Abstract
W Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości oporu określano za pomocą przyjętego wskaźnika. Zbadano wrażliwość wskaźnika oporu na stan ustabilizowania podsypki, rozkład oporu poprzecznego na długości badanego odcinka oraz wpływ sił osiowych w szynach. Zaprezentowano również model matematyczny, opisującego przebieg procesu przemieszczania rusztu torowego w płaszczyźnie poziomej przez podbijarkę, w którym wykorzystano metodę elementów skupionych. Przeprowadzone symulacje komputerowe pokazują, że jest możliwe określenie przy pomocy przyjętego modelu charakterystyk liczbowych oporu poprzecznego, tj. parametrów sprężystych i tłumiących związanych z rusztem torowym oraz podsypką.
Authors (4)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Technika Transportu Szynowego
no. R. 15,
pages 77 - 83,
ISSN: 1232-3829 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Koc W., Wilk A., Chrostowski P., Grulkowski S.: Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej// TTS Technika Transportu Szynowego. -Vol. R. 15., nr. nr 7-8 (2009), s.77-83
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 70 times