Publications
Filters
total: 34
Catalog Publications
-
Heat and mass transfer in air-fed pressurised suits
PublicationOpisano konieczność modelowania transportu masy i ciepła w kombinezonach ochronnych. Omówiono różne sposoby modelowania wymiany ciepła, łącznie ze sprzężoną wymianą ciepła. Uwzględniono również ludzki metabolizm i turbulentne mechanizmy wymiany masy i ciepła. Publikacja opisuje również sposób modelowanie turbulentnych przepływów wieloskładnikowych. Pokazano również porównanie obliczeń z eksperymentem.
-
Heat and mass transfer in air-fed pressurised suits
PublicationOpisano konieczność modelowania transportu masy i ciepła w kombinezonach ochronnych. Omówiono różne sposoby modelowania wymiany ciepła, łącznie ze sprzężoną wymianą ciepła. Uwzględniono również ludzki metabolizm i turbulentne mechanizmy wymiany masy i ciepła. Publikacja opisuje również sposób modelowanie turbulentnych przepływów wieloskładnikowych. Pokazano również porównanie obliczeń z eksperymentem.
-
Design optimisation of air-fed full pressurised suits
PublicationOpisano szczegóły złożoności zjawisk cieplno-przepływowych pomiędzy wewnętrzną powierzchnią kombinezonu ochronnego i zewnętrznego ubioru. Komplikacja polega na jednoczesnym rozważaniu wymiany masy i ciepła wraz z realistycznymi, trójwymiarowymi geometriami. Dodatkowo rozważany jest ludzki metabolizm. Zrozumienie tych zjawisk i umiejętnośćich symulacji jest konieczna w celu właściwych prac projektowych nad nowymi typami kombinezonów...
-
Mutual hydrodynamic interaction between the operating propeller and the rudder
PublicationPraca przedstawia opis algorytmu i programu do analizy oddziaływania hydrodynamicznego pomiędzy pracującą śrubą a sterem. Algorytm jest oparty na jednoczesnym rozwiązaniu zadania brzegowego dla śruby i steru. Wyniki obliczeń obejmują rozkłady ciśnienia i zmienne siły hydrodynamiczne na śrubie i sterze oraz niestacjonarne zjawiska kawitacyne na obu obiektach. Wyniki obliczeń porównano z rezultatami badań eksperymentalnych.
-
A Complete Design of Ducted Propellers Using the New Computer System
PublicationArtykuł przedstawia nowy system komputerowy do projektowania okrętowych układów napędowych dysza-śruba. Obliczenia oparte są na teorii linii nośnej, teorii powierzchni nośnej oraz na wynikach oryginalnych badań eksperymentalnych. System umożliwia optymalizację ukadu dysza-śruba z punktu widzenia maksymalnej sprawności napędowej, wytrzymałości, charakterystyk kawitacyjnych i poziomu wymuszeń niestacjonarnych. Przykład obliczeniowy...
-
Dynamic interaction of the cavitating propeller tip vortex with the rudder
PublicationPraca przedstawia model teoretyczny i obliczeniowy dynamicznego oddziaływania kawitującego wiru wierzchołkowego śruby okrętowej z płetwą sterową. W wyniku oddziaływania zmienia się geometria wiru, powodując generowanie wysokich pulsacji ciśnienia w otaczającej wodzie i na kadłubie okrętu. Wyniki obliczeń skonfrontowano z rezultatami pomiarów laboratoryjnych na modelach. Pokazano praktyczną przydatność modelu obliczeniowego do projektowania...
-
Early stage of critical clusters growth in phenomenological and Molecular Dynamic simulation models
PublicationW artykule opisano wzrost klastrów krytycznych w ramach klasycznego podejścia fenomenologicznego oraz dynamiczno-molekularnego (MD). Została wyprowadzona nowa formuła opisujaca liczbę klastrów krytycznych. Sformułowano równania opisujace wczesne etapy wzrostu kropli o rozmiarach krytycznych. Opisano wyniki symulacji dynamiczno-molekularnych powstawania klastrów w jednorodnej parze przesyconej oraz podano czasowe zmiany rozkładu...
-
A complete design of contra-rotating propellers using the new computer system
PublicationPraca przedstawia system komputerowy do projektowania okrętowych układów śrub przeciwbieżnych oparty na modelu linii nośnej i powierzchni nośnej. System uwzględnia niestacjonarne oddziaływania hydrodynamiczne pomiędzy przednią a tylną śrubą układu, a także oddziaływania z kadłubem statku. System umożliwia optymalizację projektu z punktu widzenia minimalizacji kawitacji, niestacjonarnych sił na wale napędowym oraz generowanych pulsacji...
-
A computer system for the complete design of ship propellers
PublicationPraca zawiera opis metody obliczeniowej pozwalającej na zaprojektowanie okrętowej śruby napędowej dla również obliczeniowo wyznaczonego niejednorodnego pola prędkości za kadłubem statku o znanej geometrii i parametrach ruchu. Metoda pozwala na właściwe ujęcie efektu skali i konsekwencji obecności płetwy sterowej za projektowaną śrubą.
