System precyzyjnego monitorowania oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko z uwzględnieniem informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

System precyzyjnego monitorowania oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko z uwzględnieniem informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych

Projekt dotyczy problemu występowania hałasu i drgań w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury kolejowej. Jego Istotę stanowi ocena tych zjawisk w odniesieniu do szeregu czynników technicznych, ruchowych i środowiskowych. Celem projektu jest opracowanie systemu monitorującego, integrującego i przetwarzającego gromadzone dane związane z hałasem i drganiami na potrzeby zarządzania procesami utrzymaniowymi i inwestycyjnymi zarządcy infrastruktury kolejowej. Proponowany system stanowił będzie kompleksowe narzędzie do pomiaru i analizy hałasu i drgań oraz wsparcia wymienionych procesów decyzyjnych. Na efekt końcowy złożą się: technologia pomiarowa poparta opracowanym prototypem aparatury pomiarowej i systemu informatycznego oraz opracowana metodyka planowania i realizacji pomiarów. System dokonywać będzie klasyfikacji i oceny poziomu hałasu i drgań zgodnie z obowiązującymi uwarunkowaniami formalnymi (rozporządzenia, dyrektywy itp.). Autorzy proponują koncepcję opracowania Obszarowej Sieci Sensorowej (OSS). Pod tym pojęciem rozumie się przenośny system pomiarowy złożony z zestawu odpowiednich sensorów rozlokowanych w przestrzeni i podłączonych do kontrolera systemu pomiarowego. OSS charakteryzować się będzie wysokim stopniem elastyczności w sensie lokalizacji i topologii sieci w zróżnicowanych warunkach terenowych. Pozyskiwana informacja analizowana będzie w dziedzinie czasu i przestrzeni, i zintegrowana będzie z numerycznym modelem terenu dla punktów pomiarowych. Jest to podejście innowacyjne względem konwencjonalnych (stacjonarnych) technik pomiaru hałasu i drgań. Pomiarem objęte będą typowe dla linii kolejowych lokalizacje uwzględniające szereg czynników wpływających na poziom mierzonych parametrów. Przestrzenna informacja raportowana będzie wprost do środowiska informatycznego. Zaimplementowane będą autorskie algorytmy oparte na metodach numerycznych. System informatyczny zapewni automatyczne wsparcie decyzji w zarządzaniu informacją z wykonanych pomiarów.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
InfraNoise
Program finansujący:
BRIK
Instytucja:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
Porozumienie:
BRIK2/0020/2022-00 z dnia 2022-10-27
Okres realizacji:
brak danych - brak danych
Kierownik projektu:
dr hab. inż. Piotr Chrostowski
Członkowie zespołu:
Realizowany w:
Katedra Inżynierii Transportowej
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • Politechnika Wrocławska (Polska)
Wartość projektu:
4 491 340.00 PLN
Typ zgłoszenia:
Krajowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 210 razy