Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology

Filters

total: 265

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2004
  • Sieci neuronowe w sterowanej rekonstrukcji ubytków chrząstki stawowej.
    Publication

    Nowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z możliwościa sterowania, pożądaną przez indywidualnego pacjenta, rekonstrukcją ubytków chrząstki w stawach człowieka przy wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych.

  • Significance of technical diagnostics in decision control of combustion engines operation process.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule scharakteryzowano stochastyczną sytuację eksploatacyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycję zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretację modelu diagnostycznego w ujeciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w ktorych dany...

  • Some aspects of vibration control. Part I: Active and passive correction.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono ogólne podejście do modyfikacji układu mechanicznego w ruchu harmonicznym przy użyciu aktywnych i pasywnych metod. Zaproponowano metodę wyznaczania elementów macierzy układu lub struktury i nastaw regulatora, zapewniającą najefektywniejsze oddziaływanie na dynamikę ruchu.

  • Some solutions of unsteady flow in bioreactor.
    Publication

    - Year 2004

    Czas regeneracji chrząstki stawowej po urazie jest długotrwały. Czasem tkanka nie regeneruje się. Dlatego też przeszczepy odgrywają bardzo ważną rolę. Najlepsze efekty hodowli tkanek zaobserwowano w bioreaktorach wykonujących ruch obrotowy i zapewniających nieustalony charakter przepływu ciecy odżywczej. Dlatego tematem niniejszego artykułu są pewne metody i rozwiązania nieustalonego przepływu cieczy w warstwie przyściennej hodowanej...

  • Spectral criterion for high-cycle fatigue of metals under multiaxial static and stochastic loading.
    Publication

    - Year 2004

    Praca dotyczy oceny zmęczenia metali ciągliwych w złożonych stanach wieloosiowych obciążeń statycznych i dynamicznych, przy założeniu, że składowe naprężenia są stacjonarnymi procesami stochastycznymi, które są stacjonarnie skorelowane i różniczkowalne w sensie średniokwadratowym. Przyjmując, że wartości średnie i gęstości widmowe mocy tych procesów są znane, sformułowano kryterium ograniczonej trwałości zmęczeniowej w dziedzinie...

  • Steam turbine as the main ship propulsion. More than a hundred years at sea.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin parowych. Omówiono główne rozwiązania konstrukcyjne podstawowych elementów parowych siłowni turbinowych i współczesne tendencje i perspektywy rozwoju tego napędu.

  • Stochastic model for turbulent lubrication of slide journal bearing in ship technology.
    Publication

    Turbulentny przepływ smarujący ma zastosowanie w obliczeniach praktycznych siły nośnej poprzecznego łożyska ślizgowego dla wysokich prędkości obrotowych przy liczbach Taylora przekraczających wartość 41,2 względnie przy zmodyfikowanych liczbach Reynoldsa o wartościach Re[psi]=2. Główne wyniki pracy koncentrują się na wykazaniu zmian wartości ciśnienia i siły nośnej poprzecznego łożyska ślizgowego w przypadku turbulentnego, izotemicznego...

  • Stochastic model of the process of diesel engine operation.
    Publication

    - Year 2004

    Streszczenie: Najistotniejszym problemem eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) sterowania procesem eksploatacji tych silników. Sterowanie takie może ułatwić zastosowanie iteracyjnego algorytmu wyznaczania optymalnych strategii opracowanego przez R.A. Howarda. Wykorzystanie jednak tego algorytmu do sterowania procesem eksploatacji silników wymaga między innymi opracowania...

  • Stożkowe łożyska magnetyczne.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Ten typ łożyska znakomicie nadaje się do łożyskowania krótkich wirników o znacznych średnicach. Autorzy zastosowali łożyska magnetyczne do łożyskowania wirnika pędnika wodnego. W grupie łożysk magnetycznych, podobnie jak w klasycznych łożyskach, można wyróżnić łożyska: promieniowe, osiowe i stożkowe. Przedstawiona klasyfikacja związana jest z kierunkiem przenoszonych...

  • Strenght analysis of the floating dock-ship system.
    Publication

    Omówiono krytycznie wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych dotyczące wytrzymałości doków pływających. Przedstawiono wyniki analizy MES sił wewnętrznych i naprężeń w kadłubie doku o długości podporowej 255m, obciążonego ciężarem masowca o długości między pionami 252m i masie 20900 ton. Pokazano wpływ na wartość sił redukcji w kilblokach i naprężenia takich czynników jak: rozłożenie balastu wyrównwczego w zbiornikach doku,...

  • Strength tests of steel sandwich panel.
    Publication

    - Year 2004

    Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. Technol. Okr. i Obiekt. Oceanotech. Wydz. OiO, na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.

