Abstrakt
W Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości oporu określano za pomocą przyjętego wskaźnika. Zbadano wrażliwość wskaźnika oporu na stan ustabilizowania podsypki, rozkład oporu poprzecznego na długości badanego odcinka oraz wpływ sił osiowych w szynach. Zaprezentowano również model matematyczny, opisującego przebieg procesu przemieszczania rusztu torowego w płaszczyźnie poziomej przez podbijarkę, w którym wykorzystano metodę elementów skupionych. Przeprowadzone symulacje komputerowe pokazują, że jest możliwe określenie przy pomocy przyjętego modelu charakterystyk liczbowych oporu poprzecznego, tj. parametrów sprężystych i tłumiących związanych z rusztem torowym oraz podsypką.
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Technika Transportu Szynowego
nr R. 15,
strony 77 - 83,
ISSN: 1232-3829 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Koc W., Wilk A., Chrostowski P., Grulkowski S.: Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej// TTS Technika Transportu Szynowego. -Vol. R. 15., nr. nr 7-8 (2009), s.77-83
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 70 razy