Abstrakt
The bearings used in shipbuilding, hydropower, and water pumps have undergone a metamorphosis in recent decades. Because of environmental regulations, lubrication with grease or mineral oil is prohibited. Thus, the standard solutions include water-lubricated bearings with polymer bushings or sealed systems lubricated with oil. When properly designed, assembled, and operated, bearings can operate reliably for years. However, specific operating conditions, such as a low rotational speed of the shaft, may result in intensive wear and premature failure. In this study, four sliding bearings approved for use in shipbuilding were experimentally tested. The test results showed that the choice of the bearing type has a key effect on friction during low-speed operation. Some of the tested bearings had significant static friction with intense slip-stick phenomena; they should not be used in applications requiring low-speed operation.
Cytowania
-
2 5
CrossRef
-
0
Web of Science
-
2 4
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1080/10402004.2019.1625991
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
TRIBOLOGY TRANSACTIONS
nr 62,
strony 839 - 849,
ISSN: 1040-2004 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2019
- Opis bibliograficzny:
- Litwin W.: Marine propeller shaft bearings under low-speed conditions: water vs. oil lubrication// TRIBOLOGY TRANSACTIONS. -Vol. 62, iss. 5 (2019), s.839-849
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1080/10402004.2019.1625991
- Źródła finansowania:
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 225 razy