Abstract
W artykule zostały przedstawione różne konfiguracje regulatorów nieliniowych do sterowania kursem statku. Zaprojektowane regulatory oparto na metodzie backstepping, regulatorze PD oraz sterowaniu ślizgowym. Algorytmy uwzględniają na etapie projektowania liniowe własności dynamiczne urządzenia wykonawczo - sterującego maszyny sterowej. Dokonano analizy porównawczej jakości pracy rozpatrywanych struktur sterowania podczas badań symulacyjnych na uproszczonym modelu symulacyjnym statku typu B-481. Wyniki badań symulacji komputerowych wykazały przewagę algorytmów sterowania z uwzględnieniem dynamiki maszyny sterowej, poprzez zwiększenie wydajności ekonomicznej pracy układu, zmniejszenie aktywności steru oraz zwiększenie średniej prędkości statku podczas podróży.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie
pages 158 - 165,
ISSN: 1733-8670 - Language:
- English
- Publication year:
- 2012
- Bibliographic description:
- Witkowska A., Śmierzchalski R.: Ship course control system taking into account the steering gear dynamic properties// Zeszyty Naukowe / Akademia Morska w Szczecinie. -., nr. nr 30(102) (2012), s.158-165
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 142 times