Znaczenie kobiet w firmach rodzinnych: wczoraj, dziś i jutro - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Znaczenie kobiet w firmach rodzinnych: wczoraj, dziś i jutro

Abstract

Abstract: This paper provides a review of the literature on women in family businesses. Based on a structured literature review (SLR) method, 81 articles and other research works published since 1997 were analysed. The aim was to contribute to the literature and present what is new in the recent debate and how the evolutionary trend looks like. Over the last twenty years only a few investigations have studied women in family firms. Nevertheless research of that field is dynamic and evolving. The most important findings of this work concern the identification of trends, crucial topics and potential future research toward a better understanding of women in family firms and in order to develop new knowledge. Selected from Google Scholar written in Polish and English studies were classified considering different criteria: main theme, impact, country of research, research method and year.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 278 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Przedsiębiorczość i Zarządzanie no. XIX, pages 459 - 474,
ISSN: 1733-2486
Language:
Polish
Publication year:
2018
Bibliographic description:
Licznerska M., Rembiasz M.: Znaczenie kobiet w firmach rodzinnych: wczoraj, dziś i jutro// Przedsiębiorczość i Zarządzanie. -Vol. XIX., nr. 7cz.1 (2018), s.459-474
Bibliography: test
  1. potrzebne ze względu na ich udział gospodarce polskiej a także na kwestie związane potrzebą zwiększania aktywności zawodowej i przedsiębiorczej kobiet. open in new tab
  2. Co prawda studia empiryczne dowodzą, że skuteczny menedżer kojarzy się wciąż głownie z mężczyzną − "Think manager -think male" [Safin, Pluta 2013]. open in new tab
  3. Jednak silniejsza pozycja kobiet w firmach rodzinnych oznacza rozpowszechnienie stylu zarządzania opartego na budowaniu relacji i współpracy. Firmy te mogą się rozwijać szybciej dzięki zwiększeniu umiejętności wyszukiwania okazji i tworzeniu trwalszych relacji biznesowych. open in new tab
  4. Ahl H. (2004), The scientific reproduction of gender inequality: A discourse analysis of research texts on women's entrepreneurship, Liber.
  5. Arksey H., O'Malley L. (2005), Scoping studies: towards a methodological framework. International journal of social research methodology, 8(1), 19-32. open in new tab
  6. Barrett M., Moores K. (2009), Women in family business leadership roles: daughters on the stage, Edward Elgar Publishing.
  7. Baskiewicz N. (2015), Reguły matriarchatu w stylach kierowania kobiet -właścicielek firm rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XVI, Zeszyt 7, część III, ss. 179-189.
  8. Baskiewicz N., Kukowska K. (2016), Podłoże zachowań kształtujących relacje personelu w firmie rodzinnej, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XVII, Zeszyt 6, Część II, ss. 367-380.
  9. Cappuyns K. (2007), Women behind the scenes in family businesses. Electronic Journal of Family Business Studies.
  10. Cesaroni F.M., Sentuti A. (2014), Women and family businesses. When women are left only minor roles, The History of the Family, 19(3), 358-379. open in new tab
  11. Cole P.M. (1997), Women in family business, Family Business Review, Vol. 10, No. 4, pp: 353- 371. open in new tab
  12. De Bruin A., Brush C.G., Welter F. (2006), Introduction to the special issue: Towards building cumulative knowledge on women's entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and practice, 30(5), 585-593.
  13. Denyer D., Tranfield D. (2006), Using qualitative research synthesis to build an actionable knowledge base. Management Decision, 44(2), 213-227. open in new tab
  14. Dumas C. (1998), Women's pathways to participation and leadership in the family-owned firm, Family Business Review, 11(3), 219-228. open in new tab
  15. Englund H., Gerdin J. (2014), Structuration theory in accounting research: Applications and applicability, Critical Perspectives on Accounting, 25(2), 162-180. open in new tab
  16. Haberman H., Danes S.M. (2007), Father-daughter and Father-son family business management transfer comparison: Family FIRO model application, Family Business Review, 20(2), 163-184. open in new tab
  17. Hadryś-Nowak A. (2014), Kobiety w przedsiębiorstwach rodzinnych -przegląd literatury, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 7, Część III, ss. 111-124
  18. Hadryś-Nowak A., Więcek-Janka E. (2016), Sukcesja kobiet w przedsiębiorstwach rodzinnych -wstępne wyniki badań, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XVII, Zeszyt 6, Część III, ss. 35-47.
  19. Kuschel K., Lepeley M.T. (2016), Copreneurial women in start-ups: Growth-oriented or lifestyle? An aid for technology industry investors, Academia Revista Latinoamericana de Administración, 29(2), 181-197. open in new tab
  20. Martinez Jimenez R. (2009), Research on women in family firms: Current status and future directions. Family Business Review, 22(1), 53-64.
  21. Massaro M., Dumay J., Guthrie J. (2016), On the shoulders of giants: undertaking a structured literature review in accounting, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 29(5), 767- 801. open in new tab
  22. Moores K. (2009), Paradigms and theory building in the domain of business families. Family Business Review, 22(2), 167-180. open in new tab
  23. Petticrew M., Roberts H. (2008), Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. open in new tab
  24. Rembiasz M. (2016), Entrepreneurship of single mothers: selected economic and social aspects, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie 68, ss. 167-179. open in new tab
  25. Safin K., Pluta J. (2013), Stan i kierunki badań nad procesami sukcesyjnymi w Polsce i na świecie, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XIV, zeszyt 6, część I, ss. 11-35.
  26. Salganicoff M. (1990), Women in family businesses: Challenges and opportunities. Family Business Review, 3(2), 125-137. open in new tab
  27. Shepherd D., Haynie J.M. (2009), Family business, identity conflict, and an expedited entrepreneurial process: A process of resolving identity conflict. Entrepreneurship theory and practice, 33(6), 1245-1264. open in new tab
  28. Siemieniak P., Łuczka T. (2016), Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  29. Stefańska J. (2014), Kobiety w firmach rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 7, Część III, ss. 257-265.
  30. Wang C. (2010), Daughter exclusion in family business succession: A review of the literature, Journal of family and economic issues, 31(4), 475-484. open in new tab
  31. Wasilczuk J., Licznerska M. (2017), Poszukiwanie dobrych odpowiedzi na źle postawione pytania, rzecz o przedsiębiorczości kobiet, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XVIII , Zeszyt 6, Część III, ss. 11-22. open in new tab
Sources of funding:
  • spoza PG
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 159 times

Recommended for you

Meta Tags