Publications
Filters
total: 1053
displaying 1000 best results Help
Catalog Publications
Year 2002
-
Algorytm optymalizacji przebiegu tras rurociągów w ograniczonej przestrzenistatku, wykorzystujący metody poszukiwania drzewa Steiner-a.**2002, 95 s. 50 rys. 1 tab. bibliogr. 210 poz. maszyn. Rozprawa doktorska /18.06.2002/ WOiO PG. Promotor: prof. dr hab. inż. W. Tarnowski /P. Koszal./
Publication.
-
Aspekty techniczno-ekonomiczne postulowanego rozwoju zastosowania turbin gazowych w polskiej elektroenergetyce. Prace IMiUE i ITC P. Śl.**2002 s. 167-177, 3 rys. bibliogr. 12 poz. II Konferencja Naukowo-Techniczna 2002 ENERGETYKA GAZOWA [Szczyrk].
PublicationRozważając możliwość zastosowania turbin gazowych w polskiej elektroenerge-tyce, zwrócono uwagę na wpływ aktualnej struktury wytwarzania energii elek-trycznejna perspektywy zastosowania turbin gazowych. Pod tym względem, pod-dano analizie z jednej strony elektrownie zawodowe, z drugiej strony, elek-trownie komunalne i przemysłowe.
-
Badania polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublicationReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań teoretycznych i eksperymentalnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Głównym problemem badawczym jest wyjaśnienie czy w smarownych wodą panwiach wału śrubowego możliwe jest uzyskanie stabilnego smarowania hydrodynamicznego. Autor przedstawia model obliczeń teoretycznych oraz specjalnie zaprojektowane i wykonane...
-
Badania symulacyjne polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublicationReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań symulacyjnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Prezentowany jest model teoretyczny izotermiczny oraz wyniki obliczeń numerycznych wykonanych za jego pomocą.
-
Badanie wpływu kolizji wirnika ze statorem na dynamiczny stan maszyny wir- nikowej.**2002, 168 s. 133 rys. bibliogr. 68 poz. maszyn. Rozprawa doktorska /2002.04.17/. PG, Wydz. Mechaniczny. Promotor: dr hab. inż. Z. Walczyk, prof. nadzw PG.
Publication.
-
Investigations of transverse stability of semi-displacement ships
PublicationPrzedstawiono wyniki eksperymentalnych badań modelowych poprzecznej stateczności jednostek półślizgowych, których celem było określenie wpływu prędkości oraz parametrów kształtu kadłuba na stateczność poprzeczną. Na podstawie wyników badań opracowano algorytmy, uwzględniające zmiany ramienia prostującego w funkcji prędkości, kąta przechyłu i parametrów geometrycznych kadłuba które mogą być wykorzystane do oceny stateczności poprzecznej...
-
Mine counter vehicles for Baltic navy. W: [CD-ROM] Conference proceedings. UDT EUROPE 2002. Undersea Defence Technology Conference and Exhibition. La Spezia, Italy, 18-20 June 2002. Classified Conference, La Spezia, Italy, 21 June 2002 [B.m.w.]**2002 [6 s. 3 rys.]. Pojazdy przeciwminowe dla marynarki dzialającej na Bałtyku.
PublicationW opracowaniu omówiono przeciwminowe systemy opracowane przez PolitechnikęGdańską dla potrzeb Marynarki Wojennej RP. Przedstawiono podstawowe wymaga-nia rozwiązań konstrukcyjnych i zasady użycia.
-
Numerical assessment of the fatigue crack propagation in ship structuraldetails.
PublicationPrzedstawiono podejście teoretyczne pozwalające na modelowanie rozwoju pęknięcia w konstrukcji kadłuba okrętu. Omówiono założenia i procedurę realizacyjną. Pokazano wyniki badań rzeczywistych modeli konstrukcji kadłuba-skrzyżowanie wiązań ramowych o jednakowej wysokości. Dokonano porównania i krytycznej analizy wyników uzyskanych na drodze teoretycznej z wynikami badań rzeczywistych.
-
Numerical simulation of behaviour of thin-walled frames subjected to static loads
PublicationArtykuł poświęcony jest problemowi zachowania się ramy, zbudowanej z elementów cienkościennych o przekroju bisymetrycznym obciążonej momentem skręcającym.
-
O sztywności żeber i przewiązek dwuteowego pręta cienkościennego.
PublicationArtykuł poświęcony jest identyfikacji sztywności stężeń dwuteowego pręta cienkościennego (model jednowymiarowy). Jako bardziej dokładny model przyjęto pręt dwuteowy ze stężeniami modelowany dwuwymiarowymi elementami powłokowymi.
-
Powierzchniowa obróbka laserowa stopu Al-Si w warunkach kriogenicznych
PublicationPrzedstawiono sposób krystalizacji metali w warunkach wolnego i ultra szybkiego chłodzenia. Wykorzystanie wiązki lasera umożliwia szybkie nadtopienie określonej warstwy materiału metalicznego, a intensywne chłodzenie sprzyja tworzeniu struktur drobnokrystalicznych, quasi krystalicznych lub amorficznych. W tym aspekcie opracowano obróbkę powierzchniową stopu Al-Si, która w znacznym zakresie zmodyfikuje właściwości użytkowe wymienionego...
-
Stability analysis of the internal cylindrical shell wall of a vertical double shell tank under a water test.
PublicationPrzedstawiono analizę zagrożenia stateczności lokalnej płaszcza wewnętrznego przy różnicy poziomów wody w zbiorniku wewnętrznym i przestrzeni międzypłaszczowej podczas próby wodnej zbiornika. Podano krytyczne różnice poziomów wody dla typowych zbiorników o pojemności od 10 000 do 100 000 m3.
