Publications
Filters
total: 484
Catalog Publications
Year 2016
-
Wpływ nawierzchni i opon na opór toczenia
PublicationArtykuł porusza zagadnienia wpływu nawierzchni jezdni i konstrukcji opon na jeden z istotnych parametrów opisujących współpracę opony z jezdnią, jakim jest opór toczenia. Artykuł nawiązuje do publikacji, w których omówiony jest wpływ oporu toczenia na zużycie energii przez pojazdy samochodowe oraz przedstawione są w ogólnym zarysie metody badania oporu toczenia opon.
-
Wpływ temperatury na bilans węgla, wodoru oraz azotu w produktach pirolizy odpadowych zrębek brzozowych
Publicationiroliza jest beztlenowym endotermicznym procesem rozkładu pod wpływem wysokiej temperatury. Proces ten stosuje się w celu otrzymania substancji chemicznych lub konwersji paliw. W wyniku beztlenowego rozkładu drewna otrzymuje się produkty zgrupowane w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym oraz gazowym [Kardaś i in., 2014]. Udziały poszczególnych produktów pirolizy mogą być modyfikowane poprzez zmianę parametrów prowadzenia procesu....
-
Wstęp do analizy odkształceń fotelika samochodowego do przewozu dziecka w trakcie kolizji na podstawie wykonanych symulacji
PublicationW artykule przedstawiono wyniki symulacji statycznej i dynamicznej fotelika samochodowego do przewozu dziecka.
Year 2012
-
Wpływ nawierzchni jezdni na opór toczenia opon samochodowych
PublicationPraca stanowi wprowadzenie do problematyki wpływu tekstury nawierzchni na opór toczenia opon samochodowych. Przedstawiono krótki opis celu pracy, pomiarów oraz wyników. Zaprezentowane własne spostrzeżenia i wnioski.
-
Wpływ obciążenia siłowego na dynamikę napędu pneumatycznego
PublicationPrzedstawione wyniki wskazują na możliwość kształtowania charakteru ruchu roboczego pneumatycznego napędu liniowego poprzez dobór siły obciążającej (przeciwdziałającej ruchowi roboczemu) oraz parametrów pracy siłownika (wartości ciśnień zasilania dla komór siłownika). Wartości tych wielkości zależą od parametrów konstrukcyjnych napędu takich jak: długość skoku i masa elementów ruchomych siłownika
-
Wpływ wartości ciśnienia w oponach drogowo-terenowych na opóźnienie hamowania samochodu terenowego
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań obniżenia i podwyższenia ciśnienia opon terenowych typu AT(All Terrain) na opóźnienie hamowania samochodu terenowego Land Rover Discovery i bez układu ABS. Pomiary opóźnienia hamowania przeprowadzono na suchej nawierzchni asfaltowej. Przedstawiono wykresy, jak wpływa obniżenie i podwyższenie ciśnienia w ogumieniu kół przedniej i tylnej osi na opóźnienie hamowania uwzględniając siłę nacisku...
-
Wpływ warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne polimerowych warstw ślizgowych
PublicationCelem pracy było określenie wpływu warunków panujących w filmie smarowym na właściwości mechaniczne materiałów polimerowych stosowanych jako warstwy ślizgowe w łożyskach o tarciu płynnym. Próbki wykonane z PTFE, PVDF oraz UHMWPE zanurzono w oleju w temperaturze 100ºC oraz poddano działaniu oleju pod ciśnieniem 10MPa i temperaturze 100ºC przez okres 200 godzin. Do kondycjonowania wykorzystano olej turbinowy o lepkości ISO VG-32....
-
Wstęp do optymalizacji konstrukcji fotelika samochodowego do przewozu dzieci z wykorzystaniem oprogramowania CAD i MES
PublicationW artykule opisano najważniejsze funkcje fotelika. Omówiono przebieg prac projektowych fotelik samochodowego do przewozu dziecka w samochodzie na podstawie wdrożonego do produkcji projektu. Przedstawiono konstrukcje zbudowanych prototypów oraz wybrane wyniki optymalizacji MES.
-
Wstępna ocena warunków pracy łożysk ślizgowych turbiny parowej tg2 i ich wpływu na stan dynamiczny turbozespołu EC Gdańsk
PublicationGłównym celem ekspertyzy była wstępna analiza możliwości poprawy stanu dynamicznego turbozespołu TG2 pracującego w EC Gdańsk poprzez poprawę własności dynamicznych łożysk. Sformułowano przyczyny wywołujące drgania czopa w łożysku nr 1. Opracowano zalecenia i wymagania związane z planowaną modernizacją łożysk.
