Historia budowy i reaktywacji Kolei Kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Historia budowy i reaktywacji Kolei Kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Abstract

W artykule została przedstawiona historia budowy Kolei Kokoszkowskiej (otwarcie w 1914 r. i zburzenie w 1945 r.), jej znaczenie dla powiązań przestrzennych Wolnego Miasta Gdańsk i polskich Kaszub, próba jej reaktywacji w związku z rozwojem aglomeracji trójmiejskiej w II połowie XX wieku i ostatecznie budowa po jej śladzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na początku XXI wieku. W artykule poruszono zagadnienia związane ze sporami politycznymi samorządowców lokalnych i wojewódzkich, dyskusjami środowisk transportowych i konserwatorskich oraz lokalnej społeczności. Opisano pozytywne i negatywne skutki przestrzenne, organizacyjne i społeczne, wynikłe z przyjętych kompromisów dla zrealizowanej linii. Przedstawiono również planowane zamierzenia inwestycyjne w ramach rozbudowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).

Cite as

Full text

download paper
downloaded 550 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Copyright (Muzeum w Rybniku 2017)

Keywords

Details

Category:
Monographic publication
Type:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Title of issue:
W : Państwo wobec kolei żelaznych w Polsce strony 414 - 430
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Załuski D., Rzepnicka S.: Historia budowy i reaktywacji Kolei Kokoszkowskiej w postaci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej// Państwo wobec kolei żelaznych/ ed. Michała Kapias, Dawid Keller Rybnik: Muzeum w Rybniku, 2017, s.414-430
Bibliography: test
  1. M. Szymajda, Jak rozwinie się trójmiejska kolej aglomeracyjna?, "Rynek Kolejowy" 2016, nr 12.
  2. Z. Zuziak, Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej, Kraków 1998, s. 42-45;
  3. B. Ri- chards, Future Transport in Cities, London 2001, s. 45. Standardowe umeblowanie przystanków PKM -ławka i oparcie dla oczekujących (fot. D. Za- łuski) open in new tab
  4. Standardowy punkt monitorujący, informacyj- ny i alarmowy na przystanku PKM (fot. D. Za- łuski) open in new tab
  5. Schody ze standardowymi pochwytami dla doro- słych i dzieci oraz szyną dla rowerzystów (fot. open in new tab
  6. D. Załuski) open in new tab
  7. Przystanek Gdańsk Brętowo integrujący linie autobusowe, tramwajowe, kolejowe, ciągi piesze i ro we rowe (fot. D. Załuski) open in new tab
  8. Standardowe zagospodarowanie przystanku PKM -Gdańsk Jasień (fot. D. Załuski) http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-138_pl.htm; 22.05.2017. http://www.airport.gdynia.pl/aktualnosci/komunikat-zarzadu-spolki; 22.05.2017. http://www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/umowa-na-budowe-przystankow-pkm-gdynia-kar- winy-i-gdynia-stadion-podpisana; 22.05.2017.
  9. Jursz H., Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby, Gdańsk 2013. open in new tab
  10. Lewandowski S., Gdyńskie przystanki będą gotowe w połowie 2017 roku, "Pomorskie. Magazyn Samorządu Województwa Pomorskiego" 2016, nr 4.
  11. Lewiński L., Historia linii kolejowej Gdańsk Wrzeszcz -Stara Piła, "Świat Kolei" 2001, nr 2.
  12. Lewiński L., W 15 minut do Kartuz, "30 dni" 1999, nr 7, http://www.tomek.strony.ug.edu. pl/15minut.htm, 3.02.2017. Pomorska kolej Metropolitalna, red. T. Konopacki, Gdańsk 2015.
  13. Richards B., Future Transport in Cities, London 2001. open in new tab
  14. Szymajda M., Jak rozwinie się trójmiejska kolej aglomeracyjna?, "Rynek Kolejowy" 2016, nr 12. Znaczenie kolei dla dziejów polski. Studia z dziejów kolejnictwa, red. D. Keller, Rybnik 2012. Zuziak Z., Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej, Kraków 1998.
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 264 times

Recommended for you

Meta Tags