady zastosowań systemu pomiarowego w badaniach pali na kilku polskich budowach.
-
Wzmacnianie gruntów słabonośnych pod nasypem drogowym
PublikacjaNiniejszy artykuł traktuje o połączeniu dwóch technologii wzmacniania podłoża gruntowego, które w znakomity sposób dopełniły się wzajemnie, dając nowy wymiar spojrzeniu na dynamiczne metody wzmacniania podłoża gruntowego. Zrealizowana inwestycja wykazała w praktyce oczekiwane rezultaty, stając sie ostatecznym kryterium oceny poprawności połączenia technologii.
Rok 2006
-
Dlaczego nawierzchnie pękają podczas mroźnych zim?
PublikacjaSpękania poprzeczne warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni spowodowane oddziaływaniem niskich temperatur zimowych są zjawiskiem dosyć często spotykanym na polskich drogach. Niestety równie często mamy problem z ich właściwym rozpoznaniem. W artykule przybliżono mechanizm powstawania spękań niskotemperaturowych, a także zaprezentowano wyniki badań terenowych tych spękań przeprowadzonych na obszarze trzech województw Polski północno-wschodniej:...
wyświetlono 1686 razy