-
Układy napędowe holowników
PublicationOmówiono przeznaczenie i klasyfikację holowników, oraz typy stosowanych pędników a także rozwiązania układów napędowych.
-
Układy napędowe statków rybołówstwa przybrzeżnego oraz ich niezawodność.
PublicationPrzedstawiono układy napędowe statków rybołówstwa przybrzeżnego. Oceniono niezawodność układu ze śrubą stałą i o skoku nastawnym.
-
Układy napędowe w pływających jednostkach wiertniczych
PublicationOmówiono przeznaczenie i podział pływających jednostek wiertniczych, stosowane urządzenia technologiczne i układy napędowe.
-
Wrażliwość sił wewnętrznych i przemieszczeń w ramie płaskiej z prętów cienkościennych na zmiany parametrów stężeń poprzecznych
PublicationPodano sposób wyznaczania linii wpływu wariacji dowolnego przemieszczenia lub siły wewnętrznej ramy z prętów cienkościennych ze względu na zmiany sztywności stężeń poprzecznych. Porównano dwa modele ramy: klasyczny bez uwzględniania skręcania skrępowanego i z uwzględnieniem tych efektów.
-
Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa.
PublicationPrzedstawiono formy kształcenia na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Year 2003
-
Analiza rozwiązań konstrukcyjnych i zależności określających parametry układów energetycznych pogłębiarek ssących nasiębiernych. XXIV Międzynarodowe Sympozjum Siłowni Okrętowych 2003, Świnoujście
PublicationDokonano przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych i klasyfikacji układów energetycznych pogłębiarek ssących nasiębiernych. Obliczono wskaźniki charakteryzujące układy energetyczne na tego rodzaju pogłębiarkach oraz zależności regresyjne określające wybrane parametry tego układu.
-
Analiza stateczności walcowego pionowego zbiornika dwupłaszczowego posadowionego na fundamencie gruntowym
PublicationOmówiono wpływ nierównomiernego osiadania płaszcza wewnętrznego i zewnętrznego na nośność stalowego zbiornika dwupłaszczowego posadowionego za pośrednictwem podsypki piaskowej na uwarstwionym podłożu gruntowym. Analizę obliczeniową wykonano numerycznie przy zastosowaniu systemu komputerowego MSC Visual Nastran for Windows, version 2001. Stwierdzono, że przy zastosowaniu w obliczeniach podłoża typu Winklera otrzymuje się zbyt duże...
-
Analysis of the internal shell stability of the cylindrical vertical double-shell tank under the condition of the hydrostatic test
PublicationUtrata stateczności płaszcza wewnętrznego w pionowym stalowym zbiorniku może wystąpić jeżeli podczas próby wodnej słup wody w przestrzeni międzypłaszczowej będzie miał większą wysokość niż w zbiorniku wewnętrznym. W artykule przeprowadzono analizę jaka różnica poziomów wody podczas próby wodnej może zagrażać stateczności płaszcza wewnętrznego w zbiorniku o pojemności od 10000 m3 do 100000 m3.
-
Badania eksperymentalne polimerowego łożyska smarowanego wodą okrętowego wału śrubowego.
PublicationReferat prezentuje część wyników uzyskanych w trakcie badań eksperymentalnych polimerowego łożyska okrętowego wału głównego smarownego wodą. Zademonstrowano uzyskane w trakcie pracy badawczej wykresy współczynnika tarcia,rozkładu ciśnienia na obwodzie pomiędzy czopem a panwią oraz trajektorii środka czopa.
-
Badania zależności średnich obciążeń napędu odbiorników technologicznych na jednostkach oceanotechnicznych od ich nominalnych mocy użytecznych. XXIV Międzynarodowe Sympozjum Siłowni Okrętowych 2003.
PublicationNa podstawie wyników szerokich badań statystycznych wykazano liniową zależność średnich obciążeń napędu wydzielonych odbiorników energii mechanicznej na jednostkach technologicznych od nominalnych mocy użytecznych tych odbiorników. Badania obejmowały śruby napędowe i wciągarki trałowe na trawlerach przetwórniach oraz pompy gruntowe a także łańcuchy czerpakowe na pogłębiarkach.
-
Fatigue tests of steel Sandwich panel. Fifth International Conference on Marine Technology and Transportation.
PublicationW referacie przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH prowadzonych w Katedrze Technologii Okrętów, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa Wydziału OiO na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów w wynikami prezentowanymi w literaturze.
-
Free torsional vibration sensitivity analysis of thin walled beams.
PublicationW pracy przedstawiono analizę wrażliwości swobodnych drgań skrętnych bisymetrycznej , cienkościennej belki o otwartym przekroju poprzecznym, poddanej działaniu siły osiowej
-
Hydraulic impact in a long gas-pipelines
PublicationPrzedstawiono model hydraulicznej linii długiej rurociągu gazowego. Obliczenia numeryczne dotyczą procesów dynamicznych w rurociągu gazowym przy nagłym zamknięciu zaworu na końcu rurociągu. Badano wpływ współczynnika izentropy przesyłanego gazu na wielkość uderzenia hydraulicznego oraz wpływ inercyjności zaworu na możliwość łagodzenia uderzenia hydraulicznego.
-
Hydrodynamic model experiments with POD propulsors
PublicationPrzedstawiono serię badań modelowych dwóch pędników podowych. Pędniki te zostały zaprojektowane i zbudowane dla dwóch wersji dużego, załogowego modelu statku przeznaczonego do prób manewrowych. Jedna wersja ma pędnik pojedynczy a drugi układ dwupędnikowy. Obydwa modele były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu było zmierzenie sześciu składowych siły i momentu hydrodynamicznego na pędniku w funkcji współczynnika posuwu...
-
Influence of adjustment of gas turbine controller on ship propulsion system behaviour in rough sea conditions. Part 1. The dynamic model of propulsion system.
