Otwarte zasoby edukacyjne - przegląd inicjatyw w Polsce i na świecie - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Otwarte zasoby edukacyjne - przegląd inicjatyw w Polsce i na świecie

Abstract

Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) to materiały szkoleniowe oraz narzędzia wspierające zarówno uczenie, jak i nauczanie. Zjawisko to nierozerwalnie łączy się z szerszym pojęciem otwartej edukacji (OE), które postuluje zniesienie barier w nauczaniu tak, aby uczący się mogli zdobywać wiedzę zgodnie ze swoimi potrzebami edukacyjno-szkoleniowymi. Celem artykułu jest zapoznanie czytelników z zagadnieniem otwartych zasobów edukacyjnych, prezentacja kluczowych dla ich powstania i rozwoju podstaw prawnych i organizacyjnych oraz przedstawienie najnowszych inicjatyw podejmowanych w zakresie upowszechniania OZE. W pierwszej części artykułu wyjaśnione zostały pojęcia oraz rola otwartych zasobów edukacyjnych w procesie nauczania, a następnie zaprezentowane wybrane inicjatywy realizowane przez członków European Network of Open Education Librarians (ENOEL), a także wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników europejskich bibliotek akademickich przez organizację SPARC Europe. Analiza piśmiennictwa, treści dokumentów prawnych, raportów i rekomendacji pozwoliła na precyzyjne określenie znaczenia otwartych zasobów edukacyjnych dla ich użytkowników. Wieloaspektowość działań oraz ich skala potwierdzają, że nowoczesne nauczanie może rozwijać się szybciej w oparciu o otwarte materiały edukacyjne.

Citations

  • 1

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 226 times
Publication version
Accepted or Published Version
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15219/em91.1531
License
Creative Commons: CC-BY-NC open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach
Published in:
e-mentor pages 51 - 60,
ISSN: 1731-6758
Language:
Polish
Publication year:
2021
Bibliographic description:
Kokot-Kanikuła K., Wałek A.: Otwarte zasoby edukacyjne - przegląd inicjatyw w Polsce i na świecie// e-mentor -Vol. 91,iss. 4 (2021), s.51-60
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15219/em91.1531
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 334 times

Recommended for you

Meta Tags