Abstract
Celem pracy jest empiryczna weryfikacja efektu mediacyjnego pomiędzy wykorzystaniem badań marketingowych w zakresie kształtowania nowych produktów a wynikami tych produktów poprzez jakość informacji rynkowych. Efekt taki ma uzasadnienie merytoryczne, gdyż uzyskiwanie informacji rynkowych za pomocą badań marketingowych powinno skutkować wysoką jakością tych informacji, wykorzystanie zaś informacji o wysokiej jakości przy wdrażaniu nowych produktów powinno z kolei prowadzić do wysokich wyników tych produktów. Obiektem badania były projekty wdrażania nowych produktów podejmowane przez krajowe przedsiębiorstwa wysokiej i średniowysokiej techniki zatrudniające powyżej 49 osób. Z tych przedsiębiorstw wylosowano do badania próbę przedsiębiorstw, na podstawie której zebrano informacje o 287 projektach nowych produktów. Analizę danych przeprowadzono z wykorzystaniem modeli równań strukturalnych, jej wyniki zaś wskazują, że jakość informacji jest mediatorem pomiędzy wykorzystaniem badań marketingowych a wynikami nowych produktów.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Nauki o Zarządzaniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
pages 38 - 49,
ISSN: 2080-6000 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Dąbrowski D.: BADANIA MARKETINGOWE A WYNIKI NOWYCH PRODUKTÓW – EFEKT MEDIACYJNY JAKOŚCI INFORMACJI RYNKOWYCH// Nauki o Zarządzaniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. -., nr. 4(29) (2016), s.38-49
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15611/noz.2016.4.03
- Bibliography: test
-
- House of Quality), badania rynkowe produktu i marketingu (np. badania symulowa- ne, kontrolowane czy standardowe) czy badania trackingowe nabywców po wpro- wadzeniu produktu na rynek. Każde z tych badań dostarcza informacji potrzebnych w procesie kształtowania nowych produktów na różnych jego etapach. Badania takie mogą być prowadzone samodzielnie przez przedsiębiorstwo lub zlecane specjali- stycznym instytutom badawczym. Mogą być podejmowane też na różnych etapach procesu tworzenia nowego produktu, o czym szerzej mówiono na przykład w pra- cach [Dąbrowski 2010; open in new tab
- Literatura Brown A., Ennew C., 1995, Market research and the politics of new product development, Journal of Marketing Management, vol. 11, no. 4, s. 339-353. open in new tab
- Churchill G., 1979, A paradigm for developing better measures of marketing constructs, Journal of Marketing Research, vol. 16, no. 1, s. 64-73. open in new tab
- Cooper R.G., 1990, Stage-gate systems: A new tool for managing new products, Business Horizons, vol. 33 (May-June), s. 44-54. open in new tab
- Cooper R., 2001, Winning at New Products: Accelerating the Process from Idea to Launch, 3rd ed., Perseus Publishing, Cambridge, Massachusetts.
- Cooper R., Edgett S., Kleinschmidt E., 2004a, Benchmarking best NPD practices-I, Research Techno- logy Management, vol. 47, no. 1, s. 31-43. open in new tab
- Cooper R., Edgett S., Kleinschmidt E., 2004b, Benchmarking best NPD practices-III, Research Tech- nology Management, vol. 47, no. 6, s. 43-55. open in new tab
- Crawford M., Di Benedetto A., 2008, New Products Management, 9th ed., McGraw Hill, Boston.
- Dąbrowski D., 2010, Rodzaje badań marketingowych użytecznych w rozwoju nowych produktów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 97, s. 81-88.