-
A method for analysing ram pressure characteristics of impeller pump rotor
PublicationW pracy przedstawiono metodę wyznaczania kąta wypływu strumienia z wirnika w oparciu o określoną eksperymentalnie charakterystykę ciśnienia w funkcji natężenia przepływu. Metoda może być wykorzystana do określenia kąta napływu na palisadę łopatkową za kołem wirnikowym w sytuacji braku mozliwości jego pomiaru.
-
Experimental and numerical analysis of streamwise vortex generator for subsonic flow
PublicationW pracy przedstawiono porównanie wyników obliczeń numerycznych dwoma kodami (FLUENT i SPARC) na tle badań eksperymentalnych generatora wirów wzdłużnych. Przedstawiono wyniki dla liczb Macha przepływu głównego 0.3 i 0.8. Porównano ciśnienie całkowite w dwóch przekrojach za otworem przez który realizowany jest wydmuch. Przedstawiono strukturę wiru wzdłużnego uzyskaną dla obu programów. Średnica otworu jetu jest równa 1mm, co odpowiada...
-
Chapter 7 : Optimisation of streamwise vortex generator
PublicationW pracy przedstawiono analizę struktury przepływu generatora wirów wzdłużnych. Wyniki obliczeń trówjymiarowych porównano z wynikami badań eksperymentalnych.
-
Analiza przepływu przez modelową turbinę wodną o osi pionowej w ujęciu dwuwymiarowym
PublicationSformułowano zadanie proste dla osiowosymetrycznego, stacjonarnego dwuwymiarowego modelu przepływu przez stopień modelowej turbiny wodnej. Przedstawiono układ równań w nowoprzyjętym, krzywoliniowym układzie współrzędnych. Przedstawiono wyniki symulacji numerycznej przepływu będących ilustracją funkcjonowania programu opartego o sformułowany algorytm oraz przedstawiono wnioski wynikające z porównania symulacji numerycznej przepływu...
-
Comparing N3-60 cascade exit angles obtained from tunnel measurements and numerical calculations
PublicationThe article compares the results of measurements performed in the aerodynamic tunnel at CUT and numerical simulation carried out for a plane cascade of N3-60 profiles. Comparing the measured and calculated results provides opportunities for assessing the range of systematic differences between simulation predictions and actual experimental results.
-
Influence of ducting geometry on working parameters of pipe type hydraulic turbines
PublicationMała energetyka wodna. Omówiono własności użytkowe - głównie, sprawność i adaptacyjność - uzyskiwane poprzez rozwiązania układów turbinowych stosowanych w obszarze zagospodarowywania piętrzeń niskospadowych. Wskazano przyczyny od których te własności zależą. Pokazano też przykład rozwiązania o pożądanych własnościach dla zagospodarowywania obiektów w mało atrakcyjnym ekonomicznie obszarze piętrzeń najniższych.
-
A method for the accurate numerical prediction of the tip vortices shed from hydrofoils
PublicationPraca przedstawia wyniki obliczeń numerycznych rozkładu wirowości i pól prędkości w przekrojach wirów wierzchołkowych generowanych przez płaty nośne. Obliczenia przeprowadzono przy pomocy nowej, wyspecjalizowanej metody dyskretyzacji obszaru przepływu. Rezultaty obliczeń porównano z wynikami pomiarów anemometrem laserowym za modelami płatów w tunelu kawitacyjnym. Porównanie to potwierdziło skuteczność nowej metody dyskretyzacji...
-
Research and development in Department of Hydraulics and Pneumatics of the Faculty of Mechanical Engineering of Gdańsk University of Technology
PublicationW artykule przedstawiono aktualny stan prac badawczych prowadzonych w Katedrze Hydrauliki i Pneumatyki PG:- rozwój laboratorium badawczego,- prace nad nowym typem pomp wielotłoczkowych z rozrządem krzywkowym,- prace nad silnikami satelitowymi z kompensacją luzów osiowych,- stanowisko do badań silników zasilanych emulsją wodno-olejową,- badania zachowania układów hydraulicznych w niskiej temperaturze otoczenia.
-
Vortex cavitation as a source of high level acoustic pressure generated by ship propellers
PublicationPraca przedstawia wyniki badań teoretycznych i eksperymentalnych nad mechanizmami fizycznymi generowania wysokiego ciśnienia akustycznego przez kawitujące wiry wierzchołkowe powstające na śrubach okrętowych
-
Wpływ strat brzegowych w obszarze przepływów wtórnych na kształtowanie wirnika sprężarki promieniowej
PublicationPrzedstawiono metodę wyznaczania powierzchni łopatki sprężarki promieniowej opartą o rozwiązanie zadania odwrotnego w ramach modelu osiowosymetrycznego. Wykorzystano korektę Stodoli dla uwzględnienia skończonej ilości łopatek. Pokazano jak zwiększone straty w obrębie obszarów przy dysku i pokrywie wpływają na zmianę kształtu łopatki. Dla przykładowego wirnika wykonano obliczenia typu 3D.
-
Scale effects in cavitation experiments with marine propeller models
PublicationPraca zawiera przegląd specyficznych efektów skali występujących w badaniach kawitacyjnych modeli śrub okrętowych oraz analizę ich wpływu na prognozowane osiągi śrub okrętowych w skali rzeczywistej.