Zasady prowadzenia napraw kolejowych konstrukcji żelbetowych uszkodzonych wskutek korozji chlorkowej i karbonatyzacji zgodnie z norm PN-EN 1504
Abstrakt
Uwzględnienie możliwości wystąpienia procesów korozyjnych, czy to na etapie budowy nowych obiektów, czy na etapie remontu konstrukcji już istniejących, jest bardzo istotną kwestią. Ma ona niekiedy decydujący wpływ na powodzenie całej inwestycji oraz na utrzymanie jak najdłuższego czasu eksploatacji samej konstrukcji. Stosowanie innych niż standardowe metod zabezpieczenia stali zbrojeniowej w konstrukcjach żelbetowych kolejowych, powoduje wydłużenie okresu pomiędzy remontami i zmniejsza znacznie ich koszty. Biorąc pod uwagę powstawanie w każdym roku nowych obiektów mostowych, należy zwrócić uwagę, że nawet w prawidłowo zaprojektowanym i wykonanym elemencie żelbetowym, może dojść do procesów korozyjnych stali zbrojeniowej. W przypadku konstrukcji naprawianych, podczas wykonania opinii technicznych, ekspertyz oraz projektów należy zwrócić szczególną uwagę na badania zawartości jonów chlorkowych w konstrukcji oraz głębokość skarbonatyzownia otuliny betonowej. Wykonując naprawy konstrukcji inżynieryjnych kolejowych, w których zostały przekroczone normowe wartości skażenia jonami chlorkowymi, otulina betonowa została skarbonatyzowana, należy dodatkowo wdrażać, zgodne z europejską zharmonizowaną normą PN-EN 1504-9 [7], inne niż tradycyjne metody napraw konstrukcji tj.: • elektrochemiczną realkalizację skarbonatyzowanego betonu (zasada 7, metoda 7.3), • elektrochemiczne usunięcie chlorków (zasada 7, metoda 7.5), • ochronę katodową przy zastosowaniu protektorów cynkowych (zasada 10). Stosowanie się do powyższych zasad i metod spowoduje znaczące wydłużenie żywotności konstrukcji co przełoży się znacząco na zmniejszenie kosztów ponoszonych na remonty pośrednie i główne.
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2023
- Opis bibliograficzny:
- Białecki D., Majewski M., Kuryłowicz A.: ZASADY PROWADZENIA NAPRAW KOLEJOWYCH KONSTRUKCJI ŻELBETOWYCH USZKODZONYCH WSKUTEK KOROZJI CHLORKOWEJ I KARBONATYZACJI ZGODNIE Z NORMĄ PN-EN 1504// Obiekty Kolejowe/ : , ,
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 39 razy