dr inż. Hanna Smoleńska
Employment
Publications
Filters
total: 39
Catalog Publications
Year 2020
-
The Impact of Material Selection on Durability of Exhaust Valve Faces of a Ship Engine – A Case Study
Publicationwo alloys were used in order to extend the service life of marine engine exhaust valve head. Layers of cobalt base alloys were made of the powders with with chemical composition as follow: the layer marked L12; C-1,55%; Si-1,21%; Cr-29,7%; W-9%; Ni-2%; Mo<0,01%; Fe-1,7%; Co-54,83% and the layer marked N; C-1,45%; Co-38,9%; Cr-24,13%; Ni-10,43%; W-8,75%; Fe-7,64%; Mo-7,56%; Si-2,59%. Base metal was valve steel after heat treatment....
Year 2016
-
Regeneration of marine engine valves using laser surfacing
PublicationThis article presents an analysis of the applicability of laser surfacing of the exhaust valve face of a marine diesel engine using cobalt-based powder. After preparation by machining, the selected valves were subjected to laser surfacing using a high-power ROFIN DL020 laser. The EuTroLoy 16012 powder was used in the surfacing process. One of the valves was cut and subjected to metallographic examination and hardness measurements,...
Year 2012
-
Oxidation Time Influence on the Structure of the Cobalt Base Clad Layer and Scale Morphology
PublicationZbadano wpływ czasu utleniania na mikrosrukutręi własności mechaniczne a w szczególności mikrotwardość, warstw wykonanych ze stopu kobaltu.Warstwy były wykonane za pomocą napawania plazmowego (PTA). Stop kobaltu podlegał utlenianiu w powietrzu w temperaturze 800 topni celsjusza w czasie 1, 22 i 200 godzin. w wyniku utleniania nastapiło uformowanie warstw zgorzeliny oraz nastapiły zmiany w mikrostrukturze. Zaobserwowano także zmiany...
Year 2011
-
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania laserowego
PublicationAnalizowano możliwości zastosowania napawania laserowego proszkiem na bazie kobaltu przylgni zaworu wylotowego okrętowego silnika Diesla. Po przygotowaniu przez obróbkę skrawaniem, wyselekcjonowane zawory poddano napawaniu laserowemu z wykorzystaniem lasera wysokiej mocy ROFIN DL020. Do napawania użyto proszku EuTroLoy 16012. Jeden z zaworów został pocięty i poddany badaniom metalograficznym oraz pomiarom twardości, a pozostałe...
-
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania plazmowego
PublicationW artykule przedstawiono zastosowanie procesu napawania plazmowego (PTA) do regeneracji zużytych przylgni zaworów wylotowych okrętowych silników Diesla. Zużyte zawory, po odpowiedniej selekcji, poddano obróbce skrawaniem w celu nadania odpowiedniego kształtu powierzchni przylgni, a następnie poddano procesowi napawania plazmowego z wykorzystaniem trzech rodzajów proszków na bazie kobaltu. Wybrane proszki charakteryzowały się wysoką...
-
Wpływ czasu i temperatury utleniania na napawane warstwy ze stopu kobaltu
PublicationBadano wpływ czasu utleniania na strukturę i skład chemiczny warstw ze stopu kobaltu wytworzonych metodą napawania laserowego. Do napawania użyto proszku o wysokiej zawartości chromu i średniej zawartości wolframu. Utlenianie przeprowadzono w temperaturze 1100 degC w czasach od 15 minut do 50 godzin. Porównano uzyskane wyniki ze skutkami utleniania w temperaturze 750 degC w czasie 200 godzin. Stwierdzono postępującą degenerację...
Year 2010
-
Cobalt Base Clad Layer Resistance On The Corrosion Under Low Sulfur Preassure
PublicationNapawane laserowo warstwy ze stopu kobaltu, zostały poddane siarkowaniu przy niskich ciśnieniach cząstkowych w temperaturze 800 stopni celsiusza prze 24 godziny. Uzyskano warstwę zgorzeliny zróżnicowaną w zależności od zastosowanego ciśnienia. W obu jednak przypadkach podobne były zmiany zachodzące w warstwie po zgorzeliną - degradacja węglików i intensywna korozja wzdłuż granic dendrytów.
