Abstract
Celem pracy jest empiryczna weryfikacja trzech efektów mediacyjnych pomiędzy, z jednej strony, gromadzeniem informacji rynkowych od nabywców, konkurentów i innych podmiotów rynkowych, a z drugiej strony, wynikami uzyskiwanymi w zakresie nowych produktów. Jako zmienną pośredniczącą każdej z tych relacji przyjęto przewidywalność rynku. Podstawę empiryczną stanowiły dane zebrane wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej i średnio-wysokiej techniki. Wykryto efekt częściowej mediacji przy gromadzeniu informacji rynkowych od nabywców, w pozostałych zaś przypadkach nie znaleziono efektów mediacyjnych. Oznacza to, że gromadzenie informacji od nabywców, z jednej strony, bezpośrednio oddziałuje na wysokie wyniki nowych produktów, z drugiej zaś, pośrednio, przez zwiększenie przewidywalności rynku, która z kolei ma dodatni efekt na tych wynikach.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Handel Wewnętrzny
pages 76 - 85,
ISSN: 0438-5403 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Dąbrowski D., Kukier W.: Pozyskiwanie informacji rynkowych, przewidywalność rynku a wyniki nowych produktów// Handel Wewnętrzny. -., iss. 6 (2017), s.76-85
- Bibliography: test
-
- Bonnet D.C.L. (1986), Nature of the R&D/Marketing co-operation in the design of technologically advanced new industrial products, "R&D Management", No. 16(2). open in new tab
- Brown T.A. (2015), Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 2nd ed., The Guilford Press, New York.
- Churchill G. (1979), A paradigm for developing better measures of marketing constructs, "Journal of Marketing Research", No. 16(1). open in new tab
- Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2004), Benchmarking best NPD practices-III, "Research Technology Management", No. 47(6). open in new tab
- Crawford M., Di Benedetto A. (2011), New Products Management, 10th ed., McGraw-Hill Irwin, New York.
- Dąbrowski D. (2010), Rodzaje badań marketingowych użytecznych w rozwoju nowych produktów, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 97.
- Dhebar A. (2016), Bringing new high-technology products to market: Six perils awaiting marketers, "Business Horizons", No. 59(6). open in new tab
- Fornell C., Larcker D.F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, "Journal of Marketing Research", No. 18(1). open in new tab
- García N., Sanzo M.J., Trespalacios J.A. (2008), New product internal performance and market per- formance: Evidence from Spanish firms regarding the role of trust, interfunctional integration, and innovation type, "Technovation", No. 28(11). open in new tab
- Gatignon H., Xuereb J. (1997), Strategic orientation of the firm and new product performance, "Jour- nal of Marketing Research", No. 34(1). open in new tab
- Griffin A., Hauser J.R. (1993), The voice of the customer, "Marketing Science", No. 12(1). open in new tab
- Griffin A., Page A. (1993), An Interim Report on Measuring Product Development Success and Fail- ure, "Journal of Product Innovation Management", No. 10. open in new tab
- Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E. (2014), Multivariate Data Analysis, 7th ed., Pearson Education, Edinburgh Gate.
- Hultink E.J, Talke A., Griffin A., Veldhuizen E. (2011), Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, "IEEE Transactions on Engineering Management", No. 58(2). open in new tab
- Kaczmarczyk S. (2015), Badania marketingowe koncepcji nowego produktu w cyklu innowacyjnym, "Logistyka", nr 2. open in new tab
- Kelloway E.K. (2015), Using Mplus for Structural Equation Modeling. A Researcher's Guide, Sage Publications, London. open in new tab
- Konarski R. (2009), Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Krishnan V., Urlich K.T. (2001), Product development decisions: A review of the literature, "Management Science", No. 47(1). open in new tab
- Millson M.R. (2015), Exploring the Nonlinear Impact of Organizational Integration on New Product Market Success, "Journal of Product Innovation Management", No. 32(2). open in new tab
- Moorman C. (1995), Organizational Market Information Processes: Cultural Antecedents and New Product Outcomes, "Journal of Marketing Research", No. 32(3). open in new tab
- Muthén L.K., Muthén B.O. (2012), Mplus User's Guide, 7th ed., CA: Muthén & Muthén, Los Ange- les. open in new tab
- Rutkowski I.P. (2016), Metody innowacji produktu. Macierzowo-sieciowe metody pomiaru dojrzałości procesu innowacji nproduktu, Wydawnictwo UEP, Poznań. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 106 times