Abstract
Założenia pomnikowe są przestrzennymi nośnikami pamięci zbiorowej, wnoszącymi w naturalny krajobraz kompozycje będące wynikiem integracji różnych sztuk plastycznych. Ta wielkoprzestrzenna formuła miejsca pamięci rozwinęła się w polskiej sztuce pomnikowej w latach 60-tych XX wieku. Artyści zainspirowani nowatorskimi koncepcjami projektowymi (min. Formą Otwartą Oskara Hansena) zaczęli kreować przestrzenne wizualizacje pamięci w miejscach istotnych wydarzeń historycznych. Powstały przejmujące założenia pomnikowe na terenach po byłych obozach zagłady takie jak Pomnik Ofiar Obozu Zagłady w Treblince, czy Pomnik Walki i Męczeństwa na Majdanku. Architektonicznie zorganizowane zostały również tereny słynnych pól bitewnych (Grunwald, Westerplatte), które stały się inspiracją dla organizatorów wydarzeń nazywanych rekonstrukcjami historycznymi. Krajobrazy pamięci pojawiły się również w przestrzeni polskich miast. Polska kultura może szczycić się realizacjami sztuki kommemoratywnej innowacyjnymi na skalę światową. W XXI wieku forma przestrzennego upamiętniania rozwija się nadal, urozmaicona o nowe elementy wynikające z uwarunkowań kulturowych i nowych doświadczeń w sztuce upamiętniania
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Architektura Krajobrazu
pages 54 - 60,
ISSN: 1641-5159 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2011
- Bibliographic description:
- Gębczyńska-Janowicz A.: Współczesne krajobrazy pamięci// Architektura Krajobrazu. -., nr. Nr 2 (2011), s.54-60
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 188 times
Recommended for you
Drzewa-pomniki przyrody na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego
- R. Lewoń,
- J. Pietrzak-Zawadka