Abstrakt
Celem pracy jest empiryczna weryfikacja trzech efektów mediacyjnych pomiędzy, z jednej strony, gromadzeniem informacji rynkowych od nabywców, konkurentów i innych podmiotów rynkowych, a z drugiej strony, wynikami uzyskiwanymi w zakresie nowych produktów. Jako zmienną pośredniczącą każdej z tych relacji przyjęto przewidywalność rynku. Podstawę empiryczną stanowiły dane zebrane wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej i średnio-wysokiej techniki. Wykryto efekt częściowej mediacji przy gromadzeniu informacji rynkowych od nabywców, w pozostałych zaś przypadkach nie znaleziono efektów mediacyjnych. Oznacza to, że gromadzenie informacji od nabywców, z jednej strony, bezpośrednio oddziałuje na wysokie wyniki nowych produktów, z drugiej zaś, pośrednio, przez zwiększenie przewidywalności rynku, która z kolei ma dodatni efekt na tych wynikach.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Handel Wewnętrzny
strony 76 - 85,
ISSN: 0438-5403 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Dąbrowski D., Kukier W.: Pozyskiwanie informacji rynkowych, przewidywalność rynku a wyniki nowych produktów// Handel Wewnętrzny. -., iss. 6 (2017), s.76-85
- Bibliografia: test
-
- Bonnet D.C.L. (1986), Nature of the R&D/Marketing co-operation in the design of technologically advanced new industrial products, "R&D Management", No. 16(2). otwiera się w nowej karcie
- Brown T.A. (2015), Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 2nd ed., The Guilford Press, New York.
- Churchill G. (1979), A paradigm for developing better measures of marketing constructs, "Journal of Marketing Research", No. 16(1). otwiera się w nowej karcie
- Cooper R.G., Edgett S.J., Kleinschmidt E.J. (2004), Benchmarking best NPD practices-III, "Research Technology Management", No. 47(6). otwiera się w nowej karcie
- Crawford M., Di Benedetto A. (2011), New Products Management, 10th ed., McGraw-Hill Irwin, New York.
- Dąbrowski D. (2010), Rodzaje badań marketingowych użytecznych w rozwoju nowych produktów, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 97.
- Dhebar A. (2016), Bringing new high-technology products to market: Six perils awaiting marketers, "Business Horizons", No. 59(6). otwiera się w nowej karcie
- Fornell C., Larcker D.F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, "Journal of Marketing Research", No. 18(1). otwiera się w nowej karcie
- García N., Sanzo M.J., Trespalacios J.A. (2008), New product internal performance and market per- formance: Evidence from Spanish firms regarding the role of trust, interfunctional integration, and innovation type, "Technovation", No. 28(11). otwiera się w nowej karcie
- Gatignon H., Xuereb J. (1997), Strategic orientation of the firm and new product performance, "Jour- nal of Marketing Research", No. 34(1). otwiera się w nowej karcie
- Griffin A., Hauser J.R. (1993), The voice of the customer, "Marketing Science", No. 12(1). otwiera się w nowej karcie
- Griffin A., Page A. (1993), An Interim Report on Measuring Product Development Success and Fail- ure, "Journal of Product Innovation Management", No. 10. otwiera się w nowej karcie
- Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E. (2014), Multivariate Data Analysis, 7th ed., Pearson Education, Edinburgh Gate.
- Hultink E.J, Talke A., Griffin A., Veldhuizen E. (2011), Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, "IEEE Transactions on Engineering Management", No. 58(2). otwiera się w nowej karcie
- Kaczmarczyk S. (2015), Badania marketingowe koncepcji nowego produktu w cyklu innowacyjnym, "Logistyka", nr 2. otwiera się w nowej karcie
- Kelloway E.K. (2015), Using Mplus for Structural Equation Modeling. A Researcher's Guide, Sage Publications, London. otwiera się w nowej karcie
- Konarski R. (2009), Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Krishnan V., Urlich K.T. (2001), Product development decisions: A review of the literature, "Management Science", No. 47(1). otwiera się w nowej karcie
- Millson M.R. (2015), Exploring the Nonlinear Impact of Organizational Integration on New Product Market Success, "Journal of Product Innovation Management", No. 32(2). otwiera się w nowej karcie
- Moorman C. (1995), Organizational Market Information Processes: Cultural Antecedents and New Product Outcomes, "Journal of Marketing Research", No. 32(3). otwiera się w nowej karcie
- Muthén L.K., Muthén B.O. (2012), Mplus User's Guide, 7th ed., CA: Muthén & Muthén, Los Ange- les. otwiera się w nowej karcie
- Rutkowski I.P. (2016), Metody innowacji produktu. Macierzowo-sieciowe metody pomiaru dojrzałości procesu innowacji nproduktu, Wydawnictwo UEP, Poznań. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 103 razy