PUBLICZNE ŚRODKI TRANSPORTOWE A SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY W OBSŁUDZE PODRÓŻY MIEJSKICH W METROPOLII TRÓJMIEJSKIEJ
Abstrakt
Metropolia trójmiejska ma wyjątkowo negatywne uwarunkowania terenowe dla funkcjonowania i rozwoju sieci komunikacji publicWyznej. Dzielnice położone w tzw. dolnym tarasie są dobrze skomunikowane za pomocą linii SKM i tramwajowych. Jedynie te środki komunikacji szynowej, przy częstotliwości połączeń nie większej niż co 10 minut, są konkurencyjne dla indywidualnych dojazdów samochodami osobowymi. Natomiast autobusy i trolejbusy utykające na pozostałych kierunkach w korkach na mało drożnych ulicach nie będą atrakcyjną alternatywą dla samochodów, nawet przy ostatnio postępującej eskalacji utrudnień dla kierowców. Dodatkowym utrudnieniem dla chcących podróżować komunikacją zbiorową są skomplikowane taryfy i rodzaje biletów metropolitalnych. Należy więc rozważyć przyszłość używania samochodów osobowych w dojazdach w Metropolii, w tym samochodów elektrycznych, które charakteryzują się znacznie niższymi kosztami eksploatacji. Metropolia trójmiejska z racji położenia wzdłuż 54 stopnia szerokości geograficznej północnej charakteryzuje się niskim nasłonecznieniem. Ponadto, w czasie sezonu jesienno-zimowego sezonów, krótkie dni utrudniają pełne wykorzystanie potencjału elektrowni fotowoltaicznych do bezpośredniego ładowania samochodu elektrycznego. Dodatkowo, zapotrzebowanie mocy samochodu w czasie jazdy w tych porach roku znacznie podnosi się ze względu na konieczność używania w samochodzie elektrycznego ogrzewania, wycieraczek i oświetlenia zewnętrznego pojazdu. Dlatego przeprowadzono badania ładowania samochodu NISSAN LEAF za pośrednictwem stacyjnej baterii akumulatorów ładowanej z lokalnej elektrowni słonecznej, z której następnie nocnego ładowania samochodu elektrycznego z baterii akumulatorów i sprawdzanie zasięgu jazdy miejskiej w ciągu kolejnego dnia. Poprzez odpowiednie łączniki przyłączano w ciągu dnia falowniki (inwertery) tych baterii do przekształtnika dwukierunkowego baterii akumulatorów stacyjnych. Energię zgromadzoną w akumulatorach wykorzystywano po zmierzchu do ładowania samochodu elektrycznego. W ciągu dnia rejestrowano trasę jazdy oraz parametry mechaniczne i elektryczne samochodu.
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Tytuł wydania:
- K O N F E R E N C J A N A U K O W O -TECHNICZNA NOT :Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot strony 94 - 101
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Karkosiński D., Jamroz K., Pacholczyk M., Kustra W.: PUBLICZNE ŚRODKI TRANSPORTOWE A SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY W OBSŁUDZE PODRÓŻY MIEJSKICH W METROPOLII TRÓJMIEJSKIEJ// K O N F E R E N C J A N A U K O W O -TECHNICZNA NOT :Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot/ Gdańsk: , 2017, s.94-101
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 141 razy