dr hab. inż. Jacek Skibicki
Zatrudnienie
- Zastępca kier. katedry w Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu
- Profesor uczelni w Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu
Publikacje
Filtry
wszystkich: 86
Katalog Publikacji
Rok 2003
-
Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe
PublikacjaPostęp w dziedzinie energoelektroniki i techniki komputerowej spowodował, że jest eksploatowanych coraz więcej pojazdów trakcyjnych z napędem przekształtnikowym. Pojazdy sieciowe są zazwyczaj wyposażone w: filtry wejściowe LC tłumiące tętnienie prądu, przekształtniki impulsowe przetwarzając w energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne oraz sterowniki komputerowe realizujące algorytmy sterowania...
Rok 2004
-
Analiza stabilności pracy sieciowych pojazdów z napędem energoelektronicznym.
PublikacjaNowoczesne pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, falowniki napięcia z modulacją PWM, silniki indukcyjne o łącznej mocy kilku MW oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania. Przedstawiono rezultaty komputerowej analizy systemu - podstacje trakcyjne,...
-
Stany przejściowe w układzie zasilania zagrażające funkcjonowaniu sieciowych pojazdów trakcyjnych z napędem energoelektronicznym, Przegląd Elektrotechniczny R.80 NR 10/2004 s. 1020-1024, 9 rysunków, bibliografia 13 pozycji.
PublikacjaSieciowe pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, tłumiące tętnienia prądu, przekształtniki impulsowe PWM, przetwarzające energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne, oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania....
-
Wpływ wybranych stanów przejściowych w układzie zasilania na sieciowe pojazdy trakcyjne.
PublikacjaWprowadzane są do eksploatacji nowoczesne pojazdy z przekształtnikami energoelektronicznymi, które pracują równolegle z dotychczas eksploatowanymi pojazdami klasycznymi. Rozprawa naświetla pewien aspekt związany z eksploatacją nowoczesnych pojazdów trakcyjnych i ich współpracą z układem zasilania, mówiący o możliwości wystąpienia oscylacji napięć i prądów, wywołanych zmianą parametrów LC systemu trakcyjnego, wynikającą z obecności...
Rok 2005
-
Diagnostyka techniczna węzła zawieszenia ślizgacza trakcyjnego odbieraka prądu - analiza i symulacja
PublikacjaW referacie przedstawiono opis matematyczny układu mechanicznego odbieraka prądu, a także omówiono opracowany model komputerowy układu w programie PSpice. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych, w których przedstawiono wpływ częstotliwości wymuszeń zewnętrznych na występowanie drgań mechanicznych w układzie. Temat ten jest związany z problematyką jakości odbioru energii elektrycznej z sieci trakcyjnej wynikającej ze współpracy...
-
Komputerowe modelowanie układów przekształtnikowych przy wykorzystaniu różnych programów symulacyjnych - analiza porównawcza
PublikacjaNiniejsze opracowanie przedstawia porównanie wybranych, często stosowanych środowisk służących modelowaniu i symulacji. Porównanie jest oparte na analizie pracy układu prze-kształtnikowego wraz z niezbędnym obwodem sterowania. Założeniem autorów referatu jest porównanie nakładów pracy i czasu koniecznego na przygotowanie modelu do obliczeń, jak również ocena trudności w przygotowaniu, wymaganego czasu obliczeń przy zadanej dokład-ności,...
-
Ładowanie baterii akumulatorów przy wykorzystaniu przetwornicy dc/dc ze sterowaniem mikroprocesorowym
PublikacjaW referacie przedstawiono metodologię procesu ładowania baterii akumulatorów kwasowo - ołowiowych, z wykorzystaniem nowoczesnego prostownika impulsowego (przetwornicy DC/DC), sterowanego mikroprocesorem. Zaprezentowano i omówiono wyniki analizy energetycznej i sprawnościowej dla wybranej metody ładowania. Przedstawiono wady i zalety ładowania akumulatorów kwasowo - ołowiowych prądem o charakterze impulsowym i wysokiej częstotliwości...