-
Wykorzystanie metod numerycznych do modelowania strat mocy w oponie
PublicationPraca stanowi wprowadzenie do zagadnienia strat mocy w oponie samochodowej wynikających z oporów toczenia. Autur stara się zbudować model opony pneumatycznej ze szczególnym uwzględniniem oporów toczenia. Przedstawiono opis celu pracy, prób stanowiskowych oraz wynikow.
Year 2014
-
Wpływ nawierzchni jezdni na zużycie paliwa
PublicationW pracy przedstawiono problematykę wpływu tekstury nawierzchni na opór toczenia opon samochodowych. Przedstawiono wymierne efekty ekonomiczne i ekologiczne wpływu nierówności i tekstury przy oporze toczenia opon na zużycie paliwa. Zawarto krótki opis celu badań, pomiarów oraz analizy wyników. Zaprezentowano również spostrzeżenia i wnioski.
-
Wpływ zużycia opony samochodowej na jej opór toczenia
PublicationW pracy przedstawiono wpływ zużycia opony samochodowej na jej opór toczenia. Zużycie czterech opon testowych uzyskano podczas normalnej eksploatacji, natomiast zużycie sześciu pozostałych uzyskano sztucznie przez zeszlifowanie czoła bieżnika papierem ściernym na specjalnej szlifierce. Pomiary oporu toczenia wykonano na bębnowej maszynie bieżnej metodą momentową. Wyniki tych pomiarów przedstawiono w formie zależności współczynnika...
-
Wspomaganie decyzji zakupu urządzeń do spawania metodą MIG/MAG z wykorzystaniem analizy skupień
PublicationW pracy podjęto często występujący w praktyce problem doboru właściwego dla danego zastosowania spawalniczego źródła prądu. Jako jedno z potencjalnych rozwiązań zaproponowano zastosowanie metod analizy skupień. Przedstawiono rezultaty klasyfikacji 96 urządzeń do spawania MIG/MAG metodami Warda i k-średnich dla 2 zestawów cech diagnostycznych. Na podstawie wyników uznano, że analiza skupień może być, przy spełnieniu pewnych warunków,...
-
Wstępna analiza i opracowanie założeń do badań szczegółowych procesu produkcji wybranego typu odwłoka śmieciarki EKOCEL
PublicationPrzeprowadzono analizy wstępne obecnego procesu produkcji głównych spawanych elementów konstrukcyjnych zabudów śmieciarek w celu opracowania założeń do szczegółowych analiz, które są niezbędne do opracowania i wdrożenia nowych procesów produkcji ww. elementów pozwalających zwiększyć wydajność produkcji przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów.
Year 2002
-
Wpływ obciążenia i amplitudy drgań stycznych na zużycie wybranego bezsmarowego materiału łożyskowego
PublicationW referacie przedstawiono wyniki oraz wnioski z badań przeprowadzonych nad wybranym bezsmarowym materiałem łożyskowym. Omówiono wpływ zmiany nacisków jednostkowych (w zakresie 7 29 MPa) i skoku zadanych mikroprzemieszczeń stycznych (w zakresie 160 240 um) na wielkość zużycia materiału w płaskim skojarzeniu ślizgowym. Określono trzy wskaźniki intensywności zużywania materiału, omówiono różnicę między nimi oraz ich przydatność...
-
Wpływ środka smarowego na zjawiska dynamiczne podczas tarcia ślizgowego Al2O3
PublicationPrzeprowadzono badania tarcia ślizgowego monolitycznego Al2O3 w warunkach smarowania wodą destylowaną i olejem parafinowym przy 8 konfiguracjach dynamicznych układu badanego z szerokopasmową rejestracją drgań na Tribometrze PT-3. Badano zależność współczynnika tarcia od prędkości ślizgania, obciążenia i drgań wywołanych tarciem. Zidentyfikowano postacie drgań w zależności od częstotliwości głównych harmonicznych. Stwierdzono istotny...
-
Wykorzystanie strumienia danych z odwzorowania powierzchni do oceny zużycia
PublicationWażnym zagadnieniem w badaniach tribologicznych jest poznanie zużywania się materiałów. Przedstawiono oryginalną, skuteczną metodę wyznaczania liniowej i powierzchniowej miary zużycia na podstawie analizy wejściowego strumienia danych reprezentującego geometryczne odwzorowanie powierzchni zużywanej próbki. Przedstawiono algorytm oraz krótki opis działania i możliwości programów komputerowych.
