dr hab. inż. Marek Dzida
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Instytut Budowy Okrętów
- Pełnomocnik Rektora ds. żeglarstwa w Politechnika Gdańska
Publikacje
Filtry
wszystkich: 74
Katalog Publikacji
Rok 2011
-
Comparing combined gas tubrine/steam turbine and marine low speed piston engine/steam turbine systems in naval applications
PublikacjaPorównano układy napędowe okrętowe kombinowane turbina gazowa- turbina parowa oraz spalinowy okrętowy silnik tłokowy wolnoobrotowy - turbina parowa. Porównywano moce oraz zużycie paliwa oraz parametry pary świeżej układu turbiny parowej.
-
Influence of electric power generator structure on frequency control - mathematical modeliling
PublikacjaPodstawowym celem pakietu ''3x20'' Unii Europejskiej jest zmniejszenie o 20% emisji dwutlenku węgla. Z tego powodu oczekuje się w Polsce rozwoju energetyki wiatrowej, podobnie jak energetyki jądrowej, a także mini elektrociepłowni. Elektrownie wiatrowe i jądrowe wnoszą specyficzne problemy w regulacji automatycznej częstotliwości systemu elektroenergetycznego. farmy wiatrowe wymagają pod tym względem wspomagania przez elektrownie...
-
Possible efficiency increasing of ship propulsion and marine power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine
PublikacjaW rozdziale przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego lub morskiej pływającej elektrowni dużej mocy złożonego z silnika głównego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika głównego tłokowego. Rozpatrywano możliwości zastosowania takich układów w układach okrętowych z punktu widzenia sprawnościowego. Podano możliwości...
-
The system combined of low-speed marine diesel engine and steam turbine in ship propulsion applications
PublikacjaPrzedstawiono koncepcje okrętowego układu kombinowanego silnik wolnoobrotowy tłokowy- turbina parowa, wykorzystującego ciepło zawarte w spalinach wylotowych.Porównano układ kombinowany dużej mocy dla dwóch silników tłokowych porównywalnych mocy z punktu widzenia termodynamicznego.
-
Zastosowanie obiegu kombinowanego wolnoobrotowy okrętowy silnik tłokowy o zapłonie samoczynnym - turbina parowa w energetyce cieplnej
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcje elektrociepłowni kombinowanej złożonej z okrętowego wolnoobrotowego silnika tłokowego oraz obiegu turbiny parowej zasilanej parą produkowaną w kotle utylizacyjnym z wykorzystaniem ciepła spalin odlotowych z silnika spalinowego oraz wymiennika ciepłowniczego wykorzystującego ciepło odpadowe z chłodnic powietrza doładowującego oraz chłodnicy wody chłodzącej cylindry. Przedstawiono również elektrociepłownię...
Rok 2009
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine at the main engine - steam turbine mode of cooperation
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z silnika głównego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika głównego tłokowego. Rozpatrywano układ kombinowany układ złożony z silnika spalinowego tłokowego skojarzony z układem turbiny parowej. Podano algorytm i obliczenia poszczególnych podukładów:...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in parallel and the steam turbine
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego spalinowego silnika tłokowego i skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych głównego silnika spalinowego. Rozpatrzono wariant układu kombinowanego, w którym główny jest silnik tłokowy skojarzony z turbiną gazową mocy i układem turbiny parowej,...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in series and the steam turbine
PublikacjaW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego silnika spalinowego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika spalinowego. Rozpatrywano wariant układu kombinowanego, którym turbina mocy jest zasilana szeregowo spalinami wylotowymi. Podano algorytm i obliczenia...
Rok 2008
-
Kształcenie studentów w zakresie turbinowych napędów okrętowych w uczelniach morskich
PublikacjaZaprezentowano problematykę kształcenia studentów w zakresie parowych i spalinowych turbinowych napędów statków i okrętów. Opisano tradycję kształcenia w zakresie turbin, aktualny stan przedmiotów, wykorzystywane skrypty i podręczniki, pomoce dydaktyczne i realizowane zajęcia praktyczne, laboratoria oraz ilości studentów na kierunku dyplomowania. Stan aktualny odniesiono do innych ośrodków kształcących oficerów mechaników okrętowych.
-
Stoisko dydaktyczne sprężarki wirnikowej do badań charakterystyk statycznych i dynamicznych
PublikacjaPrzedstawiono stoisko badawczo-dydaktyczne sprężarki wirnikowej do badań charakterystyk statycznych i dynamicznych. Podano założenia projektowe oraz opis stanowiska. Dołączono przykłady pomiarów charakterystyk statycznych i dynamicznych sprężarki wirnikowej.
Rok 2007
-
Rozdział 10. Możliwości pozyskiwania symptomów niesprawnej pracy turbin gazowych
PublikacjaOpisano możliwości pozyskiwania symptomów niesprawnej pracy turbin gazowych na podstawie pomiarów. Zajęto się przede wszystkim jakością procesu spalania w komorach spalania turbin gazowych i wpływem tej jakości na sprawnościowe charakterystyki pracy turbiny gazowej.
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part I - Technical analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine -steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
Rok 2006
-
Zagadnienie bilansowania obiegu cieplnego z zastosowaniem rachunku wyrównawczego w diagnostyce okrętowych turbinowych silników spalinowych
PublikacjaPrzedstawiono metodę określania niedostępnych pomiarowo parametrów stosowanych w diagnozowaniu okrętowych turbinowych silników spalinowych. Na przykładzie silnika jednowirnikowego pokazano parametry sygnału diagnostycznego. Przedstawiono wstępne szacowanie parametrów w bilansowaniu obiegu jednowirnikowego turbinowego silnika spalinowego. Pokazano przykładowe wyniki obliczeń sprawności termicznej komory spalania z wykorzystaniem...
Rok 2005
-
Analiza różnych konfiguracji siłowni w aspekcie ekonomicznym i ekologicznym oraz technicznym dla szybkiej jednostki patrolowej. Część I. Założenia projektowe oraz możliwe konfiguracje siłowni
PublikacjaPrzedstawiono analizę możliwych do zastosowania na jednostce patrolowo-inspekcyjnej konfiguracji napędu. Porównano napędy stosowane na tego typu jednostkach pod kątem parametrów technicznych, ekonomicznych i ekologicznych. Analizie tej poddano układy napędowe z silnikami Diesla, turbinami gazowymi oraz układy kombinowane (silnik Diesla i/lub turbina gazowa/silnik Diesla).
-
Analiza różnych konfiguracji siłowni w aspekcie ekonomicznym i ekologicznym oraz technicznym dla szybkiej jednostki patrolowej. Część II. Analiza techniczno ekonomiczna siłowni typu CODAD i CODAG (CODOG)
PublikacjaPrzedstawiono analizę możliwych do zastosowania na jednostce patrolowo-inspekcyjnej konfiguracji napędu. Porównanie parametrów technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wybranych układów kombinowanych przeznaczonych do zastosowania na jednostce patrolowej.
-
Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
PublikacjaW artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...
Rok 2004
-
An Impact of Environmental Disturbances on Combined Cycle Power Plant Control
PublikacjaCombined cycle power plants operate at thermal efficiency approaching 60 percent. In the same time their performance presents several problems that have to be addressed. E.g. gas turbines are very sensitive to backpressure exerted on them by the heat recovery steam generators as well as to ambient pressure and temperature.
-
Gas turbine as ship prime mover - specific problems and prospects.
PublikacjaPrzedstawiono ewentualne możliwości zastosowania turbin gazowych w okrętownictwie. Analizowano aspekty ekologiczne, ekonomiczne i techniczne.
wyświetlono 2962 razy