dr Marzena Starnawska
Publications
Filters
total: 69
Catalog Publications
Year 2017
-
REVISING ENTREPRENEURIAL ORIENTATION (EO) IN SOCIAL ENTREPRENEURSHIP, QUALITATIVE EVIDENCE FROM WORK INTEGRATION SOCIAL ENTERPRISES (WISES) FROM POLAND
PublicationEntrepreneurial behaviour and entrepreneurial orientation (EO) of (commercial) entrepreneurship. have received significant scholarly attention in entrepreneurship and management research However, there are insufficient attempts discussing such behaviour and EO in non-profit, and particularly social entrepreneurship context, arguing that EO is higher in such contexts, or remains the same, some new EO dimensions are proposed, existing...
Year 2010
-
Rozwiązywanie problemów społecznych jako przestrzeń dla sektora małych firm
PublicationArtykuł jest próbą naświetlenia w jaki sposób małe podmioty rynkowe mogą wykorzystywać problemy społeczne jako przestrzeń do działań przedsiębiorczych. Autorki przedstawiają w jakim stopniu i jakie czynniki warunkują zaangażowanie małych firm w tego typu działalność.
Year 2006
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationArtykuł opisuje różne rodzaje sieci charakterystyczne dla sektora MSP, które znalazły swoje odzwierciedlenie w badaniach nad tymże sektorem i przedsiębiorczością. Jest próbą odpowiedzi, czy sieci małych firm są zjawiskiem możliwym do wyodrębnienia w praktyce gospodarczej.
-
Sieci MSP jako opcja alternatywna dla działalności autonomicznej małego przedsiębiorstwa.
Publication
Year 2005
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw - ujęcie teoretyczne
PublicationArtykuł przedstawia wyjaśnienie zjawiska sieci małych i średnich przedsiębiorstw z ekonomicznego i socjologicznego punktu widzenia. Ekonomiczne wyjaśnienie ma swoje podwaliny w teorii kosztów transakcyjnych a socjologiczne w koncepcji kapitału społecznego.
-
Teoretyczne ujęcie sieci MSP - perspektywa racjonalna czy zakorzeniona?
PublicationArtykuł prezentuje dwie teorie użyteczne przy wyjaśnianiu istnienia zjawiska sieci MSP. Odnosi sie do teorii kosztów transakcyjnych oraz koncepcji kapitalu społecznego. Owo zaplecze teoretyczne jest ocenione z punktu widzenia perspektywy racjonalnej oraz zakorzenionej, z których racjonalna dominuje w badaniach sieci MSP.
Year 2008
-
Sieci małych przedsiębiorstw a utrzymanie konkurencyjności
PublicationRozdział prezentuje nowatorskie ujęcie problematyki sektora małych przedsiębiorstw. Analizuje ich konkurencyjność z punktu widzenia sieci w jakie mała firma lub/i przedsiębiorca funkcjonuje. Rozdział nawiązuje do współczesnych teorii ekonomicznych i socjologicznych równocześnie analizując przypadki konkretnych firm zbadanych w ramach studium jakościowego.
-
Support networks in Poland and other countries - making for cooperation or support?
PublicationPraca prezentuje przykłady instytucji wspierających przedsiębiorczość i kooperację między małymi przedsiębiorstwami i/lub przedsiębiorcami w Polsce i innych krajach. Przedstawione są również konkretne działania jakich podejmują się te odgórnie lub oddolnie tworzone instytucje podejmują.
Year 2016
-
Sieci współpracy i sieciowanie – socjo-ekonomiczne ujęcie teoretyczne
PublicationCelem opracowania, jest identyfikacja roli poszczególnych ram teoretycznych osadzonych w teoriach ekonomicznych oraz socjologicznych w wyjaśnianiu zjawiska i roli sieci w inicjatywach i przedsięwzięciach społecznych.
-
Social entrepreneurship and its hybridity determining resource challenges and chances
PublicationIn this conceptual paper, the author aims to grasp what are the particular challenges and opportunities in social entrepreneurship, in terms of resource access and mobilization, considering the hybrid nature of social enterprise. To this end, the author points to the nature of hybridity and discusses what advantages and disadvantages are inherent in financial, human and physical resources access for social enterprises as hybrid...
