dr Maciej Waszczyk
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 26
Katalog Publikacji
Rok 2006
-
Modelling of complex economic systems : toward conceptual platform
PublikacjaW artykule opisano rolę modelowania opisowego w ekonomicznych systemach złożonych w kontekście trzech funkcji naukowych: opisu, wyjaśniania i przewidywania. Fazy dekompozycji i opisu jakościowego modelowanych systemów, w tym ekonomicznych, są nieodzowne w całym procesie budowania modelu.
-
Różnice kulturowe w marketingu międzynarodowym
PublikacjaW artykule przybliżono pojęcie kultury i jej części składowych, oraz wyjaśnioniono i zilustrowano to, w jaki sposób czynniki kulturowe determinują decyzje w marketingu międzynarodowym. Rozważania teoretyczne zilustrowano krótką analizą między kulturowej strategii promocyjnej marki Absolut Vodka. Artykuł został podzielony na cztery części. Pierwsza poświęcona definicji kultury, wyodrębnieniu jej elementów i zmiennych. Druga zawierająca...
-
The balanced scorecard method applying in small and medium enterprise management
PublikacjaAutorzy podejmują dyskusję z poglądem, że Strategiczna Karta Wyników jako metoda zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem powinna raczej być stosowana w sektorze dużych przedsiębiorstw, niż małych i średnich. Wskazują na istotne trudności związane z wdrażaniem BSC w aspektach: kosztów, czasochłonności, nadzwyczajnego wysiłku organizacji, nowego spojrzenia na komunikację w dół struktury, dalekiego horyzontu planowania, sceptycyzmu...
-
Wewnętrzne trudności strategicznej karty wyników
PublikacjaAutorzy podejmują w artykule dyskusję z powszechnie wyznawanym poglądem, że Strategiczna Karta Wyników jako metoda zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem powinna raczej być stosowana w sektorze dużych przedsiębiorstw, niż małych i średnich. Aby to uczynić, w pierwszej części poniższego tekstu, wskazują na istotne trudności związane z wdrażaniem BSC w aspektach: kosztów, czasochłonności, nadzwyczajnego wysiłku organizacji,...
Rok 2005
-
Etos sprzedaży bezpośredniej. Problemy moralne a istniejące uregulowania kodeksowe
PublikacjaAutorzy uściślają szerokie i węższe ujęcie definicyjne sprzedaży bezpośredniej, jako formy handlowania. Następnie przedstawiają problemy moralne, spotykane w tego typu sprzedaży. Problemy te zostały uszeregowane w zależności od relacji pomiędzy podmiotami transakcji. Problematyka ta została spisana w sposób spontaniczny, wypływający z osobistego doświadczenia autorów artykułu. Następnie omówione zostają istniejące uregulowania...
-
Moral Knowledge Expert System : On the Borderline Between Business Ethics and New Technologies
PublikacjaAutorzy przedstawiają wstępną koncepcję zbudowania Internetowego Systemu Ekspertowego w dziedzinie wiedzy moralnej. Idea sprowadza się do zaaplikowania możliwości ogólnoświatowej sieci internetowej oraz koncepcji rozwijanych w ramach zarządzania wiedzą w odniesieniu do problemów moralnych występujących w życiu gospodarczym. System ten obejmuje: wiedzę ekspercką, akwizycję wiedzy o faktycznie dokonanych wyborach moralnych i ich...
-
Problemy moralne w sprzedaży bezpośredniej
PublikacjaAutorzy uściślają szerokie i węższe ujęcie definicyjne sprzedaży bezpośredniej, jako formy handlowania. Następnie przedstawiają problemy moralne, spotykane w tego typu sprzedaży. Problemy te zostały uszeregowane w zależności od relacji pomiędzy podmiotami transakcji.
-
Zarządzanie wiedzą moralną w życiu gospodarczym : na pograniczu etyki i nowych technologii
PublikacjaAutorzy przedstawiają wstępną koncepcję zbudowania Internetowego Systemu Ekspertowego w dziedzinie wiedzy moralnej. Idea sprowadza się do zaaplikowania możliwości ogólnoświatowej sieci internetowej oraz koncepcji rozwijanych w ramach zarządzania wiedzą w odniesieniu do problemów moralnych występujących w życiu gospodarczym. System ten obejmuje: wiedzę ekspercką, akwizycję wiedzy o faktycznie dokonanych wyborach moralnych i ich...
Rok 2004
-
Descriptive Modelling of Virtual Transactions.
PublikacjaArtykuł prezentuje opisowy model transakcji detalicznych, w którym ich znaczenie (IOR) wyrażone przez strukturę sprzedaży i udział w rynku jest uwarunkowane funkcjonalnością (FUN), na którą wpływają w sposób zwrotny trzy grupy czynników : technologicznych, (TFG) ludzkich (HFG) oraz rynkowych (MFG).
