Abstrakt
W ramach zaostrzających się wymagań dotyczących ochrony środowiska, władze miast poszukują rozwiązań mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń. W sektorze transportu, in-nowacyjnym rozwiązaniem umożliwiającym zmniejszenie emisji spalin, jest zastosowanie "czyst-szych" środków transportu miejskiego - elektrobusów. Pojazdy o napędzie elektrycznym stanowią jeden z filarów realizacji polityki zrównoważonej mobilności w miastach i aglomeracjach. Aspekty ekologiczne, ekonomiczne (niskie koszty eksploatacji) i większa elastyczność obsługi w porównaniu z tramwajami i trolejbusami, są najczęściej wymienianymi determinantami wprowadzenia tego nowego rodzaju pojazdów elektrycznych do eksploatacji. Sopot jako miasto uzdrowiskowe jest w szczególnym stopniu predestynowany do obsługi pojazdami elektrycznymi. Jednocześnie funkcjonująca na obszarze tego miasta komunikacja trolejbusowa stwarza określone warunki dla funkcjonowania i rozwoju elektrobusów. Celem niniejszego referatu jest analiza możliwości oraz uwarunkowań wprowadzenia elektrobusów do obsługi miast oraz analiza wariantów obsługi elektrobusami wybranego miasta - Sopotu. Do oceny wariantów wykorzystano analizę DGC, która pokazuje techniczny koszt uzyskania jednostki efektu ekologicznego (zl/km) oraz umożliwia uszeregowanie wariantów obsługi od najtańszego do najdroższego.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
strony 26 - 32,
ISSN: 1509-5878 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2016
- Opis bibliograficzny:
- Grzelec K., Okrój D.: Perspektywy obsługi miast autobusami elektrycznymi na przykładzie Sopotu// Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe. -., nr. 11 (2016), s.26-32
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 132 razy