Publikacje
Filtry
wszystkich: 76
Katalog Publikacji
Rok 2024
-
Immersion in Virtual Reality: CAVE Automatic Virtual Environments vs. Head-Mounted Displays
PublikacjaThe paper describes immersive capabilities of CAVE Automatic Virtual Environment and Head-Mounted Display. An important aspect of this research was to develop a method for quantifying user immersion in both systems. Two virtual reality applications, "Flat of Negative Emotions" and "Arachnophobia Treatment Support" were used to observe and analyze user reactions and engagement levels. Participants were exposed to these applications...
-
New skills for architects: 3D scanning for an immersive experience in architectural education
PublikacjaThe authors of this article explore the integration of remote sensing techniques, specifically laser scanning and photogrammetry, as well as immersive visualisation via different methods applied to architectural design processes, and its potential impact on the professional development of future architects. The study demonstrates the value of extending the architectural design process into the interdisciplinary field of geomatics...
-
Overcoming Phobias: Harnessing the Power of Immersive Virtual Reality Therapy
PublikacjaThe goal of the chapter was to review the different therapeutic techniques used in the treatment of various forms of phobias, with particular emphasis on virtual reality treatment. We define different types of phobias, including social ones. We also describe treatment techniques – adopted from behavioral therapy – which have been developed to aid the treatment of phobias. Particular emphasis has been placed on the flooding, implosive...
-
Virtual Escape Room in Mathematics
PublikacjaThe paper presents developing a virtual reality-based escape room to teach mathematical concepts. The goal was to create an immersive game to engage students in actively solving math puzzles. The research team built the application for use in the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The escape room comprises an introductory room followed by three themed rooms with 13 puzzles total that involve...
-
Wirtualny pokój zagadek z zakresu matematyki
PublikacjaW artykule przedstawiono realizację pokoju z zagadkami matematycznymi opartego na rzeczywistości wirtualnej. Celem było stworzenie wciągającej gry z zakresu matematyki, w którą aktywnie angażują się studenci. Zespół badawczy zbudował aplikację do wykorzystania w Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej na Politechnice Gdańskiej. Gra składa się z czterech pokojów: pokoju wprowadzającego i trzech pokojów tematycznych. Łącznie...
Rok 2023
-
Tam gdzie fikcja spotyka się z rzeczywistością
PublikacjaNa tyłach budynku A Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (tego z zerami i jedynkami na elewacji) mieści się laboratorium odmienne wyglądem od innych laboratoriów politechnicznych. Zajmuje ono sięgającą czwartego piętra czarną sześcienną kostkę dobudowaną 10 lat temu w bezpośrednim sąsiedztwie audytorium, któremu od dwóch lat patronuje doc. Marianna Sankiewicz, przysiadłszy na ławeczce przed jego wejściem. Wydaje...
-
Virtual reality as a tool for development and simulation. Research projects and experience of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaBy supporting the human imagination, virtual reality technology can be applied in almost every human activity. This is evidenced by the cooperation of the Immersive 3D Visualization Lab with specialists representing such different professions from architects and artists, astronomers and chemists, through historians and museologists, criminologists and military educators, mechanical and ship engineers, up to physicians and psychologists....
Rok 2022
-
Featured based CAVE software factory
PublikacjaIn the paper we convey the lessons learned along the path we have gone through several years since establishing a room-sized CAVE installation at our university, from craft manufacturing and ad-hoc software reuse of VR software products to the robust feature driven software product line (SPL) implementing the Product Line Engineering (PLE) factory paradigm. With that we can serve all our departments and other entities from the...
-
Graphical interface adaption for children to explain astronomy proportions and distances
PublikacjaMobile Science Center is a Polish project that seeks to bring astronomy knowledge to wider social groups through various applications. In its development it is necessary to design a graphical interface that explains a concept that is difficult to assimilate such as spatial proportions and distances. This paper develops a framework to create graphical representations that explain this learning to the target audience of children....
-
Virtual immersive environments
PublikacjaYet a higher level of active systems may be achieved when users are fully immersed in an interface which is a 3D computer generated virtual world and can interact with surrounding objects of that world as they were in a real one. This is the issue covered by Chapter 7. Interaction in such a world is both multidimensional and multimodal, with the possibility of free movement of the user in any direction and the simultaneous stimulation...