-
Stabilność systemu zasilania trakcji elektrycznej
PublikacjaW referacie przedstawiono wybrane problemy podatności trakcyjnego systemu zasilania na występowanie oscylacji prądów i napięć. Oscylacje te są uzależnione od elementów LC, (m.in. filtrów podstacji, filtrów pojazdów) oraz algorytmów sterowania napędów. Przeprowadzono analizę systemu zasilania trakcji elektrycznej pod kątem stabilności w zależności od jego parametrów elektrycznych. Uwzględniono różne możliwe konfiguracje układu dla...
-
Tłumienie oscylacji napięć i prądów w trakcyjnym układzie zasilania wywołanych sterowaniem pojazdu z napędem przekształtnikowym
PublikacjaReferat omawia jedną z metod tłumienia oscylacji napięć i prądów w układzie zasilania trakcji, polegającą na modyfikacji systemu sterowania napędem przekształtnikowym pojazdu z silnikami indukcyjnymi przy wykorzystaniu filtrów pasmowo przepustowych w gałęzi sprzężenia zwrotnego. Przedstawiono wpływ konfiguracji filtra na skuteczność tłumienia oraz ogólne oddziaływanie metody na jakość regulacji pracy napędu. Temat ten jest aktualny,...
-
Wpływ parametrów filtra wejściowego lc pojazdu na stabilność trakcyjnego układu zasilania
PublikacjaW referacie przedstawiono wpływ zmiany parametrów elektrycznych filtra na stabilność układu zasilania trakcji elektrycznej. Zaprezentowano ogólne założenia teoretyczne problemu oraz zaproponowano nowy współczynnik pozwalający na wstępne określenie stabilności sys-temu dla przyjętych parametrów filtra wejściowego. Przedstawiono wyniki analizy symula-cyjnej wykonanej w programie PSpice przy wykorzystaniu opracowanych modeli poszcze-gólnych...
Rok 2006
-
Diagnostyka techniczna układu zawieszenia slizgacza odbieraka prądu - badania terenowe
PublikacjaW referacie zaprezentowano wyniki badań nad opracowaną automatyczną metodą diagnostyki technicznej węzła zawieszenia ślizgacza trakcyjnego odbieraka prądu. Pokazano ideę terenowego stanowiska pomiarowego, a także przedstawiono i skomentowano przykładowe wyniki uzyskane przy wykorzystaniu dwóch czujników pomiarowych.
-
Układ komputerowy do rejestracji parametrów autonomicznego pojazdu elektrycznego
PublikacjaW artykule przedstawiono układ rejestrujący parametry wózka elektrycznego, wykorzystujący komputer przemysłowy wyposażony w kartę akwizycji danych. Opisano budowę układu oraz funkcjonalność jego oprogramowania. Przedstawiono przykładowe wyniki rejestracji oraz podkreślono istotne cechy dydaktyczne układu
Rok 2007
-
Diagnostyka techniczna zawieszenia ślizgacza trakcyjnego odbieraka prądu
PublikacjaZawieszenie ślizgacza odbieraka prądu decyduje o jego poprawnej współpracy dynamicznej z siecią - uszkodzenie prowadzi do zaburzeń w ruchu pojazdów. Zaproponowano metodę oceny stanu zawieszenia przez analizę jego wymuszonych drgań, wywołanych zewnętrznym impulsem siły. Analizowano przebiegi przyspieszenia i prędkości drgającego - wraz ze ślizgaczem badanego odbieraka - przewodu jezdnego, pochodzące z czujnika akcelerometrycznego...
