Abstrakt
Dzięki szybkiemu rozwojowi technologicznemu Internet jest powszechnie dostępny i stał się obok prasy, radia i telewizji, nowym medium komunikacji masowej, postrzeganym przez użytkowników jako nowe, atrakcyjne źródło pozyskiwania informacji.Z dotychczasowych, klasycznych badań wynika bezpośrednia zależność między oceną źródła informacji a percepcją jej wiarygodności. Najnowsze badania, dotyczące komunikacji przy użyciu sieci komputerowych, nie przynoszą jednoznacznych odpowiedzi w tej kwestii. Niektóre wyniki wskazują na możliwość większego oddziaływania informacji otrzymywanych przy zastosowaniu komputerów, inne przeczą tej tezie.Przyjmując, że informacja zostanie oceniona jako wiarygodna, gdy źródło z którego ona pochodzi będzie postrzegane przez odbiorcę jako wiarygodne (Hovland C., Weiss W., 1951), postanowiono przeprowadzić eksperyment. Jego celem było zweryfikowanie hipotezy o odmiennym traktowaniu przez odbiorców informacji pozyskiwanych poprzez Sieć Internetową oraz inne środki masowego przekazu ( np. prasę). Osobom badanym, losowo przydzielonym do grup eksperymentalnych i grupy kontrolnej, przedstawiano tą samą informację, różnicując jedynie jej źródło pochodzenia.Artykuł przedstawia i omawia wyniki eksperymentu, zaobserwowane czynniki leżące po stronie odbiorcy, a modyfikujące postrzeganie badanych źródeł informacji. W zakończeniu zaproponowano kierunek dalszych badań dotyczących tego zagadnienia.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2004
- Opis bibliograficzny:
- Stankiewicz K.: Wpływ internetu na percepcję wiarygodności informacji.// / : , 2004,
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 212 razy