Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza

Abstract

Artykuł rozwija tezę o filmowości wczesnej poezji Czesława Miłosza, przedstawia jej przesłanki na tle nowatorskich prądów epoki, omawia zastosowanie pojęć języka filmu jako adekwatnych wobec synekdochicznej techniki obrazowania noblisty. Prezentuje ją jako algorytm strukturalny świata poetyckiej wielogłosowości. Ukazuje związek etyki, filozofii, teologii z obrazowaniem wiersza. Dowodzi, że rozwój techniki synekdochiczno-filmowej – od figuratywności do płynności w obrębie ujęcia – związany był z równoważeniem gnostyckiej awersji poety wobec rzeczywistości ciała i materii. Równowaga poczucia grozy istnienia i jego afirmacji sprzyjała tworzeniu płynnych serii: partes pro toto powstałych ze spotkania nazwy i rzeczy darzonej respektem, z akceptacji bytów, które same w sobie są transcendentne. Autor artykułu stwierdza, że poprzez porównanie języka poezji z językiem filmu możliwe stało się ukazanie poetyckości wierszy Miłosza.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Author (1)

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym no. 1, edition 28, pages 369 - 388,
ISSN: 1733-165X
Publication year:
2021
Bibliographic description:
Kaźmierczyk Zbigniew, Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza [The Movie-like Nature of Czesław Miłosz’s Poetic Language], „Porównania” 2021, nr 1(28), s. 369-388. DOI: 10.14746/por.2021.1.16
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.14746/por.2021.1.16
Verified by:
No verification

seen 107 times

Recommended for you

Meta Tags