Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza

Abstrakt

Artykuł rozwija tezę o filmowości wczesnej poezji Czesława Miłosza, przedstawia jej przesłanki na tle nowatorskich prądów epoki, omawia zastosowanie pojęć języka filmu jako adekwatnych wobec synekdochicznej techniki obrazowania noblisty. Prezentuje ją jako algorytm strukturalny świata poetyckiej wielogłosowości. Ukazuje związek etyki, filozofii, teologii z obrazowaniem wiersza. Dowodzi, że rozwój techniki synekdochiczno-filmowej – od figuratywności do płynności w obrębie ujęcia – związany był z równoważeniem gnostyckiej awersji poety wobec rzeczywistości ciała i materii. Równowaga poczucia grozy istnienia i jego afirmacji sprzyjała tworzeniu płynnych serii: partes pro toto powstałych ze spotkania nazwy i rzeczy darzonej respektem, z akceptacji bytów, które same w sobie są transcendentne. Autor artykułu stwierdza, że poprzez porównanie języka poezji z językiem filmu możliwe stało się ukazanie poetyckości wierszy Miłosza.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym nr 1, wydanie 28, strony 369 - 388,
ISSN: 1733-165X
Rok wydania:
2021
Opis bibliograficzny:
Kaźmierczyk Zbigniew, Filmowość języka poetyckiego Czesława Miłosza [The Movie-like Nature of Czesław Miłosz’s Poetic Language], „Porównania” 2021, nr 1(28), s. 369-388. DOI: 10.14746/por.2021.1.16
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.14746/por.2021.1.16
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 60 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi