Publications
Filters
total: 349
Catalog Publications
-
Procesy demograficzne w Unii Europejskiej
PublicationW rozdziale opisano procesy demograficzne zachodzące w Unii Europejskiej. Zawiera on analizę historycznych uwarunkowań i tendencji starzenia się społeczeństwa. Ponadto, zawarto w nim przegląd konsekwencji starzenia się społeczeństwa oraz powody tego starzenia. Kolejną część rozdziału poświęcono analizie sytuacji osób starszych w społeczeństwie. Podkreślono, że kształcenie ustawiczne jestjednym z najważniejszych elementów systemu...
-
Developing sets of experience knowledge structure
PublicationW pracy omówiono zasady tworzenia opisu zwanego zbiorem doświadczeń tworzonego w celu reprezentacji wiedzy
-
Technologie informacyjne w małych i średnich przedsiębiorstwach - na podstawie badań realizowanych w ramach projektu MAYDAY
PublicationRozwój technologii informacyjnych i ich większa dostępność sprawiły, że coraz częściej przedsiębiorstwa sięgają po narzędzia wspomagające procesy decyzyjne. Nie zawsze jednak ich wdrażanie jest konsekwencją przemyślanej startegii. Ocena stopnia informatyzacji zrealizowana w ramach projektu MAYDAY przedstawiona w rozdziale posłużyła następnie do opracowania wstępnej oceny potencjału innowacyjnego badanych małych i średnich przedsiębiorstw...
-
New forms of organizations in the knowledge economy : the concept of a flexi organization
PublicationArtykuł przedstawia wybrane koncepcje zarządzania organizacją w gospodarce opartej na wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji organizacji elastycznej. Elastyczność organizacji jest rozpatrywana w odniesieniu do jej pracowników, klientów oraz dostawców.
-
Wyższa uczelnia jako fraktalna organizacja wiedzy
PublicationAutorzy wychodzą z założenia, że uczelnia w warunkach konkurencyjności powinna poszukiwać nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań organizacyjnych. W opracowaniu autorzy szkicują koncepcję uczelni jako organizacji opartej na wiedzy oraz analizują możliwości implementacji w uczelni elementów charakterystycznych dla organizacji fraktalnej. Intencją autorów jest poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych, jednak podkreślają, że w...
-
Knowledge management embedded in software engineering processes
PublicationW pracy przedstawiono model systemu pozyskiwania wiedzy zawartej w procesach inżynierii oprogramowania.
-
Smart future of knowledge management
PublicationW pracy przedstawiono kierunek przyszłościowego rozwoju obszaru zarządzania wiedzą pod kątem jego użyteczności w tworzeniu sztucznej inteligencji.
-
Information technology and knowledge management: a predestined integration. Part 1 : editorial
PublicationW pracy omówiono możliwość przyszłościowej integracj obszarów technologii informacyjnej oraz zarządzania wiedzą
-
Technologie informacyjne jako narzędzia menedżera XXI w.
PublicationNie ulega wątpliwości, że od pojawienia się pierwszych zastosowań narzędzi informatycznych w biznesie poczyniono olbrzymie postępy. Na przestrzeni lat zmienił się nie tylko zakres, ale i rola, jaką pełnią technologie informacyjne w organizacji: od implementacji narzędzi służących do automatyzacji rutynowych procesów, poprzez narzędzia umożliwiające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, do rozwiązań umożliwiających zarządzanie...
-
The influence of a knowledge-based economy on the functioning of contemporary organization
PublicationArtykuł przedstawia wyzwania, jakie stwarza gospodarka oparta na wiedzy, którym muszą sprostać współczesne organizacje. Proponuje również pewne formy organizacyjne, które pozwalają organizacjom sprostać tym wyzwaniom. Ponadto, artykuł prezentuje zmiany w charakterze pracy takie, jak konieczność uczenia się nowych rzeczy czy podejmowania nierutynowych działań, praca poza organizacją, praca w niestandardowych godzinach pracy czy...
-
A concept of a decision function discovery method in a workflow system
PublicationW pracy przedstawiono koncepcyjny model wykrywania zalezności funkcynnych pomiedzy elementami systemu przepływu pracy.
-
Editorial: Information and knowledge engineering for intelligent systems. Part II
PublicationW pracy omówiono najnowsze dokonania w zakresie inzynierii i zarządzania wiedzą i informacją z perspektywy ich możliwych zastosowań w konstruowaniu systemów inteligentnych
-
Narzędzia i procesy wspomagające przepływ i przekształcanie wiedzy w projektach informatycznych
PublicationW pracy zaproponowano system i wspomaganie narzędziowe dla procesów przekształcania wiedzy przepływającej w trakcie wykonywania projektów informatycznych.