-
Discussion of Modelling Perspectives for Complex Economic Systems.
PublikacjaW artykule opisano rolę modelowania w ekonomicznych systemach złożonych w kontekście trzech funkcji naukowych: opisu, wyjaśniania i przewidywania. Fazy dekompozycji i opisu jakościowego modelowanych systemów, w tym ekonomicznych, są nieodzowne w całym procesie.
-
Opisowy model detalicznych transakcji internetowych.
PublikacjaCel rozprawy stanowi zbudowanie opisowego modelu detalicznych transakcji internetowych, który mógłby w kolejnym etapie badań zostać sformalizowany i jako model wyjaśniający stać się bazą prognozowania odnośnie rynku detalicznego handlu internetowego. Temu celowi podporządkowano jej zakres, w ramach którego dokonano prezentacji historii i definicji pojęć związanych z internetem, omówiono rolę internetu w przedsiębiorczości, podsumowano...
-
Podział aktywności i rodzaje grup funkcjonalnych w detalicznych serwisach internetowych.
PublikacjaW artykule zaprezentowany został trójstopniowy podział aktywności transakcyjnych w obszarze handlu internetowego oraz funkcjonalność detalicznych serwisów internetowych poprzez wyróżnienie trzynastu grup funkcjonalności. Artykuł przedstawia uogólnione wyniki badań przeprowadzonych w latach 2000 2002 w internecie a zaprezentowane treści stanowią podłoże do opisu funkcjonalności szczegółowych oraz do ewolucji opisowego modelu...
-
Zrównoważony rozwój organizacji w oparciu o koncepcję Zrównoważonej Karty Wyników.
PublikacjaAutor krótko podsumowuje dwa lata doświadczeń we wdrażaniu Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced Scorecard) w Wirtualnej Polsce SA w kontekście zagadnienia zrównoważonego rozwoju organizacji. ''Zrównoważona Karta Wyników'' zakłada, że organizacje powinny rozwijać się nie tylko w perspektywie finansowej, ale także w perspektywie klienta, procesów oraz nauki i rozwoju. W ten sposób następuje połączenie celów krótkoterminowych...
Rok 2003
-
BSC - Strategiczna Karta Wyników. Moda czy recepta na długofalowy rozwój ? Parkiet. Nowe technologie w praktyce.**2003 nr 5 s. 10-11.
PublikacjaAutor wskazuje jakie były motywy wdrożenia Strategicznej Karty Wyników w Wirtualnej Polsce S.A., w jaki sposób tego dokonano i co w ten sposób osiągnięto. Artykuł ma charakter popularyzatorski.
-
Edukacja Balanced Scorecard w Wirtualnej Polsce SA
PublikacjaAutor opisuje wejście Wirtualnej Polski S.A. w etap edukacji we wdrażaniu Strategicznej Karty Wyników. Wskazuje na aspekty związane z obiegiem informacji na poziomach strategicznym, taktycznym i operacyjnym oraz rozwojem organizacji.
-
Etap edukacji we wdrażaniu strategicznej karty wyników w Wirtualnej Polsce S.A.
PublikacjaW artykule przybliżono ulokowanie Balanced Scorecard w zarządzaniu strategicznym w Wirtualnej Polsce SA. Omówiono w szczególności etap edukacji BSC, na którym organizacja ta się obecnie znajduje. Autor opisał pokrótce obieg informacji strategicznej w firmie oraz wpływ BSC na rozwój organizacji.
-
Metodologiczne aspekty opisowego modelowania w naukach ekonomicznych
PublikacjaPrzedmiot badań ekonomicznych, jako system złożony, podlega modelowaniu. Etapy dekompozycji i jakościowego opisu modelowanego systemu, w tym systemu gospodarczego, są nieodzowne w prawidłowym prowadzeniu badań naukowych. Z drugiej strony modelowanie w ekonomii nie powinno być pozbawione matematycznego języka opisu, ponieważ konstruując model wyjaśniający, należy posługiwać się zarówno modelem opisowym, jak i sformalizowanym. Tak...
-
Models and soft modelling in economics and virtual markets.
PublikacjaPrzedstawiono wprowadzenie do rynków wirtualnych, następnie zaproponowano podstawy miękkiego opisowego modelowania tych rynków. Przedstawione podejście potraktowano jako pierwszy krok w procesie budowy docelowego modelu wyjaśniającego.