-
Social Entrepreneurship Avenues for the Field Development through Research Paradigm Intersection Discussion
PublicationThe aim of this paper is to identify and provide key arguments for employing integrative approach in the choice of research paradigm for studying social entrepreneurship phenomenon. The fact that social entrepreneurship as a field of research is at its preliminary stage, serves as argument and gives freedom in the discussion of the choice of employing a research paradigm. The author does so through identifying commonalities and...
-
Social Entrepreneurship Research – Challenges, Explanations and Suggestions for the Field Development
PublicationEmploying critical review and reflection on the key literature in the area of entrepreneurship and management studies in social entrepreneurship field, this paper aims to outline the current challenges this field is facing, while introducing related explanations and suggesting required changes. The current field of social entrepreneurship research is at its nascent stage, which is determined by ongoing definitional debates and...
-
Społeczni, ale czy przedsiębiorczy? Gotowość organizacji pozarządowych do ekonomizacji
PublicationW artykule autorki podejmują dyskusję czy i w jakim stopniu organizacje pozarządowe są przygotowane do ekonomizacji. W artykule wyodrębniono i określono zjawisko ekonomizacji, zidentyfikowano czynniki sprzyjające temu procesowi, prowadzące do rozwoju przedsiębiorczości społecznej: potrzebę zapewnienia stabilności finansowej i niezależności organizacji pozarządowych od innych podmiotów (w tym głównie administracji publicznej). Autorki...
Year 2014
-
Social enterprises as a fertile ground for reducing social and economic exclusion - good practice examples from Poland
PublicationThe work briefly outlines the two dimensions of value generated by social enterprises to the economy and society. This is done in reference to the social cooperatives in Poland that are good examples of social enterprises according to EMES indicators
Year 2018
-
Social Entrepreneurship and Social Enterprise Phenomenon: Antecedents, Processes, Impact across Cultures and Contexts
Publication.
Year 2013
-
Social Entrepreneurship through Cooperatives: Founder Insights
PublicationIn this research we are interested in how social entrepreneurs think about their organizational creation process in the context of cooperatives, and how cooperatives conceptualize and actualize their ‘care for community’ social principles. In this interface of organizational purpose and form, we find a variety of interesting issues presented by our interview sample of founders of young, global organizations from six nations. Discussing...
-
Społeczna odpowiedzialność - analiza porównawcza na podstawie statutów trzech uczelni trójmiejskich
PublicationSzkoły wyższe odgrywają ważną rolę w kształtowaniu kierunków rozwoju społeczno - gospodarczego kraju i świata. Zmuszone są podążać za globalnymi zmianami i wymaganiami stawianymi przez regionalne i międzynarodowe społeczeństwo. Formułują więc indywidualne strategie działania mające na celu wyróżnienie się spośród konkurentów zarówno tych finansowanych z budżetu państwa oraz prywatnych podmiotów. Określenie stopnia wdrażania założeń...
-
The best practices transfer part I
PublicationThis expertise describes the possibilities of best practices implementation. These examples of best practices concern to improve the women’ entrepreneurship and were identified at the earlier stage of the project. One of the areas of activity within the QUICK IGA project was the selection of best practices related to strengthening the economic activity of women in the context of developing the competitiveness and innovation of...
-
The best practices transfer part II
PublicationThis report has been produced within Work Package 4 of the EU-funded project QUICK IGA The project is part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) through the Baltic Sea Region Programme 2007-2013
Year 2011
-
Social networks as a context for small business? A new look at an enterprise in the context of a smallness and newness liability syndrome
PublicationIn this paper we aim to propose and outline key ingredients to a small enterprise success, emerging from the social capital of small business owner-managers and their business networks. We employ resource based view of an organization as well as an embeddedness perspective along with new approach transaction costs to outline the pillars of an advantage of a small business entity. The analysis of survey data leads us to conclusion,...
seen 1173 times