-
Etnograficzne spojrzenie na komunikację w organizacji
Publication -
Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw kooperujących z przemysłem okrętowym
PublicationInnowacyjność, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, stała się tematem wielu badań i opracowań. Fakt ten spowodowany jest wzrostem wymagań rynku i nasileniem konkurencji związanym, między innymi, z wejściem Polski w struktury Unii Europejskiej. Rozwój gospodarki narodowej warunkowany jest również rozwojem przedsiębiorstw. Poprzez wprowadzanie innowacji przedsiębiorstwa nie tylko stają się bardziej konkurencyjne, ale zwiększają...
-
Poziom innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw kooperu-jących z przemysłem okrętowym
PublicationW niniejszym rozdziale zostały przedstawione wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu MAYDAY. Prezentowane analizy oraz wnioski dotyczą przede wszystkim zakresu zainteresowania innowacjami. Badanie pozwoliło wyłonić postawy i czynniki je kształtujące, sprzyjające realizowaniu przez przedsiębiorstwa polityki proinnowacyjnej.Metodyka badań została opracowana przez zespół A. Szuwarzyńskiego. Firmy biorące udział w badaniu nie...
-
Zarządzanie wiekiem na poziomie organizacji
PublicationRozdział ten jest poświęcony zarządzaniu wiekiem na poziomie organizacji. Poza analizą literaturową, zamieszczono w nim szereg dobrych praktyk związanych z zarządzaniem wiekiem na poziomie organizacji. Zwrócono tu uwagę na wielopokoleniowe zespoły pracownicze, które sprzyjają wymianie wiedzy. W większości przypadkóww opisie dobrych praktyk zwraca się uwagę na konieczność zapewnienia starszym pracownikom dostępu do szkoleń.
-
Zarządzanie wiekiem w wybranych krajach Unii Europejskiej
PublicationRozdział dotyczy zarządzania wiekiem w wybranych krajach Unii Europejskiej. Zawarto w nim krótki przegląd teoretyczny dotyczący tej koncepcji, a w jego dalszej części zamieszczono między innymi opis sytuacji starszych pracowników na rynku Unii Europejskiej. Można tu również znaleźć przegląd różnego rodzaju inicjatyw związanych z zarządzaniem wiekiem w UE. Dotyczą one systemowych rozwiązańw postaci programów rządowych, regulacji...
-
Dobre praktyki kształtowania kapitału intelektualnego
PublicationW rozdziale przedstawiono dobre praktyki kształtowania kapitału intelektualnego na podstawie doświadczeń zebranych podczas prac nad projektem MAYDAY, realizowanego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Jednym z istotnych elementów budowy kapitału intelektualnego w organizacji jest kształcenie pracowników. W ramach projektu MAYDAY opracowano system kształcenia ustawicznego spełniający realne potrzeby pracowników, menedżerów i...
-
Zarządzanie wiedzą w projekcie unijnym na przykładzie projektu MAYDAY
PublicationArtykuł przedstawia propozycję wdrożenia zarządzania wiedzą w projekcie unijnym na przykładzie projektu MAYDAY. Skuteczne zarządzanie wiedzą w projektach unijnych może nie tylko ułatwić realizację tych projektów, ale wręcz przesądzić o ich sukcesie, bądź porażce. Dlatego też, każdy lider projektu powinien się zastanowić, jakie narzędzia do zarządzania wiedzą powinien wykorzystać w swoim projekcie i jak należy je skutecznie wdrożyć....
-
Innowacyjność jako jeden z filarów gospodarki opartej na wiedzy
PublicationInnowacyjność przedsiębiorstw zależy nie tylko od czynników wewnętrznych, które mogą być w większym stopniu kształtowane przez samo przedsięiorstwo, ale w dużej mierze od uwarunkowań zewnętrznych. Polityka państwa powinna zatem sprzyjać przedsiębiorczości, promować kreatywnosc, tworzyc klimat sprzyjający innowacyjności, a przy tym umoliwić pozyskiwanie środków na działalność rozwojową. Zmienia się będą wtedy także przedsiębiorstwa,...
-
Editorial: Information and knowledge engineering for intelligent systems. Part I
PublicationW pracy omówiono najnowsze dokonania w zakresie inzynierii i zarządzania wiedzą i informacją z perspektywy ich możliwych zastosowań w konstruowaniu systemów inteligentnych
-
Ocena stopnia wykorzystania technologii informacyjnych w MSP kooperujących z przemysłem okrętowym
PublicationInnowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz wykorzystywane przez nie technologie informacyjne często warunkują konkurencyjność nie tylko samych przedsiębiorstw, ale także całych gospodarek. Jednak innowacyjność przedsiębiorstw w dużym stopniu uzależniona jest od świadomości menedżerów dotyczącej potrzeby wprowadzania innowacji. Wprowadzane technologie informacyjne stanowią często pierwszy krok do implementacji innowacyjnych...