-
Wytwarzanie tuszek ze szprotów metodą wyciskania
PublicationPraca porusza problem mechanizacji obróbki szprotów bałtyckich. Przedstawiono założenia nowego sposobu uzyskiwania tuszek opartych na wyciskaniu wnętrzności. Porównano nową metodę ze znanymi sposobami przetwórstwa. Oceniono wydajność technologiczną obróbki. Praca opisuje nowy alternatywny kierunek poszukiwań rozwiązania problemu budowy zautomatyzowanych linii masowej obróbki szprota.
-
Wyznaczanie drogi tarcia w łożyskach łopat kierowniczych turbin wodnych
PublicationW referacie omówiono wpływ warunków pracy łożysk łopat kierownic turbin wodnych na trwałość stosowanych w nich materiałów bezsmarowych. Wykazano, że trwałość łożyska zależy nie tylko od jego odporności na zużycie ale także od warunków pracy, szczególnie od drogi tarcia jaką pokonuje w trakcie eksploatacji. Zużywanie łożysk czopów łopat kierownicy zachodzi podczas ruchów związanych z uruchamianiem i zatrzymywaniem maszyny, ruchów...
-
Złożone oddziaływanie smarów na własności warstw wierzchnich stalowych par ciernych
PublicationWęglowodory zawarte w smarach w specyficzny sposób działają na elementy par ciernych wykonane z metali i ich tlenków, będących katalizatorami. Znanymi katalizatorami są: żelazo, nikiel, platyna i pallad. W smarowanych, stalowych parach ciernych zachodzi katalityczna, chemisorbcyjna dysocjacja węglowodorów zawartych w smarze. Opisano badania wpływu tej dysocjacji na sprężyste i tłumiące własności próbek stalowych. Wynik tych badań...
Year 2003
-
Wpływ prędkości na hałas opon samochodowych.
PublicationPrzedstawiono szczególną analizę wpływu prędkości na poziom i widmo hałasu opon emitowanego do środowiska jak również oddziaływującego na osoby podróżujące samochodem. Opisano eksperyment badawczy przeprowadzony w laboratorium Politechniki Gdańskiej w celu wyznaczenia dokładnej zależności poziomu hałasu opon i jego widma od prędkości toczenia.
-
Wpływ wymuszeń na postać optymalnego kształtu szczeliny smarowej hydrodynamicznego łożyska wzdłużnego
PublicationKształt szczeliny smarowej w hydrodynamicznym łożysku wzdłużnym ma duży wpływ na właściwości łożyska, stąd jedną z dróg ich poprawy jest dążenie do optymalizacji kształtu szczeliny smarowej podczas pracy. Stosowane metody projektowania nie uwzględniają jednak zależności pożądanego kształtu szczeliny smarowej od warunków pracy łożyska (wymuszeń). Wyznaczanie optymalnego kształtu szczeliny smarowej łożyska jest jednym z etapów projektowania...
-
Żurawie przenośne w logistycznych łańcuchach dostaw. Ekonomiczne kryteria eksploatacji
PublicationPrzedstawiono zasady doboru żurawi przenośnych na pojazdy samochodowe dla kanałów dystrybucji. Omówiono kryteria efektywnej eksploatacji. Podano algorytm obliczeń efektywności eksploatacji.
Year 2015
-
Wpływ strat mechanicznych w siłowniku teleskopowym zespołu zagęszczającego w pojeździe do usuwania odpadów z pojemników na skuteczność prasowania odpadów
PublicationHydraulic telescopic cylinders are used to power the moving wall of rear loader garbage trucks equipped with the traditional "sweep and slide" system. As the garbage compression force is directly dependent on the resistance force of the moving wall, losses in the hydraulic telescopic cylinder influence the compaction process. Taking them into account in the control system may improve the operation of the compaction...
-
Wpływ temperatury na skład produktów pirolizy
PublicationPraca prezentuje wyniki badań pirolizy biomasy przy różnych temperaturach maksymalnych prowadzenia pro- cesu. Biomasą użytą w eksperymentach były zrębki brzozowe. Analizowano udziały masowe pięciu frakcji pro- duktów: karbonizatu, smół lekkich, smół ciężkich, wody oraz gazu pirolitycznego. Wykonano także analizy ciepła spalania poszczególnych frakcji w zależności od temperatury prowadzenia procesu. Eksperymenty wykonano przy pomocy...
-
WRONG WAY! - amerykańskie doświadczenia w oznakowaniu dróg szybkiego ruchu
PublicationOd kilku lat w Polsce mamy już liczącą się sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, które bez wątpienia są kluczem do szybkiego i bezpiecznego poruszania się pojazdów samochodowych. W związku z rozwojem sieci drogowej pojawił się jednak nowy problem, który jak dotychczas jest w naszym kraju zupełnie - jazda "pod prąd". Niniejszy artykuł dotyczy tego problemu, gdyż regularnie co kilka tygodni dochodzą do nas informacje o poważnych...
