dr hab. inż. Dariusz Dąbrowski
Zatrudnienie
- Kierownik katedry w Katedra Marketingu
- Profesor uczelni w Katedra Marketingu
Biogram
Dariusz Dąbrowski ukończył studia w Instytucie Okrętowym Politechniki Gdańskiej, a w 1987 roku podjął pracę na tej uczelni na stanowisku asystenta w Zakładzie Organizacji Przemysłu Okrętowego w ówczesnym Instytucie Organizacji i Projektowania Systemów Produkcyjnych. W 1990 roku wyjechał na stypendium TEMPUS, UE, i spędził 14 miesięcy na Uniwersytecie w Sheffield, gdzie uczestniczył w programie Master of Business Administration (MBA) i uzyskał dyplom MBA. Stypendium to pozwoliło mu uzupełnić wykształcenie w zakresie ekonomii i zarządzania.
Od momentu rozpoczęcia pracy do chwili obecnej, Dariusz Dąbrowski jest zatrudniony na Politechnice Gdańskiej, gdzie obecnie pracuje jako profesor uczelni na stanowisku badawczo-dydaktycznym na Wydziale Zarządzania i Ekonomii. Od 2011 roku pełni funkcję kierownika Katedry Marketingu.
Jego doświadczenie zawodowe obejmuje pracę w przemyśle. W 1991 roku był zatrudniony jako Market Research Assistant w firmie Davy McKee Sheffield Ltd., gdzie przygotowywał pracę dyplomową MBA na potrzeby tej firmy. W latach 1992-1995 pracował w firmie Metrix SA w Tczewie jako specjalista, kierownik, a następnie dyrektor ds. marketingu.
Stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii uzyskał na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej w 1998 roku, na podstawie rozprawy doktorskiej pt. "Rozwój nowych produktów i jego ekonomiczne aspekty (na przykładzie sprzętu gospodarstwa domowego)". Stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu uzyskał w 2010 roku na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, na podstawie rozprawy pt. "Informacje rynkowe w rozwoju nowych produktów" opublikowanej przez Wydawnictwo PG w 2009 roku.
Dariusz Dąbrowski prowadzi badania naukowe w trzech powiązanych ze sobą kierunkach: zarządzanie kształtowaniem nowych produktów w organizacji, orientacja rynkowa organizacji oraz doświadczenia użytkowników w zakresie interakcji człowiek-komputer (Human-Computer Interaction, HCI).
W ramach pierwszego kierunku bada tworzenie przewagi konkurencyjnej na podstawie nowych produktów, twórczość w procesie kształtowania nowych produktów oraz determinanty wysokich wyników nowych produktów. Otrzymywał na to granty m.in. z fundacji Georga Sorosa, Unii Europejskiej Phare ACE Programme oraz z wewnętrznych środków wydziału. Wyniki badań z tego obszaru opublikował na przykład w monografii "Wiedza rynkowa i twórczość w kształtowaniu nowych produktów" wydanej przez Wydawnictwo PG w 2022 roku.
W drugim kierunku bada mechanizmy wpływu orientacji rynkowej na wyniki finansowe organizacji. Ostatnio, wspólnie z doktorantkami, przeprowadził badanie nad wpływem proaktywnej i reaktywnej orientacji rynkowej szpitali na ich wyniki finansowe. Rezultaty tego badania opublikowano w Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation w 2024 roku.
Trzeci kierunek jego badań – doświadczenia użytkowników w zakresie interakcji człowiek-komputer – dotyczy relacji z użytkownikami serwisów internetowych lub usług oferowanych przez Internet i stanowi poszerzenie klasycznych badań nad HCI. Był jednym z głównych wykonawców dwóch grantów badawczych kierowanych przez prof. Marcina Sikorskiego. Wyniki tych badań publikował wspólnie z prof. B. Basińską i prof. M. Sikorskim w czasopismach takich jak Social Sciences, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych czy Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Obecnie skupia się na doświadczeniach i interakcjach użytkowników generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT, Gemini) i zamierza empirycznie zweryfikować model w tym obszarze.
Dariusz Dąbrowski jest autorem lub współautorem 59 artykułów w recenzowanych czasopismach naukowych (w tym 17 w języku angielskim), 2 monografii naukowych oraz 24 rozdziałów w monografiach naukowych (w tym jednego w języku angielskim). Jego autorskie lub współautorskie artykuły ukazały się w czasopismach indeksowanych zarówno na Web of Science, jak i na Scopusie, takich jak Journal of Research in Interactive Marketing, Journal of Marketing Communications, Journal of Advertising Research, Engineering Economics, Journal of Business Economics and Management, Journal of Hospitality and Tourism Management oraz Argumenta Oeconomica. Wygłaszał referaty na kilkudziesięciu konferencjach krajowych i kilku zagranicznych. Był kierownikiem dwóch grantów badawczych finansowanych ze źródeł zewnętrznych oraz wykonawcą w dwóch innych grantach tego typu. Kierował również wieloma projektami badawczymi finansowanymi ze źródeł wewnętrznych. Wypromował trzech doktorów i jest opiekunem trzech doktorantów. Recenzował liczne artykuły naukowe, w tym indeksowane w bazach Web of Science i Scopus, monografie naukowe, rozdziały w monografiach, wnioski do MNiSW, prace doktorskie oraz prace i wnioski habilitacyjne.
Na dzień 27 czerwca 2024 profil naukometryczny Dariusz Dąbrowskiego przedstawia się następująco: Google Scholar – cytowania: 3344, h-index: 11, i10-index: 12; Scopus – cytowania: 1033, h-index: 5; Web of Science – cytowania: 460, h-index: 4.
Dariusz Dąbrowski jest członkiem Rady Wydziału Zarządzania i Ekonomii od 2010 roku oraz członkiem Rady Dziedziny Naukowej Nauki Społeczne w kadencji 2020 – 2024. Ponadto na swoim Wydziale pełnił on funkcję członka lub przewodniczącego licznych komisji doktorskich.
wyświetlono 3158 razy