-
Ocena poziomu innowacyjności badanych przedsiębiorstw
PublicationW rozdziale dokonano oceny poziomu innowacyjności badanych przedsiębiorstw na podstawie wyników badań uzyskanych w ramach realizacji projektu MAYDAY.
-
Rodzaje innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach w świetle badań
PublicationW otoczeniu gospodarczym powstaje wiele instytucji włączających się w proces produkcji i dystrybucji wiedzy. Istotna jest możliwość nawiązania współpracy między otoczeniem a przedsiębiorstwami w zakresie rozwijania innowacyjności. Z jednej strony bardzo ważna jest dla przedsiębiorstw umiejętność pozyskiwania i efektywnego wykorzystania wiedzy z tych instytucji. Natomiast z drugiej strony patrząc należy stwierdzić, że od tego otoczenia...
-
The concept of rule model of the internet mortgage market
Publication..
-
Internet mortgage knowledge system
Publication -
Rola kapitału intelektualnego w kreowaniu innowacji
PublicationArtykuł bazuje na badaniach przeprowadzonych w ramach projektu MAYDAY "Model aktywnego wsparcia pracowników i firm wobec strukturalnych zmian w gospodarce", realizowanego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród menedżerów i przedsiębiorców (z sektora stoczniowego) dokonano próby oceny postrzegania istotności kształtowania kapitału intelektualnego pracowników oraz menedżerów w kontekście...
-
Zastosowanie aplikacji internetowych i e-learningu w zarządzaniu kompetencjami: studium przypadku.
PublicationCel. Integracja efektywnego zarządzania procesami pracy i wykorzystania potencjału zasobów ludzkich warunkuje rozwój organizacji. Jest to szczególnie istotne w organizacjach publicznych, w których wyniki pracy nie zawsze są zgodne z oczekiwanymi standardami. Prezentowana praca stanowi studium przypadku zarządzania kompetencjami w administracji publicznej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych na przykładzie polskiej Policji. Metoda....
-
Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych
PublicationWprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...
-
Zmiany w realizacji komunikacji wewnętrznej
Publication.
-
Analiza jakościowa i dyskusja wyników
Publication.
-
Image as a key factor of brand value at social media
PublicationThe paper aims to investigate the relationship between social media presence and activities and brand value for the most valuable Global Brands 2012 (Interbrandt 2013). Social media communication is an innovative way of communication. Brand value is a key performance indicator of brand strategy for managers. Brand and category image realized to be the key factor of investigated relation.
-
Navigare necesse est, czyli o niełatwym życiu żeglarza
Publication.
-
Doświadczenie czyni mistrza
Publication.
-
Media społecznościowe: innowacja w kreowaniu polskich marek
PublicationWartość marki jest kluczowym wskaźnikiem skuteczności przyjętych strategii marketingowych. Komunikacja marketingowa za pomocą mediów społecznościowych stanowi innowację w stosunku do coraz mniej efektywnej komunikacji za pomocą mediów tradycyjnych. Artykuł poświęcony jest analizie, za pomocą korelacji i regresji liniowej, relacji pomiędzy wartością najbardziej znanych polskich marek, a ich pozycją w mediach społecznościowych na...
-
e-logistyka dystrybucji a czynnik ludzki w procesie kształtowania wartości marki - ujęcie praktyczne
PublicationArtykuł poświęcono interdyscyplinarnemu przedstawieniu istoty relacji sprzedaży, marketingu i logistyki w kontekście aktualnych problemów w e-logistyce dystrybucji. Autorzy artykułu, na bazie swoich doświadczeń, przedstawili istotę koordynacji tych procesów w kontekście zidentyfikowanego wirusa problemów dotyczącego e-logistyki dystrybucji w całej sieci wartości przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz zaproponowali rozwiązania. Artykuł...
-
Emocje w miejscu pracy w zawodach podwyższonego ryzyka psychospołecznego
Publication..
-
The role of rewards and demands in burnout among surgical nurses
PublicationObjective: Job rewards have both, an intrinsic and an extrinsic motivational potential, and lead to employees’ development as well as help them to achieve work goals. Rewards can balance job demands and protect from burnout. Due to changes on the labour market, new studies are needed. The aim of our study was to examine the role of demands and individual rewards (and their absence) in burnout among surgical nurses. Materials and...
