Abstrakt
W pracy przedstawiono rezultaty zastosowania ciągłych pomiarów satelitarnych toru kolejowego, z antenami zainstalowanymi na poruszającym się pojeździe szynowym. Wykazano, że zastosowana pilotażowo technika pomiarowa umożliwia bardzo precyzyjne określenie podstawowych danych do projektowania modernizacji linii kolejowej (kierunków głównych trasy i jej kąta zwrotu), a także - ze stosunkowo niewielkim błędem - współrzędnych istniejącej osi toru. Wykorzystanie tych danych powoduje konieczność opracowania nowej metody projektowania układów geometrycznych toru. Ponieważ kształtowanie kierunków prostych trasy na podstawie pomiarów satelitarnych nie sprawia żadnych trudności, skupiono się na kwestii projektowania odcinków położonych w łuku. Założono, że projektowanie układu geometrycznego odbywać się będzie w odpowiednim roboczym układzie współrzędnych, by następnie - na drodze odpowiedniej transformacji - przenieść uzyskane rozwiązanie do układu globalnego. Przedstawiono cały tok postępowania, wraz z wzorami teoretycznymi, kierując się tym, żeby opracowana koncepcja była jak najbardziej przyjazna w praktycznym stosowaniu. Dlatego też zilustrowano ją przykładem obliczeniowym, w którym wykorzystano dane uzyskane z istniejącej linii kolejowej.
Cytowania
-
1 7
CrossRef
-
0
Web of Science
-
2 1
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
JOURNAL OF TRANSPORTATION ENGINEERING-ASCE
nr 138,
strony 114 - 122,
ISSN: 0733-947X - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Koc W.: Design of rail-track geometric systems by satellite measurement// JOURNAL OF TRANSPORTATION ENGINEERING-ASCE. -Vol. 138, nr. iss. 1 (2012), s.114-122
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1061/(asce)te.1943-5436.0000303
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 124 razy