-
Koncepcja monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu w warunkach eksploatacyjnych
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia koncepcji wykrywania niesprawnych odbieraków prądu w wybranych punktach na linii kolejowej podczas przejazdu pociągu. Omówiono podstawowe założenia, zaprezentowano schemat planowanego stanowiska laboratoryjnego oraz terenowego. Dokonano analizy czujników pomiarowych spełniających założone funkcje oraz rozważono parametry jakie należałoby wykorzystać do celów diagnostycznych.
-
Stabilność systemu zasilania sieciowych pojazdów trakcyjnych z napędem energoelektronicznym
PublikacjaW artykule przedstawiono wpływ zmiany parametrów elektrycznych trakcyjnego układu zasilania na jego stabilność. Znaczne zmiany parametrów wynikają m.in. z wprowadzenia do eksploatacji sieciowych pojazdów z napędem przekształtnikowym wyposażonych w filtr wejściowy LC. Mała tłumienność obwodu, duże i szybkie zmiany obciążenia oraz aktywne metody sterowania napędu pojazdu zwiększają możliwość wystąpienia oscylacji napięć i prądów....
Rok 2008
-
Badania eksperymentalne przy wykorzystaniu układu monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu na sieć trakcyjną
PublikacjaW ramach projektu badawczego, realizowanego w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Politechniki Gdańskiej, opracowano układ służący do punktowego pomiaru oddziaływania odbieraków na sieć trakcyjną. Pomiar jest realizowany w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych - na linii kolejowej o dużym natężeniu ruchu, w odpowiednio wybranym miejscu, w którym pociągi poruszają się ze znaczną prędkością, zaś profil toru i stan torowiska minimalizują...
-
Koncepcja monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu w warunkach eksploatacyjnych
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia koncepcji wykrywania niesprawnych odbieraków prądu w wybranych punktach na linii kolejowej podczas przejazdu pociągu. Omówiono podstawowe założenia, zaprezentowano schemat planowanego stanowiska laboratoryjnego oraz terenowego. Dokonano analizy czujników pomiarowych spełniających założone funkcje oraz rozważono parametry jakie należałoby wykorzystać do celów diagnostycznych. Zaprezentowano wyniki...
-
Technika pomiarowa dla monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu w warunkach eksploatacyjnych
PublikacjaZwiększanie prędkości pociągów podwyższa wymagania odnośnie prawidłowej współpracy odbieraków prądu z siecią trakcyjną. Jest to jeden z podstawowych czynników warunkujących niezawodne działanie zelektryfikowanego transportu szynowego. Diagnostyka techniczna odgrywa tu istotną rolę dla poprawy bieżącego utrzymania sieci trakcyjnej i odbieraków prądu. Jednak stany rozregulowania czy wręcz uszkodzenia odbieraków prądu, zagrażające...
Rok 2009
-
Badania eksperymentalne przy wykorzystaniu układu monitoringu dynamicznego oddziaływania odbieraka prądu na sieć trakcyjną
PublikacjaOpracowany układ monitoringu parametrów technicznych odbieraków prądu ma na celu wykrycie uszkodzonych lub źle wyregulowanych odbieraków w pojazdach znajdujących się w warunkach ruchowych na linii kolejowej. Ocenę stanu technicznego oparto na pomiarze i analizie uniesienia dynamicznego przewodów sieci jezdnej w momencie przejścia odbieraka pojazdu przez punkt pomiarowy. Omówiono zasadę działania stanowiska monitoringu, jego skalowanie...
-
Evaluation of electrical parameters of traction supply system for complex railway traffic conditions, using simulation methods
PublikacjaDevelopment of electrified transport systems, railways modernization, expansion of urban transport networks, purchases of modern rolling stock causes that updating of electric traction supply system is necessary. This chapter presents an effective method for electrical parameters of traction supply system evaluation, using simulation methods.