PublicationPrzedstawiono model dynamiki układu napędowego okrętowego, wykorzystując metodę elementów skończonych. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych napędzających poprzez przekładnię mechaniczną zębatą pędnik o nastawnym skoku. W symulacji układu napędowego można zadawać wymuszenia wartością zadaną nastaw prędkości na regulatorze, wymuszenia od falowania morza w zależności od stanu morza, jak również zmianą ustawienia skoku...
-
Influence of control loop on torsional vibrations of rotating machinery.
PublicationRozpatrywano wpływ pętli regulacyjnej silnika diesla na dynamikę układu napędowego okrętowego. Porównano obliczenia numeryczne z badaniami eksperymentalnymi. Stwierdzono duży wpływ pętli regulacyjnej silnika diesla na dynamikę układu. W obliczeniach numerycznych skoncentrowano się na drganiach skrętnych układu napędowego okrętowego. Analizowano wpływ sztywności skrętnej sprzęgła elastycznego na amplitudy momentów skrętnych...
-
Influence of gas parameters alteration on the form of gas-flow-impact appearing in long transportation pipelines
PublicationPrzy szybkich zamknięciach przepływu w długich liniach transportowych gazu, obserwuje się znaczne przesterowania ciśnienia, towarzyszące zjawiskom udarowym, wywołane zarówno falą uderzeniową jak i odbitą. Głównym czynnikiem wpływającym na postać fali uderzeniowej i jej amplitudy, jest szybkość zamykania zaworu odcinającego określona stałą czasową serwomotoru sterującego zaworem. Ponieważ obserwuje się zmiany właściwości chemicznych...
-
Influence of gas turbine controller adjustment on propulsion system behaviour in high sea conditions. Part 1. The dynamic model of propulsion system.
PublicationDo badań przyjęto układ napędowy okrętowy z turbinami gazowymi napędzającymi poprzez przekładnię mechaniczną zębatą śrubę okrętową o zmiennym skoku. Nakład napędowy statku z turbinami gazowymi napędzającymi śrubę nastawną oddziałują wymuszenia zarówno od nastaw prędkości obrotowej wału śrubowego jaki skoku śruby napędowej, ale również istnieje silna reakcja od falowania morza (stanu morza) na pracę układu napędowego. Zbudowano...
-
Influence of gas turbine controller adjustment on propulsion system behaviour in high sea conditions. Part 2. The simulation investigations.
PublicationDo badań przyjęto układ napędowy okrętowy z turbinami gazowymi napędzającymi poprzez przekładnię mechaniczną zębatą śrubę okrętową o zmiennym skoku.Przy użyciu programu komputerowego Matlab i jego nakładki Simulink wykonano symulację dynamiki układu napędowego statku pracującego na wzburzonym morzu.Zbadano wpływ nastaw i typu regulatora na pracę układu. Porównano nastawy układu regulacyjnego układu napędowego dla pracy...
-
Kombinowana siłownia okrętowa z silnikiem tłokowym wolnoobrotowym z turbiną mocy i turbiną parową
PublicationPrzedstawiono koncepcję układu kombinowanego, algorytm i obliczenia poszczególnych podukładów: turbodoładowania, turbiny mocy i obiegu turbiny parowej. Przedstawiono założenia i przyjęte ograniczenia do obliczeń, jak również niektóre parametry układu skonfrontowano z badaniami eksperymentalnymi dostępnymi w literaturze. Optymalizację energetyczną całej kombinowanej siłowni okrętowej przeprowadzono tylko z punktu termodynamicznego....
-
Laser surface treatment of aluminium-silicon alloy at cryogenic conditions
PublicationW artykule przedstawiono wpływ laserowego, powierzchniowego przetapiania w warunkach kriogenicznych na mikrostrukturę, mikrotwardość, zużycie na skutek tarcia oraz korozję stopu aluminium AlSi13Mg1CuNi. Stwierdzono zwiększenie mikrotwardości, odporności na ścieranie i korozję odlewniczego stopu AlSi13Mg1CuNi stosowanego w produkcji tłoków silników spalinowych.
-
Model dynamiki sprężarki wirnikowej z regulowanymi łopatkami kierownicy
PublicationPrzedstawiono model dynamiki sprężarki wirnikowej turbiny gazowej współpracującej z siecią elektroenergetyczną. Model symuluje charakterystyki statyczne i dynamiczne sprężarki wirnikowej z regulowanym kątem nastawienia łopatek kierowniczych wlotowych. Za pomocą przedstawionego modelu dynamiki bloku elektroenergetycznego turbiny gazowej symulowano charakterystyki statyczne układu oraz charakterystyki dynamiczne. Odpowiedzi skokowe...
-
Model energetyczny łożysk ślizgowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym w aspekcie diagnostyki. XXIV Międzynarodowe Sympozjum Siłowni Okrętowych.
PublicationPrzedstawiono zagadnienie tworzenia modelu energetycznego łożysk ślizgowych silników o zapłonie samoczynnym z uwzględnieniem diagnostyki. Wykazano przydatność procesu semi-markowskiego jako modelu zmian stanów technicznych łożysk ślizgowych.
-
Modeling and simulation of thin-walled beams and frames
PublicationPrzedstawiono koncepcję zastosowania superelementów węzłowych do modelowania połączeń słupów i rygli ram zbudowanych z prętów cienkościennych oraz stężeń konstrukcyjnych w belkach cienkościennych. Przeprowadzono analizę pracy ramy stalowej zbudowanej z prętów cienkościennych ze szczególnym uwzględnieniem problemu przekazywania bimomentu poprzez węzeł takiej ramy.
-
Modelowanie węzłów ram zbudowanych z prętów cienkościennych. Materiały konferencyjne. VIII Konferencja Naukowa Połączenia i Węzły w Konstrukcjach Metalowych.