-
Effect of temperature and gaseous medium on the structure and microhardness of the cobalt base clad layers
PublicationBadano wpływ temperatury utleniania na mikrostrukturę i mikrotwardość napawanych warstw ze stopu kobaltu. Warstwy wytwarzano za pomocą napawania plazmowego (pta) na przylgniach zaworów wylotowych wykonanych ze stali x40CrSiMo10-2. Stop kobaltu był poddany utlenianiu w powietrzu w temperaturach od 750 °C to 1100 °C i w gazach wylotowych w temperaturze 750 °C. W wyniku utleniania zaobserwowano zmanę w mikrotwardości warstw. W zewnętrznej...
-
Failure analysis of the exhaust valve face in diesel marine engine
PublicationThe exhaust valve from marine diesel engine which was damaged after 2000 hours of service was investigated. In order to prolong the service time the valve face was cladded with cobalt base alloy using laser technique. After failure microstructural and chemical analyses reviled that cladding process was conducted improperly. The chemical composition of the clad layer was far from the designed one and what more completely inhomogeneous....
-
Study of structures and properties of the laser cladding exhaust valve after service
PublicationPrzylgnie zaworów wydechowych silnie obciążonego silnika okrętowego zostały pokryte warstwą wykonana ze stopu kobaltu za pomocą techniki napawania laserowego. Tak przygotowane zawory były eksploatowane przez 3000 godzin w silniku Daru Młodzieży. Po tym czasie zostały zdemontowane i poddane szczegółowej analizie. Warunki pracy spowodowały powstanie na powierzchni przylgni warstwy tlenków o różnej grubości, wykazującej skłonność...
-
The Effect Fabrication Method of Cobalt Base Clad Layer On Air Oxidation
PublicationNapawane warstwy ze stopu kobaltu zostały wykonane za pomocą napawania plazmowego (PTA) oraz laserowego. Zostały one poddane utlenia niu w temperarurze 1100 stopni celsiusza prze 200 godzin. Przeprowadzono badania mikrostruktury i składu chemicznego warstwy tlenkowej oraz głębszych warstw napoiny. Nie stwierdzono wpływu metody wytwarzania na skutki procesu utleniania.
-
Wpływ podwyższonych temperatur na napawane warstwy na bazie kobaltu = The elevated temperatures influence on the cobalt base cladding layer
Publicationw pracy przeanalizowano wpływ temperatur utleniania (850, 950 i 110 stopni C) na mikrostrukturę i twardośc napawanych plazmowo warstw zykonanych z proszku na bazie kobaltu zdodatkiem 28,8% chromu, 4,9% wolframu, 2,2% niklu, 2,09% żelaza, 1,2% krzemu i 1,2% węgla. W wyniku utleniania na powierzchni napoiny powstaje warstwa tlenku chromu stanowiaca dobrą ochronę w niższych temperaturach, jednak w temperaturach wyższych ulega ona...
Year 2009
-
Behavior of the exhaust valve cladding face under the service conditions
PublicationPodczas eksploatacji silnika okrętowego kluczowym problemem jest trwałośc zaworów wylotowych a w szczególności wąskiego fragmentu - przylgni grzybka zaworu, która decyduje o szczelności zaworu.Przylgnia wykonana przez laserowe napawanie stopu kobaltu została poddana badaniom w warunkach normalnej eksploatacji silnika L22 przez 2 lata. W tym czasi silnik był zasilany zarówno paliwem lekkim jak i biopaliwem. Po zdemontowaniu głowicy...
-
Microstructure and properties of the cobalt base clad layers after long time service
PublicationBadaniu poddano napawane laserowo warstwy ze stopu na bazie kobaltu. Warstwy wykonane na przylgni grzybka zaworu wylotowego silnika diesla badano po dwóch latach eksploatacji w dwóch silnikach laboratoryjnych. Badania mikrostruktury nie wykazały znaczących zmian. Przeprowadzono również badania chemiczne oraz pomiary twardości warstw po eksploatacji. Badany typ napoin nie wykazał znaczących uszkodzeń po długim czasie eksploatacji.