-
Wyznaczanie parametrów elektrycznych trakcyjnego układu zasilania dla złożonych warunków ruchu przy wykorzystaniu programu pspice
PublikacjaRozwój systemów zelektryfikowanego transportu, modernizacje linii kolejowych, rozbudowa sieci komunikacji miejskiej, zakupy nowoczesnego taboru, sprawiają, że konieczne staje się w tych przypadkach dostosowanie i unowocześnienie trakcyjnych systemów zasilania. Wyznaczenie parametrów elektrycznych tych układów metodami analitycznymi, zwłaszcza dla złożonej sytuacji ruchowej, jest trudne. W artykule przedstawiono efektywną metodę...
Rok 2010
-
Bezkontaktowa metoda lokalizacji przewodu jezdnego sieci trakcyjnej
PublikacjaProblematyka diagnostyki sieci trakcyjnej jest ciągle przedmiotem badań i zainteresowania poszczególnych zarządców sieci kolejowej w Europie i na Świecie. Temat ten jest szczególnie ważny w przypadku linii dużych prędkości, gdzie prawidłowe utrzymanie sieci trakcyjnej jest niezwykle istotne dla zapewnienia właściwej współpracy odbieraka prądu z siecią trakcyjną, co bezpośrednio przekłada się na niezawodność i bezpieczeństwo ruchu...
-
Kolej Metropolitalna w Trójmieście - inne spojrzenie
PublikacjaPomorska Kolej Metropolitalna jest jedną z największych planowanych inwestycji transportowych w rejonie aglomeracji trójmiejskiej. W artykule przedstawiono koncepcję wykorzystania fragmentu tej inwestycji jako umożliwienie szybkiego połączenia Lotniska Rębiechowo z centrum Gdańska. Zaproponowano rozwiązania techniczne konieczne do realizacji takiego połączenia dotyczące pojazdu i układu zasilania.
-
Pojazdy elektryczne. CZ. I.
PublikacjaPojazdy elektryczne znajdują coraz szersze zastosowanie w szeroko rozumianym transporcie. Począwszy od transportu szynowego, w znacznej części zdominowanego już przez tego typu pojazdy, aż do samochodów, skuterów, rowerów, gdzie również napęd elektryczny jest wykorzystywany coraz powszechniej. Niniejsza książka ma na celu zapoznanie czytelnika z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, obszarami ich wykorzystania,...
Rok 2011
-
Obróbka graficzna obrazu w nowoczesnych systemach diagnostyki sieci trakcyjnej jezdnej
PublikacjaW artykule autorzy przedstawiają założenia nowej metody bezkontaktowego pomiaru położenia przewodów jezdnych sieci trakcyjnej, a także pokazują jakie znaczenie w tej metodzie ma komputerowa analiza obrazu pozyskiwanego z kamery. Problemem technik wizyjnych jest zmienność parametrów obrazu wejściowego (jasność, kontrast, zakres widma, krzywa gamma i in.), które są zależne od zmieniających się warunków oświetlenia zewnętrznego związanych...
Rok 2012
-
Pojazdy elektryczne - część II
PublikacjaW drugim tomie książki Pojazdy elektryczne omówiono szczegółowo problematykę hamowania elektrycznych pojazdów szynowych oraz zaprezentowano typy i cechy poszczególnych rodzajów odbieraków prądu.
Rok 2013
-
The new version of contact-less method for localisation of catenary contact wire – theoretical assumption
PublikacjaThis article presents the theoretical basic of a new version of contact-less method for localising the catenary contact wires, using the advanced video techniques and image analysis. So far, contact line diagnostic systems exploited nowadays uses the contact measuring methods with special design current collector. This solutions make it impossible to measure the contact line geometry in a static way. The proposed measurement method...
-
Wyznaczanie mocy znamionowej agregatów prądotwórczych napędzanych silnikiem spalinowym w świetle wymagań normy PN-ISO 8528
PublikacjaAgregaty prądotwórcze napędzane silnikiem spalinowym są powszechnie używane jako awaryjne, dodatkowe lub mobilne źródła energii elektrycznej. Głównym ich parametrem jest moc znamionowa. W artykule przedstawiono problem związany z prawidłowym wyznaczaniem wartości tego parametru w świetle zapisów zawartych w normie PN-ISO 8528.
