Krzysztof Leja - Publications - Bridge of Knowledge

Search

Filters

total: 125

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2004
  • Akredytacja i co dalej
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2004

    Autor wskazuje, że najbliższe lata nie będą łatwe dla wielu kierunków studiów, w tym również tych, które uzyskały pozytywną oceną Państwowej Komisji Akredytacyjnej i spoczną na laurach. Gra o pozyskanie kandydatów na studia bowiem trwa, a rynek usług edukacyjnych jest coraz bardziej konkurencyjny.

    Full text available to download

  • Identyfikacja elementów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule przedstawiono propozycję implementacji modelu zarządzania wiedzą opisanego przez Probsta, Rauba i Romhardta do realiów wyższej uczelni. Zwrócono uwagę na konieczność opracownia strategii zarządzania wiedzą w oparciu o ten model. Przeanalizowano przygotowanie kapitału ludzkiego, informacyjnego oraz organizacyjnego do wdrożenia poszczególnych procesów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.

  • Kilka refleksji o obyczajach w kształceniu akademickim.
    Publication

    - Year 2004

    Punktem wyjścia rozważań stanowi aksjomat: Nauczyciel akademicki jest wzorem dla studenta. Jest on szczególnie istotny przy masowości kształcenia na poziomie wyższym. W oparcie o wyniki ankiety internetowej oraz własne doświadczenia przeanalizowano rolę wzajemnego oceniania studentów i nauczycieli oraz skomentowano ocenę nieuczciwości studentów dokonaną przez nich samych. W konkuzji podkreślono konieczność nadania wyższej rangi...

  • Kształcenie ustawiczne - przykład Wydziału Zarzadzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
    Publication

    W opracowaniu przedstwiono ewolucję oferty studiów podyplomowych prowadzonych na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej na tle rozwoju kształcenia podyplomowego w polskich wyższych uczelniach. W drugiej części opracowania przedstwiono nowe rozwiązania organizacyjne oraz źródła finansowania studiów podyplomowych i innych form kształcenia ustawicznego, omawiając inicjatywę wspólnotową EQUAL, której partnerem jest...

  • Możliwości wdrożenia strategicznej karty wyników w Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.
    Publication

    - Year 2004

    Autorzy wskazują strategiczną kartę wyników jako instrument doskonalenia zarządzania instytutem naukowo-badawczym, na przykładzie Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie. W opracowAniu podjęto próbę implementacji tej metody w zakresie każdej z czterech perspektyw strategicznej karty wyników, formułując uprzednio cele strategiczne IO PAN. Wskazano także związki przyczynowo-skutkowe sformułowanych celów szczegółowych działalności ze...

  • Uniwersytet jako wizjonerska organizacja - mity i rzeczywistość.
    Publication

    - Year 2004

    Jakie warunki musi spełnić uczelnia, aby stać się wizjonerską? Czy mity od- noszące się do wizjonerskich organizacji przedstawione w książce J.C. Coll-linsa i J.I. Porrasa, Wizjonerskie organizacje, utrudnidają funkcjonowanie wizjonerskim uczelniom? - to pytania, na które stara się znaleźć odpowiedź autor artykułu.

  • Uwagi o roli matematyki w walce o przewagę konkurencyjną.
    Publication

    - Year 2004

    Autor podejmuje kwestię znaczenia różnych form zewnętrznej oceny jakości kształcenia dla jej stymulacji. Wskazuje na wiele luk, które występują między oczekiwaniami pod adresem jakości studiów a rzeczywistym jej poziomem. Dla podniesienia jakosci niezbędne jest zwiększenie liczby godzin zajęć dydaktycznych z zakresu matematyki i podniesienie autorytetu tego przedmiotu na kierunkach studiów ekonomicznych.

  • Warunki wastępne opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej.
    Publication

    - Year 2004

    Autor podejmuje próbę określenia warunków wstępnych, niezbędnych do opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej, której ważnymi zadaniami jest kreowanie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie wiedzy. Definiuje i opisuje zasoby wiedzy uczelni oraz dwuwymiarową macierz kompetencji, której dokładne przeanalizowanie jest, zadaniem autora, warunkiem koniecznym przygotowania strategii zarządzania wiedza w szkole wyższej....

Year 2003
Year 2002
  • ABC
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2002

    Autor dostrzega konieczność podejmowania prób adaptacji nowoczesnych narzędzi stosowanych w biznesie do oceny efektywności funkcjonowania instytucji akademickich. W artykule wskazano możliwość wykorzystania do tego celu rachunku kosztów działań ABC. Podstawowymi warunkami wdrożenia tej metody jest przekonanie środowiska akademickiego a zwłaszcza kierownictwa akademickiego uczelni o celowości przeprowadzenia szczegółowej analizy...