Year 2008
-
Effects of the time and temperature on the oxide scale formed on the cobalt alloys
PublicationWarstwy wykonane za pomocą techniki PTA ze stopu kobaltu poddano utlenianiu w różnych temperaturach i w różnym czasie. Mikrostruktury otrzymane po utlenianiu wskazują na proces degradacji materiału. Proces ten prowadził do degradacji obszarów międzydendrytycznych napoiny. Skład chemiczny powstającej zgorzeliny byłzależny od temperatury utleniania, składu chemicznego stopu, ze szczegfólnym uwzględnieniem obecności małych ilości...
-
Gas corrosion influence on the exhaust valve face of the marine engine = Wpływ korozji gazowej na stan przylgni zaworów wylotowych silnika okrętowego
PublicationIstotnym czynnikiem wpływającym na poprawność funkcjonowania silnika okrętowego jest szczelność zaworów. Szczególnie w odniesieniu do zaworów wylotowych brak szczelności prowadzi do pogorszenie warunków spalania a przede wszystkim do przyspieszonego zniszczenia zawory poprzez uszkodzenia przylgni.Przylgnia grzybka zaworowego współpracuje z przylgnią gniazda zaworowego tworząc cykliczny szczelny kontakt stykowy w trakcie pracy silnika....
-
The resistance investigation of the marine engine exchaust valve using the modelling chamber = Badania odporności zaworów wylotowych silnika okrętowego w komorze modelowej
PublicationWe współczesnej technice szereg części urządzeń i instalacji pracuje w długich okresach czasu i w złożonych warunkach obciążenia mechanicznego, termicznego i chemicznego. Próby wprowadzenia nowych rozwiązań technicznych muszą być poprzedzone szczegółowymi badaniami, które stwierdzą przydatność do konkretnych zastosowań. Problemem występującym w przemyśle okrętowym, a dokładniej w procesie eksploatacji silników okrętowych jest trwałość...
-
Wpływ utleniania w wysokich temperaturach na struktury napawanych warstw na bazie kobaltu
PublicationPrzedmiotem badań są napawane plazmowo warstwy wykonane ze stopu kobaltu zawierające ok. 29% chromu, ok. 5% wolframu i ok. 2% niklu, nałożone powierzchnie przylgni grzybków zaworów wylotowych silnika dieslowskiego. Powierzchnia podlega zarówno oddziaływaniom temperatury i środowiska, jak i oddziaływaniom mechanicznym. Podczas badań warstwy poddano oddziaływaniu środowiska utleniającego i wysokich temperatur: 750°C- górna w normalnej...
Year 2007
-
Effect of tungsten content on the corrosion resisntance of the cobalt base PTA cladding layers = Wpływ zawartości wolframu w stopach kobaltu na odporność korozyjną warstw napawanych plazmowo
PublicationBadaniom poddano napawane plazmowo warstwy wytworzone na powierzchni przylgni zaworów wylotowych silnie obciążonych silników Diesla stosowanych w okrętownictwie. Jako materiał do napawania zastosowano trzy rodzaje proszków wykonanych ze stopów na bazie kobaltu i chromu zawierających różne ilości wolframu ( 4.9, 5.3 i 9 % masowych). Wykonane napoiny wielowarstwowe po odpowiednim przygotowaniu poddano działaniu podwyższonej temperatury...
-
High temperature corrosion of the cobalt base clad layers
PublicationNapawane warstwy wykonane ze stopu kobaltu poddano utlenianiu w temperaturach 650 stopni C i 750 stopni C oraz korozji w spalinach. Proces utleniania był prowadzony 2 sposobami, izotermicznie przez 100 godzin i cyklicznie pzez 200 godzin. Korozja w spalinach przebiegała cyklicznie przez 200 godzin w temperaturze 650stopni C. Warstwy napawano metodą laserową i plazmową (PTA). Badano stabilność termiczną procesu utleniania warstw...
