Pozyskiwanie informacji rynkowych, przewidywalność rynku a wyniki nowych produktów - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Pozyskiwanie informacji rynkowych, przewidywalność rynku a wyniki nowych produktów

Abstract

Celem pracy jest empiryczna weryfikacja trzech efektów mediacyjnych pomiędzy, z jednej strony, gromadzeniem informacji rynkowych od nabywców, konkurentów i innych podmiotów rynkowych, a z drugiej strony, wynikami uzyskiwanymi w zakresie nowych produktów. Jako zmienną pośredniczącą każdej z tych relacji przyjęto przewidywalność rynku. Podstawę empiryczną stanowiły dane zebrane wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej i średnio-wysokiej techniki. Wykryto efekt częściowej mediacji przy gromadzeniu informacji rynkowych od nabywców, w pozostałych zaś przypadkach nie znaleziono efektów mediacyjnych. Oznacza to, że gromadzenie informacji od nabywców, z jednej strony, bezpośrednio oddziałuje na wysokie wyniki nowych produktów, z drugiej zaś, pośrednio, przez zwiększenie przewidywalności rynku, która z kolei ma dodatni efekt na tych wynikach.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 87 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Handel Wewnętrzny pages 76 - 85,
ISSN: 0438-5403
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Dąbrowski D., Kukier W.: Pozyskiwanie informacji rynkowych, przewidywalność rynku a wyniki nowych produktów// Handel Wewnętrzny. -., iss. 6 (2017), s.76-85
Bibliography: test
  1. Bonnet D.C.L. (1986), Nature of the R&D/Marketing co-operation in the design of technologically advanced new industrial products, "R&D Management", No. 16(2). open in new tab
  2. Brown T.A. (2015), Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 2nd ed., The Guilford Press, New York.
  3. Churchill G. (1979), A paradigm for developing better measures of marketing constructs, "Journal of Marketing Research", No. 16(1). open in new tab
  4. Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2004), Benchmarking best NPD practices-III, "Research Technology Management", No. 47(6). open in new tab
  5. Crawford M., Di Benedetto A. (2011), New Products Management, 10th ed., McGraw-Hill Irwin, New York.
  6. Dąbrowski D. (2010), Rodzaje badań marketingowych użytecznych w rozwoju nowych produktów, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 97.
  7. Dhebar A. (2016), Bringing new high-technology products to market: Six perils awaiting marketers, "Business Horizons", No. 59(6). open in new tab
  8. Fornell C., Larcker D.F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, "Journal of Marketing Research", No. 18(1). open in new tab
  9. García N., Sanzo M.J., Trespalacios J.A. (2008), New product internal performance and market per- formance: Evidence from Spanish firms regarding the role of trust, interfunctional integration, and innovation type, "Technovation", No. 28(11). open in new tab
  10. Gatignon H., Xuereb J. (1997), Strategic orientation of the firm and new product performance, "Jour- nal of Marketing Research", No. 34(1). open in new tab
  11. Griffin A., Hauser J.R. (1993), The voice of the customer, "Marketing Science", No. 12(1). open in new tab
  12. Griffin A., Page A. (1993), An Interim Report on Measuring Product Development Success and Fail- ure, "Journal of Product Innovation Management", No. 10. open in new tab
  13. Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E. (2014), Multivariate Data Analysis, 7th ed., Pearson Education, Edinburgh Gate.
  14. Hultink E.J, Talke A., Griffin A., Veldhuizen E. (2011), Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, "IEEE Transactions on Engineering Management", No. 58(2). open in new tab
  15. Kaczmarczyk S. (2015), Badania marketingowe koncepcji nowego produktu w cyklu innowacyjnym, "Logistyka", nr 2. open in new tab
  16. Kelloway E.K. (2015), Using Mplus for Structural Equation Modeling. A Researcher's Guide, Sage Publications, London. open in new tab
  17. Konarski R. (2009), Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  18. Krishnan V., Urlich K.T. (2001), Product development decisions: A review of the literature, "Management Science", No. 47(1). open in new tab
  19. Millson M.R. (2015), Exploring the Nonlinear Impact of Organizational Integration on New Product Market Success, "Journal of Product Innovation Management", No. 32(2). open in new tab
  20. Moorman C. (1995), Organizational Market Information Processes: Cultural Antecedents and New Product Outcomes, "Journal of Marketing Research", No. 32(3). open in new tab
  21. Muthén L.K., Muthén B.O. (2012), Mplus User's Guide, 7th ed., CA: Muthén & Muthén, Los Ange- les. open in new tab
  22. Rutkowski I.P. (2016), Metody innowacji produktu. Macierzowo-sieciowe metody pomiaru dojrzałości procesu innowacji nproduktu, Wydawnictwo UEP, Poznań. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 106 times

Recommended for you

Meta Tags