PublicationW pracy przedstawiono możliwość zastosowania super elementu do modelowania naroża ramy zbudowanej z prętów cienkościennych.
-
Motion requirements of single mission mine counter submersible craft.
PublicationRozważono własności ruchowe małego obiektu poruszającego się w środowisku wodnym. Urządzenie przeznaczone jest do niszczenia min morskich co wprowadza wymagania odnośnie czasu relokacji oraz orientacji w przestrzeni narzędzia stosowanego do niszczenia min. Funkcje te muszą być realizowane w wodzie stojącej oraz w przepływie. Dla obydwu warunków konieczne jest ustalenie optymalnego układu ruchowego i niezbędnych źródeł...
-
O lepszą jakość kształcenia matematyki i fizyki na Politechnice Gdańskiej
PublicationAnalizowano prawdopodobne niepowodzenia studentów I roku w nauczaniu matematyki i fizyki na Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono je od strony samych absolwentów szkół średnich, nauczycieli szkół średnich oraz nauczycieli akademickich. Analizowano wpływ formy przyjęcia studentów na Politechnikę Gdańską egzamin-konkurs świadectw oraz nowe założenia programowe z przedmiotów matematyka i fizyka przygotowane przez MENiS na jakość kształcenia...
-
Ring thruster with magnetic bearings
Publication.
-
Selected problems of planning machinery and devices location in a ship´s engine room.
PublicationPrzedstawiono podstawowe zasady rozplanowania maszyn i urządzeń w przedziale maszynowym na statku. Podano warunki i kryteria wpływające na proces projektowania rozmieszczenia maszyn i urządzeń w siłowni. Przedstawiono główne warunki i zasady dotyczące rozplanowania głównego układu napędowego, elektrowni, kotłowni pomocniczych oraz innych instalacji siłownianych.
-
Sensitivity analysis of beams and frames made of thin-walled members
PublicationMonografia dotyczy analizy wrażliwości w problemach statyki układów zbudowanych z prętów cienkościennych. Przedstawiono w niej nowe podejście do modelowania belek i ram z różnego rodzaju stężeniami ograniczającymi spaczenie przekroju poprzecznego, w przypadku skręcenia. Wprowadzono pojęcie superelementu belkowego i węzłowego. Przeprowadzono analizę statyczną belek i ram poddanych skręceniu lub skręceniu ze zginaniem, wzmocnionych...
-
Stalowe panele typu SANDWICH - nowe elementy konstrukcji statku. IX Krajowa Konferencja Mechaniki Pękania.
PublicationPrzedstawiono ideę zastosowania do konstrukcji kadłuba statku stalowego panelu typu Sandwich. Panele te mogą być użyte na konstrukcje pokładów, grodzic czy ścianek. Jednakże aby mogły być stosowane w konstrukcji kadłuba, należy posiadać informacje na temat ich własności technologiczno-wytrzymałościowych. W referacie przedstawiono badania laboratoryjne paneli SANDWICH prowadzone w Katedrze Technologii Okrętów, Systemów Jakości...
-
Streamvise vortex interaction with a horseshoe vortex.
PublicationPrzedstawiono analizę numeryczną dotyczącą możliwości oddziaływania wirami wzdłużnymi na strukturę wirów podkowiastych. Wykonano obliczenia opływu ciała symetrycznego w ramach modelu trójwymiarowego. Wykazano, że dla różnie zlokalizowanych wydmuchów czynnika, stanowiących generatory wirów wzdłużnych, uzyskuje się zasadniczo różny wpływ na strukturę przepływu. Uzyskane wyniki wskazują na możliwość kontrolowania przepływów wtórnych...
-
Streamwise vortex interaction with a horseshoe vortex.
PublicationPrzedstawiono próbę oddziaływania wiru wzdłużnego na wir podkowiasty. Wir wzdłużny uzyskano dzięki generatorom powietrznym typu ''jet'' czyli poprzez wydmuch czynnika przez otwory przed opływanym ciałem. Wykazano, że oddziaływanie to może doprowadzić do zmiany struktury przepływu i dezintegrację wiru podkowiastego.
-
Turning ability of hydrofoil crafts
PublicationPrzedstawiono metodę pozwalającą wyznaczać średnicę taktyczną, kąt przechyłu i kąt dryfu oraz siłę poprzeczną na sterze podczas ustalonej cyrkulacji wodolotu. W tym celu opracowano układ równań opisujących ruch wodolotu w płaszczyźnie poziomej. Współczynniki równań są wyznaczane na podstawie głównych parametrów geometrycznych jednostki oraz płatów. Przeprowadzono także szereg obliczeń dla różnych konfiguracji płatów oraz zespołu...
-
Ultimate strength analysis of bulk carriers corrugated bulkheads
PublicationPrzedstawiono rozważania i obliczenia, których celem była ocena jakości standardu wytrzymałości grodzi falistych masowców, wprowadzonego w 1998 r. przez IACS i wdrożonego do konwencji SOLAS. Wykonane nieliniowe obliczenia MES nośności granicznej zginanych fal grodzi wykazują, że standard ten jest zbyt optymistyczny.
-
Unmanned mine counter systems for South Baltic conditions.
PublicationPrzedstawiono warunki środowiskowe panujące na Bałtyku Południowego oraz opracowane w Polsce systemy przeciwminowe oparte na bezzałogowych statkach głębinowych. System głębinowy pk. ''Ukwiał'' wykorzystuje zdalnie sterowany, zasilany kablem statek głębinowy do przenoszenia ładunków wybuchowych. Jako alternatywne rozwiązanie przedstawiono urządzenie jednorazowego użytku w postaci statku głębinowego z obrotową głowicą bojową....
-
Unsteady aerodynamic forces acting on the rotor blades in the turbine stagewith steam extraction.