    Full text available to download

  • Modele jakości usług a zarządzanie szkołą wyższą
    Publication

    Potrzeba zarządzania jakością w szkołach wyższych jest rezultatem gwałtownego wzrostu ilościowego instytucji akademickich, niewystarczającego finansowania szkolnictwa wyższego, trendów demograficznych oraz rosnącej konkurencji na rynku usług edukacyjnych. Do oceny jakości usług świadczonych przez uczelnie Autorzy proponują wykorzystanie dobrze znanego w biznesie modelu jakości usług Servqual. Wskazują zarówno korzyści, jak i trudności...

    Full text available to download

  • Pomagamy zabierając
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2002

    Autor wskazuje, że w sytuacji braku środków finansowych z budżetu przeznaczanych na szkolnictwo wyższe, władze uczelni powinny uczynić wszystko, aby nie doprowadziło to do pogłębienia się nierówności edukacyjnych. Biorąc pod uwagę fakt, iż w przypadku funduszu pomocy materialnej realne możliwości pozyskiwania środków, nie obciążających studencką kieszeń są niewielkie, władze uczelni powinny minimalizować koszty pośrednie obciążające...

    Full text available to download

  • Specjalność Marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii - początki i perspektywy

    Artykuł omawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów specjalność Marketing. W konkluzji stwierdzono, że: powołanie specjalności Marketing było decyzją trafną. Program wymaga modyfikacji w kierunku zwiększenia liczby przedmiotów kierunkowych oraz zajęć praktycznych. Wskazane jest kontynuowanie badań w roku przyszłym.

  • Strategy, effectiveness and quality of non-profit organisations as exempli-fied by Polish higher Education Institutions. VATT Governement Inst. Econ. Res. C**2002 [nr] 290 s. 189-202, 7 rys. bibliogr. 20 poz. Discussion papers. Workshopon Studies for Nordthern. Kalastajatorrpa,30-31 May 2002. Strategia, efektywność i jakość organizacji non-profit na przykładzie pol- skich wyższych uczelni.
    Publication

    - Year 2002

    W pracy wskazano, że do oceny jakości i efektywności organizacji niedochodo-wych zasadne jest wykorzystanie metod stosowanych w biznesie. W szczególno-ści zaproponowano zastosowanie metody balanced scorecard, benchmarkingu dooceny efektywności i jakości funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego.Wskazano na możliwość wykorzystaniania analizy SWOT do opracowania strategiiuczelni.

  • Świątynia wiedzy czy sprawna organizacja?
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2002

    Autor zauważa, że podstawowym zadaniem wyższej uczelni jest kreowanie otoczenia, a nie jedynie dostosowanie się do niego. W otoczeniu rynkowym wyższe uczelnie oferując różne usługi edukacyjne, badawcze czy eksperckie, powinny ewoluować w kierunku coraz sprawniej funkcjonujących organizacji, nie wyzbywając się atrybutów świątyni wiedzy.

    Full text available to download

  • Tajne, poufne, służbowe
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2002

    Autor zauważa, że dane dotyczące funkcjonowania szkolnictwa wyższego są czę-sto niejawne, choć dotyczą sposobu wydatkowania środków publicznych. Autorpostuluje, aby za przykładem Politechniki Śląskiej, inne uczelnie publikowa-ły sprawozdania z działalności w Internecie, co zapewni ich dostepność dlawszystkich zainteresowanych.

    Full text available to download

  • Uniwersytet - świątynia wiedzy czy sprawnie działająca organizacja
    Publication

    W artykule wskazano przykłady szkół wyższych, w których postawiono na przedsiębiorczość, osiągając sukces, tj. zmniejszając udział środków publicznych w budżecie. Zdaniem autora podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu przez uczelnię stanie się budowanie bazy informacyjnej koniecznej do konkurowania o wyobrażenie o przyszłości sektora szkolnictwa wyższego. Celem uczelni powinien być aktywny udział w grze konkurencyjnej, a nie...

    Full text available to download

  • Uwagi o kształceniu odpłatnym w wyższych uczelniach
    Publication

    - Year 2002

    W artykule przedstawiono zależność udziału odpłatnych form kształcenia od miejsca rankingowego. Analiza dotyczyła uniwersytetów oraz uczelni technicznych. Zauważono, że niższemu miejscu rankingowemu towarzyszy większy udział studentów studiów zaocznych i wieczorowych (zwłaszcza w uczelniach technicznych).

  • Za co płaci student?
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2002

    Autor wskazuje, że w czasach szybkiego wzrostu liczby studentów można zaobserwować wyraźną asymetrię między udziałem studentów studiów odpłatnych a miejscem wyższej uczelni w rankingu, zwłaszcza wśród uczelni technicznych. Zachowanie odpowiednich proporcji jest niezbędnym warunkiem zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia. Rozwój studiów zaocznych i wieczorowych jest uzależniony od doskonalenia programów.

    Full text available to download

seen 3641 times