System precyzyjnego monitorowania oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko z uwzględnieniem informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych
Projekt dotyczy problemu występowania hałasu i drgań w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury kolejowej. Jego Istotę stanowi ocena tych zjawisk w odniesieniu do szeregu czynników technicznych, ruchowych i środowiskowych. Celem projektu jest opracowanie systemu monitorującego, integrującego i przetwarzającego gromadzone dane związane z hałasem i drganiami na potrzeby zarządzania procesami utrzymaniowymi i inwestycyjnymi zarządcy infrastruktury kolejowej. Proponowany system stanowił będzie kompleksowe narzędzie do pomiaru i analizy hałasu i drgań oraz wsparcia wymienionych procesów decyzyjnych. Na efekt końcowy złożą się: technologia pomiarowa poparta opracowanym prototypem aparatury pomiarowej i systemu informatycznego oraz opracowana metodyka planowania i realizacji pomiarów. System dokonywać będzie klasyfikacji i oceny poziomu hałasu i drgań zgodnie z obowiązującymi uwarunkowaniami formalnymi (rozporządzenia, dyrektywy itp.). Autorzy proponują koncepcję opracowania Obszarowej Sieci Sensorowej (OSS). Pod tym pojęciem rozumie się przenośny system pomiarowy złożony z zestawu odpowiednich sensorów rozlokowanych w przestrzeni i podłączonych do kontrolera systemu pomiarowego. OSS charakteryzować się będzie wysokim stopniem elastyczności w sensie lokalizacji i topologii sieci w zróżnicowanych warunkach terenowych. Pozyskiwana informacja analizowana będzie w dziedzinie czasu i przestrzeni, i zintegrowana będzie z numerycznym modelem terenu dla punktów pomiarowych. Jest to podejście innowacyjne względem konwencjonalnych (stacjonarnych) technik pomiaru hałasu i drgań. Pomiarem objęte będą typowe dla linii kolejowych lokalizacje uwzględniające szereg czynników wpływających na poziom mierzonych parametrów. Przestrzenna informacja raportowana będzie wprost do środowiska informatycznego. Zaimplementowane będą autorskie algorytmy oparte na metodach numerycznych. System informatyczny zapewni automatyczne wsparcie decyzji w zarządzaniu informacją z wykonanych pomiarów.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- InfraNoise
- Program finansujący:
- BRIK
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
- Porozumienie:
- BRIK2/0020/2022-00 z dnia 2022-10-27
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik projektu:
- dr hab. inż. Piotr Chrostowski
- Członkowie zespołu:
-
- Główny Specjalista ds. systemów pomiarowych i metrologii dr hab. inż. Krzysztof Karwowski
- Główny Specjalista ds. systemów pomiarowych i metrologii dr hab. inż. Jacek Skibicki
- Główny Specjalista ds. systemów pomiarowych i metrologii dr hab. inż. Leszek Jarzębowicz
- Specjalista ds. systemów pomiarowych i metrologii dr inż. Sławomir Judek
- Specjalista ds. infrastruktury transportu szynowego dr inż. Sławomir Grulkowski
- Specjalista ds. oceny drgań hałasu w transporcie szynowym dr inż. Roksana Licow
- Specjalista ds. oceny drgań hałasu w transporcie szynowym dr inż. Marek Szafrański
- Główny Specjalista ds. metod numerycznych i przetwarzania sygnałów dr hab. inż. Andrzej Wilk
- Specjalista ds. metod numerycznych i przetwarzania sygnałów dr hab. inż. Michał Michna
- Specjalista ds. fotogrametrii i geodezji inżynieryjnej dr inż. Karol Daliga
- Specjalista ds. fotogrametrii i geodezji inżynieryjnej dr inż. Tadeusz Widerski
- Kierownik projektu dr hab. inż. Piotr Chrostowski
- Specjalista inżynieryjno-techniczny inż. Paweł Bawolski
- Specjalista inżynieryjno-techniczny Roman Bernard Grot
- Doktorant/asystent mgr inż. Natalia Karkosińska-Brzozowska
- Specjalista ds. infrastruktury transportu szynowego dr inż. Jacek Szmagliński
- Specjalista ds. diagnostyki w transporcie szynowym dr inż. Kamila Szwaczkiewicz
- Specjalista ds. diagnostyki w transporcie szynowym dr inż. Zbigniew Kędra
- Specjalista ds. infrastruktury transportu szynowego dr inż. Michał Urbaniak
- Główny Specjalista ds. metod matematycznych w inżynierii kolejowej prof. dr hab. inż. Eligiusz Mieloszyk
- Specjalista ds. metod matematycznych w inżynierii kolejowej dr Anita Milewska
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Politechnika Wrocławska (Polska)
- Wartość projektu:
- 4 491 340.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 210 razy