PublicationPrzeprowadzono analizę niestacjonarnych wymuszeń działających na łopatki wirnikowe w stopniu z upustem turbiny 13UC100. Niestacjonarne siły zostały wyznaczone dla 4 punktów pracy upustu. Wskazano na możliwą przyczynę zaistniałego zniszczenia łopatek wirnikowych turbiny.
Year 2004
-
A probabilistic model of envirinmental safety of ship power plant.
PublicationPrzedstawiono probabilistyczne podejście do oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku. Wyznaczono miarę ryzyka oraz kryterium ryzyka środowiskowego siłowni statku.
-
An Impact of Environmental Disturbances on Combined Cycle Power Plant Control
PublicationCombined cycle power plants operate at thermal efficiency approaching 60 percent. In the same time their performance presents several problems that have to be addressed. E.g. gas turbines are very sensitive to backpressure exerted on them by the heat recovery steam generators as well as to ambient pressure and temperature.
-
Analiza rozwiązań konstrukcyjnych i zależności określających parametry układów energetycznych pogłębiarek frezująco-ssących.
PublicationDokonano przeglądu rozwiązań oraz zaproponowano klasyfikację układów energetycznych pogłębiarek frezująco-ssących. Podano wskaźniki charakteryzujące układy energetyczne na tego rodzaju pogłębiarkach oraz zależności regresyjne określające wybrane parametry tych układów.
-
Application of superelements in static analysis of thin-walled structures.
PublicationW pracy omówiono koncepcję zastosowania superelementów MES w statycznej analizie konstrukcji cienkościennych ze szczególnym uwzględnieniem belek cienkościennych wzmocnionych stężeniami oraz węzłów ram zbudowanych z elementów cienkościennych. W zamieszczonych przykladach numerycznych rozwiazania uzyskane z pomoca superelementów porównano z wynikami otrzymanymi przy gestej dyskretyzacji MES całej konstrukcji elementami powłokowymi.
-
Automatyzacja projektowania kształtu urządzeń mechanicznych na podstawie wymagań funkcjonalnych przy wykorzystaniu obiektowo-regułowego systemu ekspertowego.
Publication.
-
Badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie.
Publication.
-
Badania wodnego filmu smarnego w łożyskach wału śrubowego wykonanych z tworzyw sztucznych.
PublicationPraca dotyczy smarowanych wodą łożysk ślizgowych okrętowego wału śrubowego z panwiami wykonanymi z polimerów. W pierwszej części pracy przebadano eksperymentalnie typową panew jednego ze znanych producentów łożysk oraz panew własnej konstrukcji.W drugiej części pracy przeprowadzono obliczenia numeryczne łożysk ślizgowych. Następnie porównano otrzymane wyniki i wyciągnięto wnioski.
-
Badania zachowania energetycznego siłownika jako efektu struktury sterowania dławieniowego.
PublicationW referacie pokazano wpływ struktury sterowania dławieniowego na straty i sprawność energetyczną liniowego silnika hydraulicznego. Rodzaj zastosowanej struktury sterowania ma bezpośredni wpływ na wielkość siły tarcia w węzłach uszczelniających. Wyniki badań laboratoryjnych wykazały decydujące znaczenie dławienia umieszczonego w gałęzi odpływowej siłownika. W tym przypadku widoczne jest zjawisko spadku siły tarcia wraz ze wzrostem...
-
Badanie uciągu łodzi pokładowej ŁR-12 w warunkach rzeczywistych.
PublicationW pracy przedstawiono badania uciągu przeprowadzone w warunkach rzeczywistych na łodzi pokładowej. Na podstawie pomiarów dokonano identyfikacji charakterystyki uciągowej.
-
Computer graphics toos application for visualsation of measurements results of ship hull sections and blocks.
PublicationOpisano zakres minimalnych wymagań dla programu komputerowego, służącego do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba okrętowego. Przedstawiono sposób przenoszenia danych z urządzenia pomiarowego do programu i pokazano przykłady pomiarów wykonanych na sekcjach zbudowanych w Stoczni Gdynia S.A.
-
Control of the cultivation of cartilages for using in the biobearings.
PublicationBiotribologiczne charakterystyki biołożysk są zależne od procesu hodowli żywej tkanki chrząstki w bioreaktorze. Z kolei proces ten, jest wielowymiarowym procesem dynamicznym sterowanym za pomocą odpowiedniego układu automatycznej regulacji. Praca przedstawia prawo i algorytm sterowania takiego procesu. W tym celu zastosowano sztuczne sieci neuronowe (Artificial Neural Networks - ANN) i zaprezentowano wyniki obliczeń.
-
Design and experimental evaluation of pod propulsor models for a large self-propelled ship model.
PublicationArtykuł przedstawia serię hydrodynamicznych badań swobodnych dwóch modeli pędnika podowego. Pędniki zostały zaprojektowane i zbudowane specjalnie dla dwóch wersji dużego modelu okrętu z własnym napędem, przeznaczonego do eksperymentów manewrowych. Jedna wersja jest napędzana pojedyńczym pędnikiem, druga jest wyposażona w dwa pędniki. Oba modele podów były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu były pomiary sześciu składowych...
-
Early stages of condensation from the gaseous phase in a H2O-N2 system: a molecular dynamics study.
PublicationW pracy przedstawiono wyniki symulacji wczesnych etapów kondensacji z fazy gazowej w układzie xH2O (1-x)N2. Przeanalizowano całkowitą liczbę klastrów, średni rozmiar klastra i rozmiar klastra maksymalnego w funkcji czasu.
-
Environmental safety of a seagoing ship power plant.
PublicationPrzedstawiono probabilistyczne podejście do oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku. Zaproponowano kryterium oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku.
-
Fatigue of the ship structure.