Rok 2021
-
3D Scanning of Semitransparent Amber with and without Inclusions
PublikacjaThis paper is concerned with making 3D scans of semitransparent ambers with and without inclusions. The paper presents results of using a variety of devices applied for this purpose. Equipment used in the experiments includes a 3D laser scanner, a structured light scanner, a stereo camera, a camera array and a tomograph. The main object used in the experiment was an amber with a fossil of a lizard. The paper shows possibilities...
-
Eventual Convergence of the Reputation-Based Algorithm in IoT Sensor Networks
PublikacjaUncertainty in dense heterogeneous IoT sensor networks can be decreased by applying reputation-inspired algorithms, such as the EWMA (Exponentially Weighted Moving Average) algorithm, which is widely used in social networks. Despite its popularity, the eventual convergence of this algorithm for the purpose of IoT networks has not been widely studied, and results of simulations are often taken in lieu of the more rigorous proof....
-
Immersive Technologies that Aid Additive Manufacturing Processes in CBRN Defence Industry
PublikacjaTesting unique devices or their counterparts for CBRN (C-chemical, B-biological, R-radiological, N-nuclear) defense relies on additive manufacturing processes. Immersive technologies aid additive manufacturing. Their use not only helps understand the manufacturing processes, but also improves the design and quality of the products. This article aims to propose an approach to testing CBRN reconnaissance hand-held products developed...
-
Mini-Cave Automatic Virtual Environment Application in Security, Safety, and Defence Studies
PublikacjaThe aim of the article is to analyse the use of mini-Cave Automatic Virtual Reality Environment (mini-CAVE) in academic studies on security, safety, and defence. The literature review based on Web of Science database and the case study of the War Studies University research activities indicated the mini-CAVE can be used in two areas as a research infrastructure and as a didactic tool. It can be concluded that due to the development...
-
Multiuser Stereoscopic Projection Techniques for CAVE-Type Virtual Reality Systems
PublikacjaDespite the development of increasingly popular head mounted displays, CAVE-type systems may still be considered one of the most immersive virtual reality systems with many advantages. However, a serious limitation of most CAVE-type systems is the generation of a three-dimensional (3-D) image from the perspective of only one person. This problem is significant because in some applications, the participants must cooperate with each...
Rok 2020
-
Factors Affecting the Effectiveness of Military Training in Virtual Reality Environment
PublikacjaIn this paper, we explored the factors influencing the effectiveness of military trainings performed in a virtual reality environment. The rationale for taking up the topic is the fact that such trainings are often conducted under specific operational procedures. These procedures may create rigorous frameworks for all elements of the learning environment, including the teacher’s performance. Therefore, to ensure the most conducive...
-
Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW opracowaniu opisano Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, jego wyposażenie, potencjał i zastosowania.
-
To Survive in a CBRN Hostile Environment: Application of CAVE Automatic Virtual Environments in First Responder Training
PublikacjaThis paper is of a conceptual nature and focuses on the use of a specific virtual reality environment in civil-military training. We analyzed the didactic potential of so-called CAVE automatic virtual environments for First Responder training, a type of training that fills the gap between First Aid training and the training received by emergency medical technicians. Since real training involves live drills based on unexpected situations,...
-
Trust-Based Model for the Assessment of the Uncertainty of Measurements in Hybrid IoT Networks
PublikacjaThe aim of this paper is to introduce a NUT model (NUT: network-uncertainty-trust) that aids the decrease of the uncertainty of measurements in autonomous hybrid Internet of Things sensor networks. The problem of uncertainty in such networks is a consequence of various operating conditions and varied quality of measurement nodes, making statistical approach less successful. This paper presents a model for decreasing the uncertainty...
-
Wirtualna rekonstrukcja Jaszczurki Gierłowskiej = Virtual reconstruction of Gierłowska’s Lizard
PublikacjaGdańsk znany jest z posiadania wielu osobliwości. Jedną z nich jest niewielka, choć licząca aż 44 miliony lat jaszczurka (podrząd Sauria, rodzina Lacertidae) zatopiona w trzyipółcentymetrowej bryłce bursztynu bałtyckiego – sukcynitu. Określa się ją mianem Jaszczurki Gierłowskiej, jako że w czerwcu 1997 r. znalazła ją na gdańskich Stogach bursztynniczka Gabriela Gierłowska. Obecnie bursztyn z jaszczurką oglądać można w Muzeum Bursztynu...