-
Przestrzeń dla refleksji etycznej w opisowym modelu detalicanych transakcji internetowych. W: Etyczne podstawy ekonomii -teoria i praktyka. Red.nauk.J. Kubka. Gdańsk: Zakł. Nauk. Filoz. Wydz. Zarz. i Ekon. P. Gdań.**2003 s. 167-181, 8 rys. bibliogr. 29 poz.
PublikacjaAutor buduje opisowy model detalicznych transakcji internetowych po to, abywskazać precyzyjnie na przestrzeń dla refleksji etycznej w biznesie elektronicznym. Model ten zostaje zbudowany poprzez wyodrębnienie i opisanie czynników wpływających na i wypływających z funkcjonalności transakcji detalicznych zawieranych w internecie. Zgodnie z nim struktura sprzedaży i dynamika zasięgu na rynku, określana poprzez udział transakcji internetowych...
-
Zaufanie w detalicznych transakcjach internetowych
PublikacjaAutor wprowadza rozróżnienie pomiędzy zaufaniem w relacji interpersonalnej (RI) i nieinterpersonalnej (RN). Odwołując się do analizy Dylematu Więźnia w teorii gier i przywołując teorię kooperacji B. Williamsa, autor pokazuje, że logiczna struktura zaufania powinna zostać uzupełniona przez nieegoistyczne mikro-motywacje. W detalicznym handlu elektronicznym istnieją dwie przeciwstawne tendencje: człowiek i technika. Technologia powoduje...
Rok 2002
-
Metody budowania strategicznej karty wyników na przykładzie Wirtualnej Polski.
PublikacjaJedną z metod przełożenia strategii na cele operacyjne firmy oraz kontroli jej wykonania jest ''strategiczna karta wyników'' ( ang. Balanced Scorecard,skrót: BSC), w której odpowiednio dobrane mierniki pozwalają na mierzenie wykonania strategii w perspektywie nie tylko finansowej, ale także: klienta,procesów wewnętrznych oraz nauki i rozwoju. Celem artykułu jest zaprezentowanie sposobu, w jaki prowadzono prace nad zbudowaniem...
-
Nasz sposób na kartę - budowanie architektury Balanced Scorecard w Wirtualnej Polsce S.A.
PublikacjaJedną z metod przełożenia strategii na cele operacyjne firmy oraz kontroli jej wykonania jest ''strategiczna karta wyników'' (ang.Balanced Scorecard,skrót: BSC), w której odpowiednio dobrane mierniki pozwalają na mierzenie wykonania strategii w perspektywie nie tylko finansowej, ale także: klienta,procesów wewnętrznych oraz nauki i rozwoju. Celem artykułu jest zaprezentowanie w sposób przystępny dla kadry menedżerskiej...
-
Odpowiedzialność w biznesie elektronicznym
PublikacjaEtyczny imperatyw odpowiedzialności jest szczególnie doniosły w epoce informatycznych technologii. W globalnej wiosce każdy może upowszechnić dowolną treść w internecie i każdy może dokonać transakcji na całym świecie. W tym kontekście takie problemy, jak spamming, cracking, dystrybucja pornografii i nielegalnych dóbr, rozpowszechnianie wirusów stanowi nowe wyzwanie dla filozoficznej refleksji.
-
Podglądanie internetowego biznesu.
PublikacjaAutor wskazuje na powszechne błędy nawigacji i innych funkcjonalności, które można znaleźć w transakcyjnych serwisach internetowych. Pokazuje także, że sposobem na ich uniknięcie jest metodyczne badanie internetu pod kątem ogólnych i szczegółowych cech funkcjonalnych.
-
Trust and online retailing.
PublikacjaW artykule autor wprowadził rozróżnienie pomiędzy zaufaniem, jako relacją interpersonalną (RI), o zaufaniem jako relacją nieinterpersonalną (RN). Dylemat Więźnia w matematycznej teorii gier, I współpracę w społeczeństwie, B.Wiliams pokazuje logiczną strukturę wyjaśniania, jako wymagającą uzupełnienia przez nieegoistyczne mikromotywacje. Występują dwa trendy w handlu internetowym: technologia człowiek. Trend technologiczny...
-
Wpływ teorii chaosu na niektóre tradycyjne stanowiska ontologiczne oraz na spór o redukcjonizm
PublikacjaTeoria chaosu stanowi nie tylko nowy paradygmat w nauce, ale także inspirację do badań filozoficznych nad rzeczywistością. W artykule podjęto próbę zarysowania głównych założeń teorii chaosu oraz określenia jej wpływu na niektóre tradycyjne stanowiska ontologiczne oraz spór o redukcjonizm. Z punktu widzenia ontologii, w dynamice nieliniowej szczególnie interesujący jest powrót do ciągłościowego monoizmu w opozycji do atomizmu....
wyświetlono 761 razy