Abstract
In Touch - opis pracy „Dłonie stanowią część indywidualnej osobowości i charakteru, ale wykonują również swoje niezależne działania, i jako wyposażone we własny język, mają kluczowe znaczenie dla ludzkiej komunikacji.” Myśląca dłoń, J. Pallasmaa Obraz In Touch powstał z potrzeby zbudowania metafory czasu, którego aktualnie doświadczamy. Popularny w języku angielskim, wyrażający intencję pozostania w kontakcie, zwrot we are in touch zawiera w sobie problematyczny obecnie rzeczownik „dotyk”. Dłoń, część naszego ciała, która jest jednym z podstawowych narzędzi komunikowania emocji oraz materializacji myśli, została wyrugowana z przyjętego rytuału witania się, ponieważ nagle obarczono ją winą za przekazywanie zarazy. Nasze palce odczuwające subtelność materii pokryły lateksowe izolatory. Podniesiona dłoń pozostaje jeszcze gestem pozdrowienia, ale zaczęła też wyrażać komunikat – trzymaj dystans! nie zbliżaj się! Poprosiłem pewną grupę moich przyjaciół, znajomych i bliskich mieszkających w Gdańsku oraz w innych częściach Polski i poza jej granicami, aby obrysowali obie swoje dłonie, a następnie przesłali zdjęcie konturów Internetem lub jako SMS. Z niektórymi spotykam się sporadycznie, z innymi często. Dzięki ich partycypacji ze zbioru zarysów rąk kobiet, mężczyzn oraz dzieci w różnym wieku ułożyłem kompozycję zajmującą lewą połowę obrazu In Touch. Kontury przeniesionych na płótno dłoni zachowałem w skali 1:1, oddając przy tym indywidualną aurę każdej osoby. Na pierwszy rzut oka dłonie mają przywodzić na myśl porozrzucane rękawiczki. Ich układ tworzy arytmiczny ornament. Po prawej stronie obrazu znajdują się zbudowane z układu trójkątów nieregularne geometryczne figury. Można je interpretować na wiele sposobów – przypominają zamaskowane twarze, ale też komórki tkanek albo jakieś struktury krystaliczne. Chciałem, aby całość, tzn. lewa i prawa strona obrazu, nasuwała skojarzenie z miękką, koronkową siatką przypominającą firankę, która częściowo zasłania, ale też jest przezierna. Inspiracją do namalowania obrazu In Touch była aura negatywów dłoni znajdujących się wśród prehistorycznych malunków, m.in. w grotach Lascaux i Altamiry. Sylwety dłoni niczym fotografie zachowały indywidualne cechy osób. Ukryte w ziemi przetrwały tysiące lat, świadcząc o atawistycznej potrzebie zostawienia po sobie śladu przez ludzi próbujących, tak jak my teraz, zrozumieć własną egzystencję. Krzysztof Wróblewski Gdańsk, maj 2020
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Artistic work results
- Type:
- wystawa zbiorowa , indywidualna w Polsce, warsztaty, projekty edukacyjne
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2020
- Bibliographic description:
- Wróblewski K..: We are in touch; , 2020
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 119 times