Rok 2019
-
Rozbudowa podsystemu rzeczywistości wirtualnej wspierającego system rekomendacyjny do sprzedaży ofert turystycznych w środowisku e-commerce
PublikacjaRaport ten został napisany przez pracowników Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej skupionych przy Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) oraz przez grupę psychologów związanych z Uniwersytetem SWPS na potrzeby wspólnego wniosku projektowego zainicjowanego przez firmę VirtuAi Sp. z o.o.
-
Wsparcie rzeczywistości wirtualnej dla projektów realizowanych w ASP w Gdańsku / Virtual reality support for the projects carried out in the AFA in Gdańsk
PublikacjaLaboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jest unikatowym w skali kraju miejscem, gdzie w grupie kilku osób można wspólnie eksplorować świat iluzji. Na takie doświadczenie pozwalają znajdujące się tam jaskinie rzeczywistości wirtualnej (ang. Cave Automatic Virtual Environment, CAVE) umożliwiające uczestnikom eksperymentu wniknięcie w środowisko zarówno kreowane komputerowo, jak i stanowiące cyfrową kopię realnego...
Rok 2018
-
3D Model Preparing Patterns for Interactive Urban Visualization - Guidelines for Graphic Designers Preparing 3D Models for Virtual Reality Applications
PublikacjaWhile working on architectural visualizations, the software developer often has to work with graphic designers who create models in a different environment what can cause many complications. For this reason, it is very important to have some guidelines which can protect both the developer and the designer from commixing mistakes. The paper presents a list of such guidelines based on the authors’ experience. The reader can treat...
-
Stereoscopy in Graphics APIs for CAVE Applications
PublikacjaThe paper compares the advantages and disadvantages of a variety of Graphics Application Programming Interfaces (APIs) from the perspective of obtaining stereoscopy in applications written for a CAVE virtual reality environment. A number of problems have been diagnosed and an attempt has been made to solve them using OpenGL, DirectX 11 and 12, Vulkan, as well as the Unity Engine which can internally use DirectX, OpenGL and Vulkan,...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublikacjaPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
Rok 2017
-
Virtual designs and reconstructions of amber works: Amber craftsman simulator
PublikacjaThis paper presents the concept of visualization of amber works in a virtual reality cave. It describes problems encountered during the acquisition, modeling and rendering of geometrical objects distinguished by heterogeneous transparency.
Rok 2016
-
Applications of Immersive 3D Visualization Lab
PublikacjaThe paper presents Immersive 3D Visualization Lab (at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland) and its applications prepared after its launch in December 2014. The main device of the lab is a virtual reality cubic cave with six screen-walls, where a person can navigate in virtual space using different controllers. The most sophisticated controller is a freely rotating...
-
Virtual Sightseeing in Immersive 3D Visualization Lab
PublikacjaThe paper describes the modern Immersive 3D Visualization Lab (I3DVL) established at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics of the Gdańsk University of Technology (GUT) and its potential to prepare virtual tours and architectural visualizations on the example of the application allowing a virtual walk through the Coal Market in Gdańsk. The paper presents devices of this laboratory (CAVE, walk simulator etc.),...
-
Wyposażenie i zastosowania Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej powstałe niedawno przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej i możliwości jego wykorzystania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
Rok 2015
-
Człowiek zanurzony w rzeczywistości wirtualnej na przykładzie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł opisuje Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), które umożliwia swobodną podróż w czasie i przestrzeni. Jego podstawowym wyposażeniem jest jaskinia rzeczywistości wirtualnej, czyli pomieszczenie o ścianach, suficie i podłodze stanowiących ekrany projekcyjne, wyświetlające generowane komputerowo obrazy 3D, tworzące spójny widok jednej sceny. Człowiek znajdujący się w takiej jaskini jest zatem zanurzony...