  • Subdivision and damage stability of ships.
    Publication

    - Year 2004

    Pierwszy kompleksowy podręcznik na świecie na poziomie akademickim dotyczący niezatapialności statku w ujęciu probabilistycznym, w którym za miarę bezpieczeństwa statku przyjmuje się prawdopodobieństwo przetrwania kolizji przez statek, zwane wskaźnikiem niezatapialności, względnie wskaźnikiem podziału grodziowego statku. Obejmuje zarówno zagadnienia teoretyczne jak i praktyczne, dając projektantom wykładnię stosowania obowiązujących...

  • Survivability weighted floodable length surfaces.
    Publication

    - Year 2004

    Praca przedstawia nowy typ krzywych grodziowych dla przedziałów poprzecznych, obliczanych dla zadanej wartości mnożnika si, traktowanego jako parametr. Krzywe takie są niezależne od aktualnego podziału grodziowego statku. Są niezmiernie użyteczne do otymalizowania podziału grodziowego w świetle probabilistycznych przepisów niezatapialności.

  • The concept of application of artificial neural networks for cultivation controlof cartilages in bioreactors.
    Publication

    Nowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z możliwością sterowania parametrami hydrodynamicznymi hodowanej w bioreaktorze chrząstki stawowej przy wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych. Przedstawiona została architektura strategii sterowania hodowlą tkanki z zastosowaniem tych sieci.

  • The correlation between impact energy and the meters of hardening of extra high strength steels for ship and offshore welded structures.
    Publication

    - Year 2004

    Udowodniono tezę, że można wyznaczyć wystarczająco dokładne dla praktyki projektowania i budowy konstrukcji okrętowych i oceanotechnicznych związki ilościowe odbiorczych właściwości mechanicznych i mikrostruktury blach grubych kategorii 420¸690 oraz ich złączy spawanych. Uzyskane w pracy związki mierników umocnienia (cementytem, roztworowe, wydzieleniowe, wymiarem ziarna ferrytu) z odbiorczymi właściwościami mechanicznymi (Rm,...

  • The energy-time method of estimating the work of ships' main propulsion with hydrodynamic transmission.
    Publication

    - Year 2004

    W referacie zasygnalizowano potrzebę, a zarazem problem badania układów napędowych (napędów głównych) statków ze śrubami nienastawnymi i nastawnymi oraz przekładniami hydrostatycznymi z pompami o zmiennej wydajności. Zaproponoano koncepcję badań energetycznych takich układów w celu ustalenia, które z tych rozwiązań napędów głównych statków może zapewnić większą sprawność takich napędów podczas ich pracy z różnymi naporami i prędkościami...

  • The formal safety assesment in conforming to chosen vessel's type on the ground of hydromechanic characteristics in critical conditions.
    Publication

    - Year 2004

    Tragedia jednego ze statków typu ro-ro pokazała podatność tego typu statków na utratę stateczności, przewrócenie a w ostateczności zatonięcie. Wszystkie ro-rowce charakteryzują się małym zanurzeniem, a wynurzona część kadłuba podatna jest na działanie wiatru. Jeżeli dodatkowo w takich warunkach dochodzi element nieprawidłowego rozmieszczenia pojazdów i ich słabego zamocowania to groźba przesunięcia ładunku staje się realna. W konsekwencji...

  • The integrals of velocity near the tissue in bioreactor.
    Publication

    - Year 2004

    Wykazano, że siły tarcia występujące w trakcie hodowli decydują o jakości wzostu tkanki i jej planowanych, zamierzanych właściwościach. Siły tarcia wyznaczamy z pola prędkości cieczy biologicznej przepływającej wokół powierzchni tkanki. Dlatego w pracy tej wyznacza się pole prędkości przepływu cieczy biologicznej w cienkiej warstewce przyściennej. Wyznaczone analitycznie pole prędkości charakteryzuje się newtonowskimi właściwościami...

  • The ring propeller with conical electromagnetic bearings and magneto fluid sealing system.
    Publication

    - Year 2004

    W przedstawionej koncepcji nowego zespołu napędowego najbardziej znamiennym rozwiązaniem jest zastosowanie nowoczesnych łożysk elektromagnetycznych dla pędnika śrubowego w prototypowej wersji silnika pierścieniowego synchronicznego z magnesami z ziem rzadkich. W artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Technika uszczelniania cieczami magnetycznymi jest nową koncepcją pozwalającą na rozwiązywanie wielu...

  • The TEMPUS PROGRAM - Computational Geometry for Ships i.e. our first step towards the European Union.
    Publication

    Praca prezentuje genezę, zakres merytoryczny i realizację europejskiego programu TEMPUS pt. "Geometria Komputerowa dla Statków" zorganizowanego i przeprowadzonego na Wydz. OiO PG w latach 1993-95. Projekt miał charakter dydaktyczny i oferował zaawansowany kurs nowoczesnej metodologii modelowania geometrycznego i analizy hydrodynamicznej kształtu kadłuba okrętu dla studentów wydziału i młodych inżynierów polskiego przemysłu okrętowego....