- Dąbrowski D., 2012, Jakościowy podział zadań w procesie kształtowania nowych produktów, Przegląd Organizacji, nr 3, s. 36-40. open in new tab
- Dąbrowski D., 2014, Gromadzenie informacji rynkowych w przedsiębiorstwie uwzględniające ich ja- kość, Marketing i Rynek, nr 11, s. 537-545. open in new tab
- Dąbrowski D., 2015, Model czynnikowy drugiego stopnia jakości informacji rynkowych, Nauki o Za- rządzaniu, vol. 24, nr 3, s. 40-58. open in new tab
- Deshpande R., Zaltman G., 1982, Factors affecting the use of market research information: a path analysis, Journal of Marketing Research, vol. 19, no. 1, s. 14-31. open in new tab
- English L.P., 2001, Information Quality Management: the Next Frontier, Annual Quality Congress Proceedings, AQS, Charlotte, NC, s. 529-533.
- Fornell C., Larcker D., 1981, Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, vol. 18, no. 1, s. 39-50. open in new tab
- Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E., 2014, Multivariate Data Analysis, Pearson Education Limited, Harlow, UK.
- Hill P., 1988, The market research contribution to new product failure and success, Journal of Market- ing Management, vol. 3, no. 3, s. 269-277. open in new tab
- Hultink E.J., Talke K., Griffin A., Veldhuizen E., 2011, Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, IEEE Transactions on Engineering Management, vol. 58, no. 2, s. 199-211. open in new tab
- Kaczmarczyk S., 2015, Badania marketingowe koncepcji nowego produktu w cyklu innowacyjnym, Logistyka, nr 2, s. 1237-1243. open in new tab
- Kahn K.B. (red.), 2013, The PDMA Handbook of New Product Development, 3 rd ed., John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey. open in new tab
- Kelloway E.K., 2015, Using Mplus for structural equation modeling, Sage, Los Angeles. open in new tab
- Kohli A., Jaworski B., 1990, Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications, Journal of Marketing, vol. 54, April, s. 1-18. open in new tab
- Konarski R., 2009, Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa.
- Lee Y.W., Strong D.M., Kahn B.K., Wang R.Y., 2002, AIMQ: a methodology for information quality assessment, Information & Management, vol. 40, s. 133-146. open in new tab
- Leonidou L., Theodosiou M., 2004, The export marketing information system: An integration of the extant knowledge, Journal of World Business, vol. 39, no. 1, s. 12-36. open in new tab
- Lillrank P., 2003, The quality of information, The International Journal of Quality & Reliability Man- agement, vol. 20, no. 6/7, s. 691-703. open in new tab
- Low G.S., Mohr J.J., 2001, Factors affecting the use of information in the evaluation of marketing communications productivity, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 29, no. 1, s. 70-88. open in new tab
- Maltz E., Kohli A., 1996, Market intelligence dissemination across functional boundaries, Journal of Marketing Research, vol. 33, no. 1, s. 47-61. open in new tab
- Moorman Ch., 1995, Organizational market information processes: Cultural antecedents and new product outcomes, Journal of Marketing Research, vol. XXXII, s. 318-335. open in new tab
- Muthén L.K., Muthén B.O., 2012, Mplus User's Guide, 7th ed, Muthén & Muthén, Los Angeles. open in new tab
- O'Reilly Ch.A., 1982, Variations in decision makers' use of information sources: the impact of quality and accessibility of information, Academy of Management Journal, vol. 25, no. 4, s. 756-771. open in new tab
- Ottum B., Moore W., 1997, The role of market information in new product success/failure, Journal of Product Innovation Management, vol. 14, no. 3, s. 258-273. open in new tab
- Sondergaard H., Harmsen H., 2007, Using market information in product development, Journal of Consumer Research, vol. 24, no. 4, s. 194-201.
- Stefanowicz B., 2007, Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Tsai H., 2008, The influences of organizational memory and market information processes on product innovation, Proceedings of the 4th IEEE International Conference on Management of Innovation and Technology, ICMIT, s. 397-401.
- Veldhuizen E., Hultink E., Griffin A., 2006, Modeling market information processing in new product development: An empirical analysis, Journal of Engineering and Technology Management - JET-M, vol. 23, no. 4, s. 353-373. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 97 times