Rok 2014
-
Analiza wymagań sprzętowych dla bezkontaktowego system pomiaru położenia przewodu jezdnego sieci trakcyjnej do celów diagnostycznych
PublikacjaZwiększanie mocy pojazdów trakcyjnych oraz podnoszenie ich prędkości sprawia, że rosną wymagania techniczne jakie musi spełniać sieć trakcyjna jezdna. Można tutaj wymienić zarówno te związane z koniecznością dostarczenia odpowiedniej mocy do pojazdu, jak i wymagania związane z parametrami geometrycznymi samej sieci. Zapewnienie właściwej geometrii sieci jezdnej jest ściśle powiązane z pojęciem jej diagnostyki technicznej. Wśród...
-
Methods for evaluating rated power of diesel-powered generator set
PublikacjaBasic concepts for evaluating rated power of generator sets powered by combustion engines are presented in this article. A relation between parameters of the engine and the generator are shown. Recommendations contained in the standards and technical literature are systematized. The scheme and methodology for evaluating rated power of the generator set, based on laboratory research, are suggested. Also, the main problems which...
-
Model referencyjny sieci trakcyjnej - koncepcja modelowania
PublikacjaGórna sieć trakcyjna jest nadal najefektywniejszym sposobem zasilania kolejowych pojazdów elektrycznych. Wzrost prędkości pojazdów zwiększa pobór mocy oraz wymaga zapewnienia prawidłowej współpracy odbieraków prądu z siecią jezdną. Podejmowane są prace związane z komputerowym wspomaganiem projektowania sieci trakcyjnych. W tej pracy omówiono autorski model matematyczny sieci trakcyjnej w kontekście tzw. modelu referencyjnego oraz...
-
Modelowanie matematyczne górnej sieci trakcyjnej dla potrzeb diagnostyki odbieraków prądu
PublikacjaGórna sieć trakcyjna jest obecnie najbardziej skutecznym sposobem zasilania kolejowych pojazdów elektrycznych. Wzrost prędkości pojazdów zwiększa pobór mocy i wymaga zapewnienia właściwej współpracy odbieraków prądu pojazdów z siecią jezdną. Metody modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo dla górnej sieci trakcyjnej są obecnie na całym świecie szeroko rozwijane. W artykule przedstawiono nowy model matematyczny elementów...
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „POPRAWA DOSTĘPU KOLEJOWEGO DO PORTU MORSKIEGO W GDYNI – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-98 ETAP II ANALIZA STANU ISTNIEJĄCEGO INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ I TABORU W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, ZASILANIA TRAKCYJNEGO I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH
PublikacjaW opracowaniu dokonano analizy stanu istniejącego układu zasilania elektrotrakcyjnego na obszarze stacji kolejowej Gdynia Port. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-77 ETAP II ANALIZA STANU ISTNIEJĄCEGO INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ I TABORU W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, ZASILANIA TRAKCYJNEGO I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono analizę istniejącego stanu technicznego sieci trakcyjnej i układu zasilania elektrotrakcyjnego na obszarze stacji Portu Gdańsk i linii dowozowych. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
Rok 2015
-
ANALIZA NIEPEWNOŚCI POMIARÓW POŁOŻENIA REALIZOWANYCH METODĄ WIZYJNĄ DLA ZASTOSOWAŃ ELEKTROTRAKCYJNYCH
PublikacjaNiepewność pomiarowa stanowi kluczowe zagadnienie podczas wykonywania pomiarów. Jest to zwłaszcza istotne w przypadku pomiarów realizowanych na potrzeby prac naukowych i badawczych. Wyznaczanie niepewności pomiaru podczas wykonywania badań z użyciem nowoczesnego sprzętupomiarowego jest zagadnieniem szczególnie złożonym i często ze względu na tę złożoność pomijanym. W artykule przedstawiono analizę niepewności pomiaru położenia...
