Abstract
Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) to materiały szkoleniowe oraz narzędzia wspierające zarówno uczenie, jak i nauczanie. Zjawisko to nierozerwalnie łączy się z szerszym pojęciem otwartej edukacji (OE), które postuluje zniesienie barier w nauczaniu tak, aby uczący się mogli zdobywać wiedzę zgodnie ze swoimi potrzebami edukacyjno-szkoleniowymi. Celem artykułu jest zapoznanie czytelników z zagadnieniem otwartych zasobów edukacyjnych, prezentacja kluczowych dla ich powstania i rozwoju podstaw prawnych i organizacyjnych oraz przedstawienie najnowszych inicjatyw podejmowanych w zakresie upowszechniania OZE. W pierwszej części artykułu wyjaśnione zostały pojęcia oraz rola otwartych zasobów edukacyjnych w procesie nauczania, a następnie zaprezentowane wybrane inicjatywy realizowane przez członków European Network of Open Education Librarians (ENOEL), a także wyniki ankiety przeprowadzonej wśród pracowników europejskich bibliotek akademickich przez organizację SPARC Europe. Analiza piśmiennictwa, treści dokumentów prawnych, raportów i rekomendacji pozwoliła na precyzyjne określenie znaczenia otwartych zasobów edukacyjnych dla ich użytkowników. Wieloaspektowość działań oraz ich skala potwierdzają, że nowoczesne nauczanie może rozwijać się szybciej w oparciu o otwarte materiały edukacyjne.
Citations
-
1
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15219/em91.1531
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
e-mentor
pages 51 - 60,
ISSN: 1731-6758 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2021
- Bibliographic description:
- Kokot-Kanikuła K., Wałek A.: Otwarte zasoby edukacyjne - przegląd inicjatyw w Polsce i na świecie// e-mentor -Vol. 91,iss. 4 (2021), s.51-60
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15219/em91.1531
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 352 times