Abstract
Zadowolenie obywateli z jakości życia jest związane z poziomem zaspokajania ich potrzeb, wśród których występuje możliwość korzystania z dóbr publicznych. Wiąże się to z dostępem do usług publicznych. Gospodarzami w zakresie świadczenia tych usług są organizacji publiczne. Zatem z rozumowania logicznego wynika, że wzrost zadowolenia mieszkańców może nastąpić wówczas, gdy podniesie się dostępność i poziom jakości usług publicznych. Do tej transmisji wykorzystano teorię modelu biznesu. Na tym tle sformułowano cele pracy: określenie Matrycy Modelu Biznesu (MBMF) i przyjęcie go za podstawę prac, określnie postaci modeli biznesu dla wyłonionych rodzajów organizacji publicznych, ujęcie kluczowych możliwości konfigurowania działalności organizacji publicznej w przyszłości. Do osiągnięcia celów pracy wykorzystano metody pracy naukowej: badanie literatury, analizę, syntezę, logiczne wnioskowanie i argumentowanie. Do głównych efektów prac należy zaliczyć wykorzystanie Matrycy Modelu Biznesu (MBMF) do opracowania podstaw modeli biznesu dla przedstawicieli wyłonionych trzech rodzajów organizacji publicznych. Wskazano także na możliwości rekonfiguracji działalności organizacji publicznej poprzez redefinicje generowanych wartości dla mieszkańców.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Przedsiębiorczość i Zarządzanie
no. XIX,
edition 6 cz. 2,
pages 211 - 224,
ISSN: 1733-2486 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2018
- Bibliographic description:
- Falencikowski T.: Od modelu biznesu przedsiębiorstwa do modelu biznesu organizacji publicznej// Przedsiębiorczość i Zarządzanie. -Vol. XIX., iss. 6 cz. 2 (2018), s.211-224
- Bibliography: test
-
- wykorzystanie wiedzy opracowanej w tym zakresie dla tych ostatnich. Także tutaj główny ciężar rekonfiguracji należy skierować na redefinicję wartości dla mieszkańców. open in new tab
- Podsumowanie Przystępując do prac nakreślono trzy cele. Osiągnięcie pierwszego nastąpiło poprzez określenie matrycy modelu biznesu (MBMF) przyjętej za podstawę prowadzonych prac (rys.1). open in new tab
- Zrealizowanie drugiego celu wiązało się z określeniem istoty i rodzajów organizacji publicznych. Wyłoniono ich trzy główne rodzaje. Ujęcie rodzajowe wskazało na znaczne zróżnicowanie owych organizacji, co w konsekwencji wywołało potrzebę sformułowania dla nich właściwych modeli biznesu. W tym zakresie scharakteryzowano model biznesu dla urzędu miasta, uczelni wyższej w zakresie konferencji oraz przedsiębiorstwa komunalnego. Dokonania te pozwoliły na osiągnięcie trzeciego celu, wskazano na redefinicję wartości jako kluczowych możliwości konfigurowania działalności organizacji publicznej w przyszłości. Dalsze wysiłki badawcze w eksplorowanym obszarze powinny zmierzać do: a) open in new tab
- opracowania szczegółowych modeli biznesu dla każdej formy organizacji publicznej, b) zoperacjonalizowanie cech tych modeli biznesu, c) przeprowadzenie badań empirycznych w open in new tab
- Bozeman B. (1987), All Organizations are Public: Bridging Public and Private Organization Theories, Jossey-Bass, San Francisco
- Falencikowski T. (2017), Modele budowy wartości dla klienta -charakterystyka i rozwinięcie, Handel Wewnętrzny Nr 3
- Falencikowski T., Nogalski B. (2016), Założenia modelu biznesu sympozjum naukowego, w: Kompetencje -Modele Biznesu -Strategie. Praca zbiorowa pod red. J. Rokity, GWSH, Katowice open in new tab
- Falencikowski T. (2015), Wykorzystanie modelu biznesu w zarzadzaniu publicznym, w: Zarządzanie publiczne. Teoria i praktyka w polskich organizacjach. Praca zbiorowa pod red. K. Krukowski i M. Siemiński, Wydawnictwo UWM, Olsztyn
- Falencikowski T. (2013), Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa open in new tab
- Kożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo PLACET, Warszawa open in new tab
- Krukowski K. (2016), Kulturowe uwarunkowania dojrzałości procesowej urzędów miast, WN UMK, Toruń open in new tab
- Kurleto M. H. (2016), Model przedsiębiorstwa społecznego, Difin, Warszawa
- Nelly A., Delbidge R., Effective Business Models: What Do They Mean for Whitehall? Sunningdale Institute 2007. www. Nationalschool.gov.uk, dostęp 13. 01. 2011
- Osterwalder A., Pigneur Y. (2010) Business Model Generation, John Wiley & Sons, New Jersey
- Owsiak S. (1997), Finanse publiczne. Teoria i praktyka. PWN Warszawa open in new tab
- Strefa Biznesu Śląsk Nr 07 (23), Media Centrum, Sosnowiec, 2017 open in new tab
- Wańkowicz W. Wskaźniki realizacji usług publicznych, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków 2004 FROM THE BUSINESS MODEL OF THE ENTERPRISE TO THE BUSINESS MODEL OF THE PUBLIC ORGANIZATION Summary Quality life satisfaction of citizens is related to the level of meeting their needs, among
- Sources of funding:
-
- Statutory activity/subsidy
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 175 times
Recommended for you
High-Level Model for the Design of KPIs for Smart Cities Systems
- C. Orłowski,
- A. Ziółkowski,
- A. Orłowski
- + 3 authors
Model of an Integration Bus of Data and Ontologies of Smart Cities Processes
- C. Orłowski,
- A. Ziółkowski,
- A. Orłowski
- + 3 authors