-
Good sleep and exhausting work-efforts, burnout and insomnia in nursing profession
PublicationThe role of insomnia in burnout syndrome among nurses - empirical study
-
Miasto nocą: zaburzenia snu a praca zmianowa i stres zawodowy wśród policjantów
PublicationStreszczenie. Jedną z miar subiektywnej jakości życia jest dobry sen. Cebulowa teoria szczęścia postuluje zależność pomiędzy dobrostanami cząstkowymi. Celem studium była ocena zaburzeń snu wśród policjantów z miejskich komisariatów Policji w zależności od cech pracy (stres zawodowy) i jej organizacji (zmianowość). Rezultaty pokazały, że większe problemy ze snem mieli policjanci pracujący wyłącznie na zmianach dziennych niż pracujący...
-
Usability and relational factors in user-perceived quality of online services
PublicationThe purpose of this paper is to identify the key determinants of con-sumer-perceived usability of online service websites and their impact on e-loyalty potential, expressed by customer’s willingness to return and to recommend the website to others. In this experimental usability study fifteen video-recorded users performed specific tasks in financial, travel and health online service websites. After completing the tasks users filled...
-
Modelling Of Commercial Websites. A New Perspective On Usability And Customer Relation
PublicationFrom an economic point of view, a critical aspect of online services is their ability to retain customers. The aim of presented study was the use of a layered model VIPR (Visual - Interaction - Process - Relation ) for commercial services online. The indicator of trust and establishing lasting relationships were assessment achieved from experienced users of commercial online services (n = 207), obtained by means of Web Credibility...
-
Tacit Knowledge Sharing and Project Performance. Does the Knowledge Workers' Personal Branding Matter?
PublicationTacit knowledge sharing is the real challenge for knowledge management today. Network economy has completely changed the role of knowledge workers who now become independent tacit knowledge producers. Bearing this fact in mind, the author studied how tacit knowledge sharing affects the process of building a personal brand and project performance. For this purpose, the authors conducted a study among Polish professionals with different...
-
Selfie and Personal Branding Phenomena in the Context of the Network Economy. A Literature Review
PublicationSelf-taken pictures called “selfies” shared in social media have become a worldwide phenomenon. This is due to the increased need of human being to share to other people their daily lives and to build their own personal brand in the networked world. Despite that, the subject of personal branding has not been sufficiently discussed in academic marketing literature over the past decade. The objective of the study is to present the...
-
Personal Branding and Brand Loyalty, Social Network Users Brand Identification: Polish-French Model
PublicationSocial network brand sites are increasingly attracting the attention of scientists and managers intrigued by their potential application for brand value creation. The aim of this research, based on a multinational sample, is to fill the gap in understanding how users choose among social networking sites as an act of brand identification. The authors of the paper point to the fact that creating a personal brand is becoming more...
-
Zarządzanie zmianą w małych i średnich przedsiębiorstwach
PublicationNiniejszy artykuł przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem zmianą w przedsiębiorstwach, w tym również tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej przedstawiono wybrane sposoby wprowadzania zmian w organizacjach, a także czynniki wywołujące zmiany (endogeniczne i egzogeniczne). Druga część artykułu dotyczy czynników wpływających na powodzenie inicjatyw wdrażania zmian w firmie. Omówiono w niej między...
-
Innowacyjność w małych i średnich przedsiębiorstwach.
PublicationW niniejszym opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W jego pierwszej części omówiono kwestie definicyjne oraz przedstawiono charakterystykę innowacji w MSP. Druga część artykułu zawiera opis czynników oraz barier wpływających na innowacje w tego rodzaju przedsiębiorstwach.
-
Innowacyjność mikro i małych przedsiębiorstw na przykładzie firm z województwa pomorskiego
PublicationJak pokazuje przegląd literaturowy przedstawiony w pierwszej części artykułu, wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach stało się koniecznością nie tylko w przypadku dużych podmiotów, ale również tych niewielkich. Co prawda małe i mikroprzedsiębiorstwa mają ograniczone zasoby i często napotykają na szereg barier na swojej drodze do innowacyjności, to jednak - jak pokazuje przykład przedsiębiorstw z województwa pomorskiego - w większości...
-
Koncepcja implementacji rozmytego modelu wspomagania zarządzania wybranymi usługami internetowymi
PublicationPrzedstawiono koncepcję implementacji zdefiniowanego modelu do prognozowania sprzedaży kredytów hipotecznych w Internecie. Prezentowane są zagadnienia dotyczące technicznych aspektów procesu implementacji oraz korzyści, jakie może to przynieść poszczególnym uczestniko rynku.