Optimizing the computation of a parallel 3D finite difference algorithm for graphics processing units
Abstrakt
This paper explores the possibilities of using a graphics processing unit for complex 3D finite difference computation via MUSTA‐FORCE and WENO algorithms. We propose a novel algorithm based on the new properties of CUDA surface memory optimized for 2D spatial locality and compare it with 3D stencil computations carried out via shared memory, which is currently considered to be the best approach. A case study was performed for the extensive generation of a time series of 3D grids of arbitrary size used in the computation of collisions between heavy nuclei in terms of relativistic hydrodynamics. It proved that implementation based on surface memory is as much as 23% faster than an equivalent implementation using shared memory
Cytowania
-
8
CrossRef
-
0
Web of Science
-
7
Scopus
Autorzy (5)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
CONCURRENCY AND COMPUTATION-PRACTICE & EXPERIENCE
nr 27,
strony 1591 - 1602,
ISSN: 1532-0626 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2015
- Opis bibliograficzny:
- Porter-Sobieraj J., Cygert S., Daniel K., Sikorski J., Słodkowski M.: Optimizing the computation of a parallel 3D finite difference algorithm for graphics processing units// CONCURRENCY AND COMPUTATION-PRACTICE & EXPERIENCE. -Vol. 27, nr. 6 (2015), s.1591-1602
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1002/cpe.3351
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 120 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Using GPUs for Parallel Stencil Computations in Relativistic Hydrodynamic Simulation
- S. Cygert,
- D. Kikoła,
- J. Porter-Sobieraj
- + 2 autorów
Towards an efficient multi-stage Riemann solver for nuclear physics simulations
- S. Cygert,
- J. Porter-Sobieraj,
- D. Kikoła
- + 2 autorów