Abstract
W ramach zaostrzających się wymagań dotyczących ochrony środowiska, władze miast poszukują rozwiązań mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń. W sektorze transportu, in-nowacyjnym rozwiązaniem umożliwiającym zmniejszenie emisji spalin, jest zastosowanie "czyst-szych" środków transportu miejskiego - elektrobusów. Pojazdy o napędzie elektrycznym stanowią jeden z filarów realizacji polityki zrównoważonej mobilności w miastach i aglomeracjach. Aspekty ekologiczne, ekonomiczne (niskie koszty eksploatacji) i większa elastyczność obsługi w porównaniu z tramwajami i trolejbusami, są najczęściej wymienianymi determinantami wprowadzenia tego nowego rodzaju pojazdów elektrycznych do eksploatacji. Sopot jako miasto uzdrowiskowe jest w szczególnym stopniu predestynowany do obsługi pojazdami elektrycznymi. Jednocześnie funkcjonująca na obszarze tego miasta komunikacja trolejbusowa stwarza określone warunki dla funkcjonowania i rozwoju elektrobusów. Celem niniejszego referatu jest analiza możliwości oraz uwarunkowań wprowadzenia elektrobusów do obsługi miast oraz analiza wariantów obsługi elektrobusami wybranego miasta - Sopotu. Do oceny wariantów wykorzystano analizę DGC, która pokazuje techniczny koszt uzyskania jednostki efektu ekologicznego (zl/km) oraz umożliwia uszeregowanie wariantów obsługi od najtańszego do najdroższego.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
pages 26 - 32,
ISSN: 1509-5878 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Grzelec K., Okrój D.: Perspektywy obsługi miast autobusami elektrycznymi na przykładzie Sopotu// Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe. -., nr. 11 (2016), s.26-32
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 132 times