Abstract
Artykuł rozwija tezę o filmowości wczesnej poezji Czesława Miłosza, przedstawia jej przesłanki na tle nowatorskich prądów epoki, omawia zastosowanie pojęć języka filmu jako adekwatnych wobec synekdochicznej techniki obrazowania noblisty. Prezentuje ją jako algorytm strukturalny świata poetyckiej wielogłosowości. Ukazuje związek etyki, filozofii, teologii z obrazowaniem wiersza. Dowodzi, że rozwój techniki synekdochiczno-filmowej – od figuratywności do płynności w obrębie ujęcia – związany był z równoważeniem gnostyckiej awersji poety wobec rzeczywistości ciała i materii. Równowaga poczucia grozy istnienia i jego afirmacji sprzyjała tworzeniu płynnych serii: partes pro toto powstałych ze spotkania nazwy i rzeczy darzonej respektem, z akceptacji bytów, które same w sobie są transcendentne. Autor artykułu stwierdza, że poprzez porównanie języka poezji z językiem filmu możliwe stało się ukazanie poetyckości wierszy Miłosza.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Magazine publication
- Type:
- Magazine publication
- Published in:
-
Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym
no. 1,
edition 28,
pages 369 - 388,
ISSN: 1733-165X - Publication year:
- 2021
- Bibliographic description:
- Kaźmierczyk Zbigniew, Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza [The Movie-like Nature of Czesław Miłosz’s Poetic Language], „Porównania” 2021, nr 1(28), s. 369-388. DOI: 10.14746/por.2021.1.16
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.14746/por.2021.1.16
- Verified by:
- No verification
seen 106 times
Recommended for you
DYNAMICZNA APLIKACJA INTERNETOWA SYMULACJI OBWODOWEJ MASZYNY INDUKCYJNEJ. UJĘCIE OBIEKTOWE
- M. Matysiak,
- M. Michna,
- M. Ronkowski
- + 1 authors