Year 2006
-
Analiza budowy i własności napoiny wykonanej z proszku 1606 ze stopu kobaltu = Morphology and property analyze of the layer made of 1606 powder of cobalt alloy
PublicationW pracy analizowano budowę i zmiany zachodzące w strukturze napawanej laserowo warstwy wykonanej ze stopu kobaltu pod wpływem korozyjnego środowiska gazów spalinowych. Warstwa wykazywała się znaczną niejednorodnością chemiczną i składem różnym od założonego jednakże te nieprawidłowości nie wpłynęły znacząco na jej odporność korozyjną w gorących gazach spalinowych.
-
Morfologia napawanych warstw na bazie kobaltu po utlenianiu i korozji w gazach spalinowych
PublicationPrzedmiotem badań były warstwy wytworzone z proszku na bazie kobaltu, napawane laserowo i plazmowo na przylgnie zaworów wylotowych silników Diesla. Dla wszystkich warstw stwierdzono dobrą jakość, brak pęknięć i jednorodność struktury na powierzchni. Badania degradacji wykonano w specjalnie wykonanej komorze w gazach spalinowych silnika okrętowego. Badania napoin przeprowadzono po 2 miesiącach ekspozycji w podwyższonej temperaturze...
-
The gas corrosion of the cobalt base layer at elevated temperature
PublicationPrzedstawiono badania odporności na utlenianie i korozję w gorących gazach spalinowych napawanych laserowo warstw wykonanych ze stopu na bazie kobaltu.
-
Wpływ procesów utleniania na budowę warstwy napawanej ze stopu kobaltu = Oxidation process influence on the morphology the cobalt alloy clad layer
PublicationWarstwę napawaną laserowo ze stopu kobaltu poddano utlenianiu w różnych warunkach. Na powierzchni otrzymano różniące się warstwy tlenków o zróżnicowanej morfologii. Brak było widocznych zmian w mikrostrukturze napoiny. Zbadano także wpływ utleniania na twardość warstwy.
Year 2005
-
Badanie własności napawanych warstw na bazie kobaltu na przylgnie zaworów silników diesla.
PublicationBadano mikrostrukturę i własności mechaniczne (twardość) nowych stopów na bazie kobaltu przeznaczonych do pracy w warunkach wysokiej temperatury, obciązeń mechanicznych i agresywnego środowiska. Celem wytwarzania warstw napawanych jest przedłużenie żywotności zaworów wylotowych okrętowych silnikow diesla
-
Characterization of the Co-base layers obtained by laser cladding technique.
PublicationBadano zawory wydechowe napawane dwoma stopami kobaltu, w tym mikrostrukturę strefy wierzchniej i strefy w pobliżu podłoża. Badano także rozkład pierwiastków w warstwie napawanej. Stwierdzono podobny skład chemiczny warstw i proszków.
-
Characterization of the Co-base layers obtained by laser cladding technique.
PublicationBadano zawory wylotowe pokrywane stopami kobaltu: mikrostrukturę warstw w strefie wierzchniej i przy granicy napoina - metal. Badano rozkład pierwiastków w warstwach. Zarówno mikrostruktura, jak i skład chemiczny warstw były podobne w przypadku dwóch stosowanych stopów kobaltu.
-
Charakterystyka warstw ze stopu kobaltu napawanych laserowo i plazmowo po ekspozycji w spalinach
PublicationBadano warstwy wytworzone z proszku na bazie kobaltu, napawane laserowo i plazmowo. Proszki zaweirałY 5,3% wolframu.Jakość otrzymanych warstw była dobra. Badania ich degradacji prowadzono w środowidku spalin przez dwa miesiące.
-
Morfologia napawanych laserowo warstw ze stopów kobaltu o różnej zawartości wolframu poddanych korozji w spalinach
PublicationBadano napawane laserowo warstwy wykonane z proszków na bazie kobaltu o różnej zawartości wolframu. Warstwy poddano ekspozycji w gorących gazach spalinowych przez okres dwóch miesięcy. Warstwy wykazały dobrą odporność na odziaływanie agresywnego środowiska i tempratury pracy.
-
Ocena regeneracyjnych powłok napawanych plazmowo i laserowo na przylgnie zaworów ze stali H10S2M
PublicationW artykule dokonano oceny warstw napawanych plazmowo i laserowo proszkami na bazie kobaltu na przylgnie zaworów okrętowych. Badano wpływ zróżnicowanej budowy warstw napawanych na ich mikrotwardość. Przeanalizowano wpływ składu chemicznego proszków na własności warstw.
