Institute of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Institute of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 1086

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2005
  • Badania mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku w trakcie trzyletniej eksploatacji.
    Publication

    Prowadzenie badań dużych obiektów mostowych podczas ich wznoszenia jest już regułą w Polsce, natomiast ich stała obserwacja podczas eksploatacji to jeszcze rzadkość. Oddany do eksploatacji 9 listopada 2001 r. most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II przez Martwą Wisłę w Gdańsku został poddany stałej obserwacji od 2002 r. Zadanie to powierzono zespołowi Katedry Mostów Politechniki Gdańskiej, który opracował pierwszy tego typu w Polsce...

  • Badania niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono wyniki badań, które wykonano w oparciu o opracowany przez autora probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Badano jaki jest wpływ poziomu niezawodności poszczególnych elementów technicznych, wchodzących w skład instalacji, na roczną niezawodność środowiskową całej instalacji. Roczna niezawodność środowiskowa oznacza prawdopodobieństwo, że w ciągu roku nie zostaną...

  • Bio and slide bearings, their lubrication by non-Newtonian oils and applications in non-conventional systems
    Publication

    Project MTK-CT-2005-2008-517226Praca opisuje główne kierunki badawcze projektu europejskiego ToK, którego autor jest koordynatorem z ramienia Politechniki Gdańskiej.

  • Comparative analysis of trailing suction hopper dredger's various types of power plants
    Publication

    - Year 2005

    Artykuł przedstawia analizę porównawczą różnych typów układu energetycznego pogłębiarki ssącej nasiębiernej przeznaczonej na Bałtyk południowy. Jako kryterium oceny analizowanych wariantów układu energetycznego pogłębiarki przyjęto koszty inwestycyjne oraz koszty paliwa. Wykorzystano wskaźniki ekonomiczne: AAC oraz NPV.

  • Computational studies of a hypocycloidal electron monochromator
    Publication

    Przeprowadzono badania hipocykolidalnego monochromatora elektronów, wykorzystując komputerowy program optyki elektronowej CPO-3D. Obliczono i przeprowadzono analizę torów elektronów w wiązce o zadanym rozmyciu kątowym przechodzącej przez monochromator. Ustalono, że rozdzielczość energetyczna monochromatora jest wyższa niż odpowiadającego mu monochromatora trochoidalnego.

  • Demand determination for electrical energy for trailing suction hopper dredgers
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono metodę określania obciążeń elektrowni w typowych stanach eksploatacji pogłębiarki ssącej nasiębiernej. Przedstawiono sposób określania średniego zapotrzebowania energii elektrycznej i jego odchylenia standardowego. Wykorzystano dane dokumentacji projektowych 10 pogłębiarek ssących nasiębiernych oraz wyniki badań eksploatacyjnych pogłębiarek zawarte w bazie danych DRAGA.

  • Environmental reliability model of a bilge water purifying installation
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono probabilistyczny model, służący do wyznaczania niezawodności środowiskowej instalacji oczyszczania wód zęzowych z zanieczyszczeń olejowych. Jest to model przyczynowo - skutkowy. Struktura modelu ma formę drzewa zdarzeń i odpowiednich drzew niezdatności. Niezawodność środowiskowa instalacji zdefiniowana została jako prawdopodobieństwo, że w wyniku jej eksploatacji nie nastąpi zagrożenie dla środowiska morskiego....

  • Hull strength assessment of the designed ships
    Publication

    Przedstawiono metody i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji kadłubów czterech statków zaprojektowanych w ramach EUREKA Project E!2772: zbiornikowca, kontenerowca, Ro-Ro i statku rzeka-morze. Obliczenia wykonano według zaleceń i wymagań przepisów Det Norske Veritas.

  • Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...

  • Methodology of assessing the production capacity of selected shipyards
    Publication

    - Year 2005

    W ramach projektu EUREKAΣ!2772 powstały projekty wstępne czterech statków dowozowych (Short Shiping). Dla jednego z nich należało zdefiniować optymalne warunki wykonania, wskazać wstępnie stocznie spełniające kryterium minimum zdolności wykonawczych. Do tego celu opracowano metodykę wskaźnikową, bazującą na wskaźnikach technologicznych i konstrukcyjnych. W oparciu o nie przeprowadzono analizę możliwości produkcyjnych wybranych...