PublicationZaprezentowano wyniki prac badawczych zachowania paneli SANDWICH pod obciążeniem zginającym. Prace prowadzone były w Kat. Technol. Okrętów i Obiektów Oceanotechn. Wydz. OiO i obejmowały między innymi badania konstrukcji w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.
-
Fatigue properties of laser welded steel sandwich panel.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. TOiOO Wydz. OiO na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Przedstawiono program badań, omówiono założenia procedur badawczych i konstrukcję stanowisk testowych. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze. Przedstawiono propozycję algorytmu szacowania trwałości zmęczeniowej konstrukcji spawanych laserowo.
-
Gas turbine as ship prime mover - specific problems and prospects.
PublicationPrzedstawiono ewentualne możliwości zastosowania turbin gazowych w okrętownictwie. Analizowano aspekty ekologiczne, ekonomiczne i techniczne.
-
Hybrydowe łożysko okrętowego wału głównego smarowane wodą - koncepcja i pierwsze badania eksperymentalne.
PublicationReferat dotyczy okrętowych łożysk wałów śrubowych z polimerową panwią smarowanych wodą. Przedstawiono w nim wybrane wyniki badań łożyska z typową panwią oraz łożyska z tą samą panwią, ale z nieco zmienionym kształtem rowków smarnych. Zmiana ta, wprowadzona przez autorów, miała na celu polepszenie warunków wytworzenia się hydrodynamicznego filmu smarnego i zapewnienia pracy łożyska przy tarciu płynnym, czego nie stwierdzono w łożysku...
-
Impact of sea wave stochastic characteristics on ship propulsion control system design.
PublicationWybrano do rozważań (symulacji komputerowej) 8 rejonów morskich w 4 porach roku. Określono w nich gęstość widmową amplitudy fali morskiej. Założono, upraszczająco, regulator typu PID. Dla wybranego typu statku wykonane badania symulacyjne odnoszą się do wybranych rejonów mórz i pór roku. Okazuje się, że dobierając zarówno współczynnik wzmocnienia regulatora jak i stałą całkowania, można minimalizować wartości wariancji, na przykład,...
-
Influence of gas turbine controller adjustment on ship propulsion system behaviour in rough sea conditions. Part 2. The simulation investigations.
PublicationPrzedstawiono model dynamiki układu napędowego okrętowego, wykorzystując metodę elementów skończonych. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych napędzających poprzez przekładnię mechaniczną zębatą pędnik o nastawnym skoku. W symulacji układu napędowego zadawano wymuszenia wartością zadaną nastaw prędkości na regulatorze oraz wymuszenia od falowania morza w zależności od stanu morza. Przedstawiono wyniki takich symulacji.
-
Metalowy sandwich - nowa technologia konstrukcji jednostek morskich.
PublicationPrzedstawiono możliwości stosowania nowoczesnej konstrukcji jaką stanowią stalowe panele spawane laserowo na elementy struktury kadłuba wyczynowych jednostek morskich. Pokazano zalety i ograniczenia takich rozwiązań, zaprezentowano dostępne informacje (w tym z badań własnych) na temat ich własności.
-
Metoda podejmowania decyzji eksploatacyjnych przy znanej wiarygodności diagnozy o stanie technicznym silników spalinowych.
PublicationW referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji eksploatacyjnych, w której należy podjąć jedną z dwóch możliwych decyzji: uruchomić silnik i przystąpić do realizacji zadania albo najpierw odnowić jego stan techniczny, a następnie rozpocząć wykonywanie zadania. W tym kontekście zaproponowano procedurę podjęcia optymalnej decyzji.
-
Model diagnostyczny łożysk silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.
PublicationCelem referatu jest zaprezentowanie modelu diagnostycznego łożysk ślizgowych, za pomocą którego można rozpoznawać stany techniczne tego łożyska z zastosowaniem zbioru właściwości oleju smarowego. Następnie przedstawiono plan badań empirycznych umożliwiających badanie procesu niszczenia warstwy granicznej oleju. Smarność tej warstwy ma zasadniczy wpływ na zużycie łożyska.
-
Model niezawodnościowy okrętowej instalacji sanitarnej w aspekcie ochrony środowiska.
PublicationPrzedstawiono probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Zdefiniowano pojęcie niezawodności środowiskowej instalacji oraz podano wzory, które pozwalają określić jej wartość liczbową.
-
Odmienność zachowania energetycznego silnika hydraulicznego liniowego - siłownika.
PublicationSilniki hydrauliczne liniowe - siłowniki, ze względu na zastosowane w ich konstrukcji uszczelnienia ruchowe, wykazują odmienne zachowanie energetyczne w porównaniu z silnikami obrotowymi. Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazują kluczowe znaczenie struktury sterowania dławieniowego na wielkość strat tarcia w siłowniku. W pracy przedstawiono wyniki badań siłownika zasilanego w trzech strukturach sterowania dławieniowego szeregowego,...
-
Open water experiments with two pod propulsor models.
PublicationReferat przedstawia obszerne eksperymenty hydromechaniczne z dwoma modelami pędników podowych. Jeden z nich jest pędnikiem pchającym o średnicy 0,32 m, drugi pędnikiem ciągnącym o średnicy 0,25 m. W trakcie pomiarów ustalono przebieg sześciu składowych siły i momentu hydrodynamicznego dla szerokiego zakresu zmian współczynnika posuwu i kąta dryfu.
-
Optimal control of multivariable ship propulsion system.
PublicationCelem pracy jest analiza i synteza algorytmu oraz struktury optymalnego regulatora wielowymiarowego układu napędowego statku na podstawie teorii sterowania optymalnego. W tym celu sformułowano oryginalny nieliniowy zero-wymiarowy ciągły w czasie i oparty na chwilowej wartości zmiennej stanu (w odróżnieniu od wartości średnich modelu matematycznego całego układu napędowego statku). Ten model zweryfikowano na podstawie wyników doświadczalnych...