-
Ekspertyza silnika trakcyjnego tramwaju Dűwag N8C pod kątem wyjaśnienia przyczyny występowania uszkodzeń tego typu silników
PublikacjaCelem badań było wykonanie ekspertyzy silnika trakcyjnego typu BGK, eksploatowanego w tramwaju Düwag N8C, pod kątem występowania uszkodzeń tych silników. W celu realizacji tego zadania przeprowadzono obserwowaną eksploatację w/w silnika w warunkach rzeczywistych. W tym celu opomiarowano silnik rejestrując w sposób ciągły bieżące wartości prądów i napięć występujących na obu uzwojeniach silnika tj, na uzwojeniu twornika i wzbudzenia....
-
OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PRZEDPROJEKTOWEJ DLA PROJEKTU „PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 1 NA ODCINKU CZĘSTOCHOWA – ZAWIERCIE” w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014-2020 – Prace przygotowawcze” umowa nr 60/039/0009/14/Z/I ETAP IV Analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów System zasilania trakcji.
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono analizę układu zasilania elektrotrakcyjnego linii kolejowej nr 1 pomiędzy Częstochową a Zawierciem. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-77 ETAP IV ANALIZY TECHNICZNE WARIANTÓW INWESTYCYJNYCH Z OSZACOWANIEM KOSZTÓW W ZAKRESIE SIECI TRAKCYJNEJ, SYSTEMU ZASILANIA TRAKCJI I LINII POTRZEB NIETRAKCYJNYCH (LPN)
PublikacjaW opracowaniu wykonano analizę układu zasilania trakcji elektrycznej na obszarze Portu Gdańsk. Dobrano typy sieci trakcyjnej, wykonano obliczenia obciążenia podstacji dla horyzontu czasowego 2045. Oszacowano koszty inwestycji dla poszczególnych wariantów. Analizę wykonano w ramach działalności Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Narodowej Strategii Spójności.
-
OPRACOWANIE STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA ZADANIA „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” POIiŚ 7.1-98 ETAP IV Analizy techniczne wariantów inwestycyjnych z oszacowaniem kosztów w zakresie sieci trakcyjnej, systemu zasilania trakcji i linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN)
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono wyniki analizy trakcyjnego układu zasilania obszaru portu Gdynia i linii dowozowych. Praca wykonywana w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego (SIWZ) Dla przetargu nieograniczonego na opracowanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane realizowane w ramach projektu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni" Rozdział 11.4.6 - Sieć trakcyjna i zasilanie sieci trakcyjnej.
PublikacjaW opracowaniu opisano wymagania SIWZ dotyczące sieci trakcyjnej i jej zasilania na obszarze stacji Gdynia Port. Prace realizowane w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
-
SPECYFIKACJA ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO (SIWZ) DLA PRZETARGU NIEOGRANICZONEGO NA OPRACOWANIE DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ NA ROBOTY BUDOWLANE REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU „POPRAWA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEGO DOSTĘPU DO PORTU GDAŃSK” Rozdział 11.4.6 - Sieć trakcyjna i zasilanie sieci trakcyjnej.
PublikacjaW opracowaniu określono wymagania SIWZ związane z siecią trakcyjną i jej zasilaniem na terenie stacji Portu Gdańsk. Prace wykonano w ramach projektu Unii Europejskiej i Narodowej Strategii Spójności
Rok 2016
-
Metody pomiaru drgań górnej sieci jezdnej
PublikacjaOpracowanie referencyjnego modelu sieci trakcyjnej wymaga określenia parametrów mechanicznych poszczególnych jej elementów. Parametry te wyznacza się poprzez wykonanie pomiarów przebiegów drgań wywołanych wymuszeniami zewnętrznymi. W artykule przedstawiono rozważania na temat możliwych do zastosowania metod pomiarowych. Omówiono wybrane metody pokazując ich zalety i wady oraz oceniając przydatność do realizacji pomiarów drgań sieci...