Year 2017
-
Wpływ wybranych właściwości maszyny badawczej na wynik eksperymentu tribologicznego z tarciem ślizgowym
PublicationNiniejsza monografia stanowi podsumowanie przekrojowych badań związanych z wpływem właściwości stanowiska badawczego (tribometru) na przebieg i rejestrowane wyniki eksperymentu tribologicznego z tarciem ślizgowym ciał stałych smarowanych cieczą w warunkach tarcia bez efektów smarowania hydrodynamicznego. Autor przedstawia wyniki kompleksowych analiz właściwości dynamicznych stanowiska badawczego w kontekście efektów obserwowanych...
-
Wyznaczanie prędkości opadania złoża biomasy metodą fluorescencji rentgenowskiej
PublicationPromieniowanie jonizujące używane jest powszechnie w przemyśle do uzyskania obrazu radiograficznego. Głównym zastosowaniem przemysłowym badań radiograficznych (RT) są badania nieniszczące (NDT) stosowane głównie do wykrywania nieciągłości wykonawczych i eksploatacyjnych w elementach metalowych oraz badania spoin. Duże zastosowanie badań radiograficznych znajduje się także w analityce chemicznej. Badania opadania złoża w reaktorze...
Year 2013
-
Współczynnik wymiarowy Kv w doborze elementów pneumatycznych
PublicationZnanych jest wiele sposobów opisu właściwości przepływowych elementów pneumatycznych. Jednym z nich jest podanie wartości współczynnika wymiarowego Kv zdefiniowanego w normie PN-83/M-74201 (1983). W niniejszej pracy przedstawiono możliwe różnice między wartością przewidywaną a wartością uzyskaną strumienia powietrza przepływającego przez element pneumatyczny w sytuacji, gdy podstawą doboru tego elementu z katalogu była znana dla...
-
WSTĘPNA OCENA PRAWIDŁOWOŚCI DOBORU BARYŁKOWEGO ŁOŻYSKA PRZESIEWACZA I MOŻLIWYCH PRZYCZYN JEGO PRZYSPIESZONEGO ZUŻYCIA
PublicationW pracy przedstawiona analizę przyczyn awarii baryłkowych łożysk tocznych zainstalowanych w wibracyjnych sortownikach węgla. Podczas analizy poddano oględzinom uszkodzone łozysko i wykonano obbliczenia sprawdzające. Istotnym czynnikiem któy przyczynił się do powstania przedwczesnej awarii były zanieczyszczenia i stosowanie nieodpowiedniego gatunku smaru plastycznego.
-
Wykorzystanie modelowania powierzchniowego w analizie aerodynamicznej pojazdów
PublicationPraca jest wprowadzeniem teoretycznym do analizy aerodynamicznej pojazdów samochodowych. Zawarto w niej krótki opis zjawisk aerodynamicznych zachodzących wokół poruszającego się samochodu. Zaprezentowaqno model powierzchniowy samochodu wraz z uproszczoną analizą aerodynamiczną wykonaną w programie "SolidWorks". Przedstawiono również własne spostrzeżenia i wnioski oraz wstępne cele przcy doktorskiej.
-
Young’s modulus distribution in the FEM models of bone tissue
PublicationThis paper presents how differences of Young’s modulus in adjacent finite elements typical for organic materials such as bone tissue, influence stress calculating. Emphasizing high computational cost of variable Young’s modulus in parts of the model, where the number of finite elements has been raised, the authors wants to prove that new model of finite element which has variable Young’s modulus in its volume needs to be created....
-
Ziarnistość modułu Younga w modelach MES tkanki kostnej
PublicationPraca przedstawia wpływ zróżnicowania modułu Younga w sąsiednich elementach skończonych na obliczenia naprężeń, co jest charakterystyczne dla materiałów organicznych, m.in. tkanki kostnej. Przedstawiono duże koszty obliczeniowe uwzględniania zmienności modułu w obszarze zadania na drodze zagęszczania podziału na elementy skończone standardowe, z jednolitym modułem w obszarze elementu. Autorzy starają się udowodnić potrzebę stworzenia...
Year 2011
-
Wykonanie obliczeń sprawdzających koncepcję procedury zabezpieczenia platformy głowicowej PG-1 podczas naprowadzania platformy Petrobaltic na pozycję platformy PG-1
PublicationNa zamówienie firmy Lotos Petrobaltic S.A. przeprowadzono wielowariantową analizę obliczeniową układu stabilizacji platformy PG-1 podczas procedury podejścia platformy Petrobaltic. Uwzględniono różne stany morza oraz sposoby realizacji układu elementów zapewniających stateczność poprzeczną platformy.