-
Research on deformations of laser-welded joint of a steel sandwich structure model.
PublicationPrzedstawiono problemy związane z zachowaniem złącza laserowego pod obciążeniem zginającym. Pokazano wyniki badań laboratoryjnych dla określenia mechanizmu pracy złącza i przedyskutowano uzyskane rezultaty.
-
Research work on water lubricated polymer hydrodynamic bearings.
PublicationW pierwszej części artykułu w skrócie omówiono stanowisko badawcze na którym przeprowadzono eksperyment. W drugiej części opisano symulowane warunki pracy łożyska i zaprezentowano wyniki badań. Z przeprowadzonej analizy rezultatów wynika, że jest możliwe uzyskania tarcia płynnego w okrętowym łożysku wału śrubowego z polimerową panwią smarowanym wodą.
-
Restructuring of CHP utilities as a way of power system capacity increase as well as economic and ecological characteristics improvement systems.
PublicationPrywatyzacja polskiego rynku energii elektrycznej i cieplnej spowoduje zmiany w elektrociepłowniach i elektrowniach przemysłowych. Rezultatem modernizacji są zmiany ekonomiczne i ekologiczne. Przedstawiono możliwość zmniejszenia emisji związków siarki i zwiększenie sprawności elektrowni poprzez dobudowanie do układu konwencjonalnego zespołu turbin gazowych opalanych gazem naturalnym.
-
Sensitivity analysis of thin-walled beams and frames.
PublicationPraca zawiera pełen tekst referatu wygloszonego na Konferencji w Wilnie.Referat przedstawia problem numerycznej analizy wrażliwości belek i ramstalowych zbudowanych z bi-symetrycznych profili cienkościennychpoddanych skręceniu lub skręceniu ze zginaniem. Przedstawiono wynikianalizy wrażliwości przemieszczeń i sił wewnętrznych przy zmianiegrubosci półek, sztywności dodatkowych stężeń poprzecznych orazszerokości przewiązek.
-
Stan graniczny nośności dwupłaszczowego stalowego zbiornika pionowego osiadającego nierównomiernie.
PublicationPrzedstawiono wyniki analizy wpływu nierównomiernego osiadania zbiornika stalowego dwupłaszczowego na stan naprężeń w dnie i obu płaszczach zbiornika.Określono graniczne różnice w osiadaniu obu płaszczy które należy uznać za stan przedawaryjny oraz awaryjny.Porównano wyniki obliczeń z osiadaniem rzeczywistego zbiornika.
-
Static analysis of thin-walled beams and frames with stiffeners.
PublicationPraca zawiera pełną treść referatu wygłoszonego na Konferencji w Wilnie.Referat przedstawia problem numerycznej analizy belek i ramstalowych zbudowanych z bi-symetrycznych profili cienkościennychze stężeniami. Wyniki analizy przeprowadzonej według koncepcji superelementu jednowymiarowego porównano z wynikami obliczeń przy zastosowaniu gęstej siatki elementów powłokowych QUAD4 programu MSC NASTRAN.
-
Stożkowe łożyska magnetyczne.
PublicationW artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Ten typ łożyska znakomicie nadaje się do łożyskowania krótkich wirników o znacznych średnicach. Autorzy zastosowali łożyska magnetyczne do łożyskowania wirnika pędnika wodnego. W grupie łożysk magnetycznych, podobnie jak w klasycznych łożyskach, można wyróżnić łożyska: promieniowe, osiowe i stożkowe. Przedstawiona klasyfikacja związana jest z kierunkiem przenoszonych...
-
Strenght analysis of the floating dock-ship system.
PublicationOmówiono krytycznie wymagania przepisów towarzystw klasyfikacyjnych dotyczące wytrzymałości doków pływających. Przedstawiono wyniki analizy MES sił wewnętrznych i naprężeń w kadłubie doku o długości podporowej 255m, obciążonego ciężarem masowca o długości między pionami 252m i masie 20900 ton. Pokazano wpływ na wartość sił redukcji w kilblokach i naprężenia takich czynników jak: rozłożenie balastu wyrównwczego w zbiornikach doku,...
-
Strength tests of steel sandwich panel.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. Technol. Okr. i Obiekt. Oceanotech. Wydz. OiO, na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.
-
The concept of application of artificial neural networks for cultivation controlof cartilages in bioreactors.
PublicationNowym elementem niniejszej pracy jest omówienie problemów związanych z możliwością sterowania parametrami hydrodynamicznymi hodowanej w bioreaktorze chrząstki stawowej przy wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych. Przedstawiona została architektura strategii sterowania hodowlą tkanki z zastosowaniem tych sieci.
-
The ring propeller with conical electromagnetic bearings and magneto fluid sealing system.
PublicationW przedstawionej koncepcji nowego zespołu napędowego najbardziej znamiennym rozwiązaniem jest zastosowanie nowoczesnych łożysk elektromagnetycznych dla pędnika śrubowego w prototypowej wersji silnika pierścieniowego synchronicznego z magnesami z ziem rzadkich. W artykule przedstawiono konstrukcję stożkowych łożysk magnetycznych. Technika uszczelniania cieczami magnetycznymi jest nową koncepcją pozwalającą na rozwiązywanie wielu...
-
Wizualizacja i analiza wyników pomiarów sekcji kadłuba statku.
PublicationPrzedstawiono zastosowania biblioteki OpenGL do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba statku na etapie ich prefabrykacji. Omówiono najważniejsze aktualnie stosowane narzędzia i metody pomiarowe. Zaprezentowano również przykład użycia programu do wizualizacji wyników pomiarów wykonanych w Stoczni Gdynia S.A. i pokazano możliwości przenoszenia danych, zarówno pomiarowych jak i pochodzących z innych programów CAD.