Rok 2014
-
Image projection in Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaIn recent years, many centers in the world attempted to build a virtual reality laboratory. The main idea of such laboratory is to allow the user to “immerse” into and move in a computer-generated virtual world. In the paper, the underlying principles of the system of virtual reality (VR) are described. The selected implementations constructed by the research centers of the world are also presented. The cave automatic virtual environment...
-
Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej
PublikacjaReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublikacjaReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
Rok 2013
-
Drugie Igrzyska Akademii ETI
PublikacjaW sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.
-
LZWP, czyli jak zbudować CAVE
PublikacjaReferat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.
-
Wizualizacja trójwymiarowa
PublikacjaReferat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.
Rok 2012
-
Akademia ETI : Cztery lata współpracy Wydziału ETI ze szkołami ponadgimnazjalnymi regionu
PublikacjaSprawozdanie z pierwszych czterech lat istnienia Akademii ETI (2008-2012).
-
Fizyka bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej - propozycja silnika
PublikacjaReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Igrzyska Akademii ETI : Konkurs dla młodych talentów informatycznych, potencjalnych studentów WETI
PublikacjaSprawozdanie z pierwszych Igrzysk Akademii ETI, które odbyły się 21 stycznia 2012 r.
-
Metody i zastosowania modelowania tkanki ludzkiej
PublikacjaArtykuł opisuje możliwości, jakie daje medycynie modelowanie tkanki ludzkiej z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Przedstawia on ponadto trzy propozycje zastosowania w praktyce lekarskiej modelowania gruczołu piersiowego. Propozycje te są wynikiem uzgodnień zespołu medyczno-informatycznego (autorów artykułu) i zostały zaplanowane jako realizowane oraz wdrażane w czasie następującym po publikacji artykułu....
-
Modeling of Human Tissue for Medical Purposes
PublikacjaThe paper describes the possibilities offered for medicine by modeling of human tissue using virtual and augmented reality. It also presents three proposals of breast modeling for the use in clinical practice. These proposals are the result of arrangements of medical and computer scientists team (the authors) and will be pursued and implemented in the near future. There is included also a brief description of the most popular methods...
Rok 2011
-
Symulacja chodu i biegu w świecie wirtualnym
PublikacjaPierwsza część referatu prezentuje różne techniki symulacji chodu i biegu wraz z omówieniem ich zalet i wad. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu obrotowa sfera z człowiekiem w środku wzorowana na kołowrotku dla chomika. Takie urządzenie umieszczone wraz z zawierającą je instalacją typu CAVE powstanie do końca 2013 r. na terenie Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej jako tzw. Laboratorium Zanurzonej...
Rok 2010
-
Akademia ETI
PublikacjaArtykuł omawia rozpoczętą w 2008 r. współpracę Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej z liceami ogólnokształcącymi Gdańska. Głównym jej celem jest podniesienie poziomu kształcenia uczniów szkół średnich (potencjalnych przyszłych studentów wydziału) oraz umożliwienie rozwoju ich kompetencji w zakresie ICT. Współpraca ta polega przede wszystkim na prowadzeniu przez nauczycieli akademickich zajęć...
-
Immersive 3D visualization laboratory concept
PublikacjaArtykuł opisuje koncepcję realizowanego na Politechnice Gdańskiej urządzenia do marszu przez świat wirtualny. Będzie ono miało postać przezroczystej sfery obrotowej, którą użytkownik umieszczony w środku będzie obracał własnymi krokami (na wzór chomika biegnącego w kołowrotku). Sfera będzie umieszczona wewnątrz sześcianu zbudowanego z ekranów, na których będzie wyświetlany obraz stereoskopowy przedstawiający świat wirtualny z punktu...
-
Lokalizacja i rozpoznawanie tablic rejestracyjnych na zdjęciach z fotoradarów
PublikacjaArtykuł opisuje stworzoną na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej aplikację do lokalizacji i rozpoznawania numerów rejestracyjnych pojazdów samochodowych na potrzeby realizowanego na tym wydziale Radiowego systemu monitorowania i akwizycji danych z urządzeń radarowych RSMAD. Na tle dzisiaj funkcjonujących w kraju rozwiązań system RSMAD wyróżnia się automatyzacją procesu przekazywania danych...