Abstract
Dzięki szybkiemu rozwojowi technologicznemu Internet jest powszechnie dostępny i stał się obok prasy, radia i telewizji, nowym medium komunikacji masowej, postrzeganym przez użytkowników jako nowe, atrakcyjne źródło pozyskiwania informacji.Z dotychczasowych, klasycznych badań wynika bezpośrednia zależność między oceną źródła informacji a percepcją jej wiarygodności. Najnowsze badania, dotyczące komunikacji przy użyciu sieci komputerowych, nie przynoszą jednoznacznych odpowiedzi w tej kwestii. Niektóre wyniki wskazują na możliwość większego oddziaływania informacji otrzymywanych przy zastosowaniu komputerów, inne przeczą tej tezie.Przyjmując, że informacja zostanie oceniona jako wiarygodna, gdy źródło z którego ona pochodzi będzie postrzegane przez odbiorcę jako wiarygodne (Hovland C., Weiss W., 1951), postanowiono przeprowadzić eksperyment. Jego celem było zweryfikowanie hipotezy o odmiennym traktowaniu przez odbiorców informacji pozyskiwanych poprzez Sieć Internetową oraz inne środki masowego przekazu ( np. prasę). Osobom badanym, losowo przydzielonym do grup eksperymentalnych i grupy kontrolnej, przedstawiano tą samą informację, różnicując jedynie jej źródło pochodzenia.Artykuł przedstawia i omawia wyniki eksperymentu, zaobserwowane czynniki leżące po stronie odbiorcy, a modyfikujące postrzeganie badanych źródeł informacji. W zakończeniu zaproponowano kierunek dalszych badań dotyczących tego zagadnienia.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2004
- Bibliographic description:
- Stankiewicz K.: Wpływ internetu na percepcję wiarygodności informacji.// / : , 2004,
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 212 times