Rok 2017
-
Analysis of measurement uncertainty for contact-less method used to measure the position of catenary contact wire, performed with the use of Monte Carlo method
PublikacjaCurrently the majority of main railway lines in Europe are electrified, and electric trains have the biggest share in the entire amount of rail transport. Reliability of electrified railways is closely related to the issue of supplying traction vehicles with energy. The problems connected with diagnostics of energy consumption node, namely the contact line and the current collector, are therefore of fundamental importance for maintaining...
-
Badania eksperymentalne i symulacyjne dynamiki modelowego odcinka sieci trakcyjnej
PublikacjaW pracy przedstawiono główne założenia i strukturę opracowanego modelu matematycznego odcinka kolejowej górnej sieci trakcyjnej, opartego na metodzie energetycznej Lagrange’a. W celu wyznaczenia wybranych parametrów modelu, jak również dla oceny stopnia zgodności odwzorowania przez utworzony program symulacyjny stanów statycznych i dynamicznych sieci zbudowano laboratoryjny model odcinka sieci jezdnej z użyciem rzeczywistych jej...
-
Robustness of contact-less optical method, used for measuring contact wire position in changeable lighting conditions
PublikacjaThe article presents verification of robustness of contactless method based on 2D image camera, which is used to measure catenary contact wire position in changeable ambient lighting conditions. Robustness in changeable lighting conditions is ensured through the combination of advanced image processing for background information removal and the algorithm of error correction. This algorithm detects incorrect images and substitutes...
Rok 2018
-
Experimental verification of visual method for measuring displacements of contact line elements
PublikacjaThe increase of rail vehicles speed, as well as the increase of their power, puts high demands on the power delivery system for traction vehicles The most critical point in the vehicle's power supply circuit is the contact between the current collector and contact wires. Ensuring a reliable co-operation of the current collector and contact line, requires technical development...
-
Influence of vision measurement system spatial configuration on measurement uncertainty, based on the example of electric traction application
PublikacjaTechnical diagnostics plays a significant role in ensuring operational reliability of electrified rail transport. The most critical point in the transmission of electric energy to vehicles is the sliding contact of the current collector with the traction network. For this reason, work is currently being carried on new measuring methods, whose appliance allows for more complete diagnostics of the contact line and current collectors,...
-
The issue of uncertainty of visual measurement techniques for long distance measurements based on the example of applying electric traction elements in diagnostics and monitoring
PublikacjaRail transport is the most economical and energy-effective in the field of land transport, in particular electrified. In order to ensure efficient and reliable operation of electrified rail transport, the issues of monitoring and diagnostics of the traction infrastructure and vehicles are extremely important. The most critical point in the transmission of electric energy to the vehicle is the sliding contact of the current collector...
-
Visual method for detecting critical damage in railway contact strips
PublikacjaEnsuring an uninterrupted supply of power in the electric traction is vital for the safety of this important transport system. For this purpose, monitoring and diagnostics of the technical condition of the vehicle's power supply elements are becoming increasingly common. This paper presents a new visual method for detecting contact strip damage, based on measurement and analysis of the movement of the overhead contact line (OCL)...
-
Wizyjne metody pomiarowe w diagnostyce górnej sieci trakcyjnej
PublikacjaMonografia zawiera analizę wykorzystania – na potrzeby diagnostyki i monitoringu górnej sieci trakcyjnej – wizyjnych metod pomiarowych, a w szczególności metody autorskiej opartej na użyciu kamery obrazowej i analizie obrazu, pozwalających na pomiar położenia obiektu fizycznego w przestrzeni dwuwymiarowej. Opracowana metoda łączy wysoką funkcjonalność, dużą rozdzielczość pomiarową oraz bardzo niski poziom niepewności pomiaru z...
wyświetlono 2380 razy