-
Struktura i degradacja warstw stellitowych w atmosferze gazów spalinowych
PublicationBadano w atmosferze gazów spalinowych trzy proszki na bazie kobaltu napwane laserowo i plazmowo na przylgnie zaworów wylotowych silników Diesla. Wykazano dobra jakość napoin i ich odporność na degradację.
-
Thermal stability of the cobalt base clad layers
PublicationBadano wpływ długotrwałego oddziaływania temperatury na mikrostrukturę i własności mechaniczne warstw napawanych laserowo wykonanych ze stopów na bazie kobaltu zawierających chrom i wolfram. Stopy te są przewidywane do zastosoania na przylgnie zaworów wydechowych silników diesla.
Year 2004
-
Morfologia warstw na bazie kobaltu napawanych plazmowo z zastosowaniem różnych technologii procesu.Morphology of the kobalt base laser produced by PTA method using the different technology.
PublicationPrzeanalizowano wpływ różnych parametrów napawania laserowego na morfologię i twardość warstwy otrzymanej z jednego proszku na bazie kobaltu. Stwierdzono różnice zarówno w budowie jak i twardości wytworzonych warstw.
-
Morphology studies of the cobalt base clad layers produced by laser technology.
PublicationPrzedmiotem badań były utwardzające warstwy wykonane na przylgni zaworów wydechowych silnika spalinowego. Materiał podłoża to stal H10S2M. Zastosowano technologię napawania laserowego proszków na bazie kobaltu. Proszki różniły się jedynie zawartością wolframu i zawierały odpowiednio 4,9; 5,3 i 9 wg% tego pierwiastka. Parametry napawania były jednakowe dla wszystkich proszków. Otrzymane warstwy różniły się twardością na powierzchni...
-
Wpływ zawartości wolframu na własności warstw na bazie kobaltu napawanych plazmowo.The influence of tungsten amount on the PTA cobalt base layers property.
PublicationW pracy przeanalizowano podobieństwa i różnice między warstwami napawanymi plazmowo z wykorzystaniem proszków na bazie kobaltu o różnych zawartościach wolframu. Morfologia warstw i rozkład pierwiastków dla obydwu warstw jest analogiczna. Stwierdzono wyższą twardość warstw wykonanych z proszku o wyższej zawartości wolframu.
Year 2003
-
Morfologia warstw napawanych plazmowo na bazie kobaltu. (Morfology of cobalt base PTA cladding layers)
PublicationPrzedmiotem badań była struktura napawanych plazmowo warstw na bazie kobaltu, które spełniają funkcję powłok naprawczych na grzybkach zaworów silników okrętowych. Określono mikrostrukturę, mikrotwardość na przekroju warstwy oraz rozkład pierwiastków w różnych obszarach napoiny.
-
Napawane laserowo warstwy na bazie kobaltu - zmienność morfologii i własności. Część 1. Cobalt base, laser cladding layers - morfology and properties variation. Part 1
PublicationPrzedmiotem badań były szczegóły budowy warstwy napawanej laserowo z zastosowaniem trzech ściegów oraz analiza wpływu zróżnicowanej budowy warstwy na jej mikrotwardość.
-
Napawane laserowo warstwy na bazie kobaltu - zmienność morfologii i własności. Część 2. Cobalt base, laser cladding layers - morfology and properties variation. Part 2
PublicationPrzedmiotem badań były szczegóły budowy warstwy napawanej laserowo z zastosowaniem trzech ściegów oraz analiza wpływu zróżnicowanej budowy warstwy na jej mikrotwardość.
-
Wpływ obróbki cieplnej na strukturę stali krzemowej. The heat treatment influence on the silicon steel morphology
PublicationStal sprężynową 55S2 poddano obróbce cieplnej przy poprawnych i zawyżonych paramatrach temperaturowo-czasowych. Dla materiału o wadliwej strukturze wyjściowej, dobór wyższych temperatur i czasów obróbki pozwolił na otrzymanie bardziej poprawnych struktur i własności materiału.
seen 1253 times