Abstract
Strategiczne zarządzanie biznesem opiera się na ciągu zarządzania strategicznego. W zakresie przedmiotowymi istotnym jego składnikami są wartości. Ich doprecyzowanie następuje w trakcie formułowania modelu biznesu, zwłaszcza obejmując wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Zatem istotne jest, aby menedżerowie posiadali zdolności do wyczuwania i wykrywania wartości, zwłaszcza nowych. Jednym z podstawowych problemów w prowadzeniu biznesu jest wygranie walki konkurencyjnej. Wygrywa ową walkę ten przedsiębiorca, który dostarczy klientowi więcej nowych wartości. Wobec tego uzasadniony jest wniosek, że ów przedsiębiorca powinien te wartości wykrywać, generować i dostarczać dynamiczniej niż konkurenci. Może to robić wówczas, gdy posiada zdolności w tym zakresie. W tej perspektywie składniki aksjologiczne modelu biznesu oraz zdolności dynamiczne mają wymiar strategiczny. Nakreślony w tej pracy obraz pozwolił na ukazanie zdolności dynamicznych w ujęciu teoretycznym. Uwagę skupiono na zdolnościach dynamicznych do rozpoznawania nowych możliwości biznesowych, wśród których wyłoniono okazje zewnętrzne i wewnętrzne, sytuując je względem przedsiębiorstwa. Kluczową cechą do rozpoznawania powstania okazji biznesowych jest zdolność do percepcji. W tym zakresie wskazano na wrażliwość do identyfikowania powstawania okazji oraz zdolność do jej generowania. Obie te postaci muszą mieć charakter dynamiczny ze względu na to, że okazje także mają tę cechę. Wyłonione zdolności dynamiczne ujęto ontologicznie, wskazując ich cechy. Pozwoliło to na skonstruowanie modelu teoretycznego i przeprowadzenie jakościowych badań empirycznych. Zakres podmiotowy badań objął dziesięć gdańskich przedsiębiorstw z sektora MSP, do których skierowano ankietę, uzyskując cztery odpowiedzi. Wykazały one istnienie zdolności dynamicznych wśród badanych menedżerów, ale ich zakres i intensywność nie jest jednakowa. Ponadto umożliwiły sformułowanie zdania, że cechą konieczną w konstrukcji dynamicznych zdolności jest umiejętność gromadzenia i konfigurowania nowych zdolności produkcyjnych. Dokonania osiągnięte w niniejszej pracy skłaniają do refleksji. Wskazują, że potrzebne są dalsze wysiłki, jeżeli chciałoby się wykazać, że zdolności dynamiczne są czymś innym, niż zdolności przedsiębiorcze.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- W : Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstwa strony 284 - 302
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Falencikowski T.: Zdolności dynamiczne do rozpoznawania nowych możliwości generowania wartości w modelu biznesu// STRATEGICZNY WYMIAR DYNAMICZNYCH ZDOLNOŚCI POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW/ ed. Kazimierz Krzakiewicz, Szymon Cyfert Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego , 2017, s.284-302
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 300 times