  • Miara ryzyka kolizji statków oparta na koncepcji domeny statku
    Publication

    - Year 2005

    W referacie zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolnie zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...

  • Model dynamiczny i sterowanie manipulatora o dwóch ramionach wiotkich
    Publication

    - Year 2005

    Przedstawiono sposób wyprowadzenia równań dynamiki płaskiego manipulatora 2-ramiennego o ramionach wiotkich z zastosowaniem Metody Elementów Skończonych (MES). Zastosowano sterowanie manipulatora z dynamiką odwrotną oraz z regulacją optymalną LQG. Wykonano symulacje zachowania się rozważanych układów i oceniono skuteczność metod sterowania. Uzyskane wyniki porównano z metodami prezentowanymi w literaturze.

  • Model of process of wear sidle bearings of self ignition combustion engine
    Publication

    - Year 2005

    W artykule została podjęta próba przeanalizowania praktycznej przydatności modelu procesu zużycia głównych łożysk ślizgowych silnika spalinowego o ZS, opisującego zmienną szybkość ich zużycia. Analizie został poddany problem częstych zatrzymań i rozruchów silnika, gdyż z badań statystycznych wynika, że w tym czasie występuje największe zużycie łożysk ślizgowych.

  • Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
    Publication

    - Year 2005

    W publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia....

  • Model zużycia łożysk ślizgowych silnika o zapłonie samoczynnym
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiona została możliwość zdobycia i wykorzystania informacji określających podstawowe własności fizyko-chemiczne oleju smarowego dla kształtowania zużycia łożysk ślizgowych.

  • Modelowanie bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku
    Publication

    - Year 2005

    Celem naukowym rozprawy doktorskiej było opracowanie probabilistycznych modeli niezawodności i ryzyka środowiskowego siłowni podstawowego statku towarowego o nępedzie realizowanym przez silnik lub silniki spalinowe tłokowe. Modele te służą do analiz projektowych odpowiednich systemów, określania wymagań natury niezawodnościowej względem tych systemów z uwzględnieniem czynnika ludzkiego oraz umożliwiają holistyczną ocenę bezpieczeństwa...

  • Neural reliability model of diesel engines
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki weryfikacji hipotezy zakładającej celowość zastosowania modelu niezawodnościowego silnika tłokowego z zapłonem samoczynnym w postaci sztucznej sieci neuronowej. Weryfikację przeprowadzono w oparciu o wyniki badań eksploatacyjnych.

  • Neuronowa implementacja markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej.
    Publication

    - Year 2005

    W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących weryfikacji hipotezy zakładającej celowość implementacji markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych.Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metod symulacyjnych.

  • Podejście adaptacyjne do problemu unikania kolizji na morzu
    Publication

    - Year 2005

    W referacie przedstawiono koncepcję podejścia adaptacyjnego do problemu unikania kolizji na morzu. Omawiany problem został zidentyfikowany jako należący do klasy problemów uczenia się ze wzmocnieniem. Zamieszczono opis podstawowych technik uczenia się ze wzmocnieniem, ich ograniczeń w omawianym zastosowaniu i sposobu w jaki można zapewnić efektywne uczenie się mimo wspomnianych ograniczeń. Zaprezentowana metoda została zilustrowana...

  • Preliminary analysis of proposed ship docking systems for a designed floating dock
    Publication

    W artykule przedstawiono alternatywne koncepcje, wraz z ich analizą porównawczą, urządzeń dokujących statek na doku pływającym. Dok ten projektowany był na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w ramach projektu ECOLOGICAL DOCK E!2968. Zaprezentowane rozwiązania różnią się głównie rodzajem zastosowanych w nich urządzeń: w pierwszym przypadku są to przewijarki i wózki dokujące, zaś w drugim - wciągarki...