-
Wpływ regulacji naporu pędników śrubowych w dyszy na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego.
PublicationCelem pracy było określenie i zbadanie jaki wpływ mają własności dynamiczne zespołu napędowego (i związane z tym zmiany siły naporu, generowane przez pędnik) na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego w kierunku pionowym. Celem pośrednim było również dokonanie oceny czy niezbędne jest stosowanie w zespole napędowym silnika o możliwie najwyższej dynamice i zbadanie czy dopuszczalne jest stosowanie zespołów napędowych...
-
Wpływ struktury sterowania dławieniowego na straty i sprawność energetyczną liniowego silnika hydraulicznego
PublicationW pracy przedstawiono wyniki wcześniej niepublikowanych badań laboratoryjnych, które wykazują fundamentalny wpływ struktury sterowania dławieniowego na wielkość strat tarcia w siłowniku. Ciśnienie w gałęzi odpływowej z siłownika, będące rezultatem zastosowanej struktury sterowania dławieniowego, decyduje nie tylko o wielkości, ale i charakterze siły tarcia generowanej w węzłach uszczelnijących siłownika.
-
Zastosowanie analizy wrażliwości do identyfikacji parametrycznej konstrukcji.
PublicationW pracy proponuje się sformułowanie problemu identyfikacji parametrycznej oparte na minimalizacji ''odległości'' wyników pomiarów pewnych zmiennych stanu opisujących zachowanie się konstrukcji i wyników analizy jej modelu matematycznego. Do efektywnego rozwiązania tego problemu wykorzystano analizę wrażliwości pierwszego rzędu.
Year 2005
-
A new method for searching optimal path on a raster plane including cost of direction changes
PublicationArtykuł przedstawia nowy algorytm znajdowania optymalnych tras na siatkach rastrowych. Szczegółowo opisano zastosowane struktury danych, dzięki który algorytm ma liniową złoŻoność obliczeniową. Zamieszczono również propozycje możliwych zastosowań.
-
Adjoint approach sensitivity analysis of thin-walled beams and frames.
PublicationArtykuł omawia zastosowanie metody układów sprzężonych w numerycznej analizie wrażliwości belek i ram zbudowanych ze stalowych profili cienkościennych poddanych skręceniu lub skręceniu ze zginaniem. Przedstawiono wyniki analizy wrażliwości przemieszczeń i sił wewnętrznych na zmianę parametrów geometrycznych konstrukcji.
-
An adaptive approach to the problem of collision avoiding at sea
PublicationW referacie przedstawiono koncepcję podejścia adaptacyjnego do unikania kolizji na morzu. Omawiany problem został sklasyfikowany jako problem uczenia się ze wzmocnieniem. Zamieszczono opis podstawowych technik uczenia się ze wzmocnieniem, ich ograniczeń i sposobu w jaki można zapewnić efektywne uczenie się, mimo wspomnianych ograniczeń. Zaprezentowana metoda została zilustrowana przykładowym procesem konstrukcji modelu i algorytmami...
-
An environmental risk measure of ships
PublicationW referacie wyszczególniono najistotniejsze rodzaje zanieczyszczeń emitowanych przez statki do środowiska naturalnego. Przeprowadzono krótką dyskusję norweskiej propozycji indeksacji środowiskowej statków. Zaproponowano probabilistyczny model do oceny ryzyka stwarzanego przez statki względem środowiska morskiego. Jest to model strategii liniowej. Wiąże w jedną wartość liczbową prawdopodobieństwa uwolnienia zanieczyszczeń ze statku...
-
Analiza obciążeń eksploatacyjnych głównych odbiorników energii na pogłębiarkach wieloczerpakowych
PublicationArtykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych dotyczących obciążeń głównych odbiorników energii na pogłębiarkach wieloczerpakowych: łańcuchów czerpakowych i wciągarek manewrowych. Podane zostały zależności obciążeń tych odbiorników w funkcji wydajności pogłębiarki i rodzaju urabianego gruntu.
-
Analiza różnych konfiguracji siłowni w aspekcie ekonomicznym i ekologicznym oraz technicznym dla szybkiej jednostki patrolowej. Część I. Założenia projektowe oraz możliwe konfiguracje siłowni
PublicationPrzedstawiono analizę możliwych do zastosowania na jednostce patrolowo-inspekcyjnej konfiguracji napędu. Porównano napędy stosowane na tego typu jednostkach pod kątem parametrów technicznych, ekonomicznych i ekologicznych. Analizie tej poddano układy napędowe z silnikami Diesla, turbinami gazowymi oraz układy kombinowane (silnik Diesla i/lub turbina gazowa/silnik Diesla).
-
Analiza różnych konfiguracji siłowni w aspekcie ekonomicznym i ekologicznym oraz technicznym dla szybkiej jednostki patrolowej. Część II. Analiza techniczno ekonomiczna siłowni typu CODAD i CODAG (CODOG)
PublicationPrzedstawiono analizę możliwych do zastosowania na jednostce patrolowo-inspekcyjnej konfiguracji napędu. Porównanie parametrów technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wybranych układów kombinowanych przeznaczonych do zastosowania na jednostce patrolowej.
-
Awaria dwupłaszczowego zbiornika stalowego na gorące media
PublicationPodano przyczyny uszkodzenia dna zbiornika dwupłaszczowego przeznaczonego do magazynowania asflatu w temperaturze ok. 200 C. Wskazano na konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji zbiornika.
-
Badania niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej
PublicationPrzedstawiono wyniki badań, które wykonano w oparciu o opracowany przez autora probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Badano jaki jest wpływ poziomu niezawodności poszczególnych elementów technicznych, wchodzących w skład instalacji, na roczną niezawodność środowiskową całej instalacji. Roczna niezawodność środowiskowa oznacza prawdopodobieństwo, że w ciągu roku nie zostaną...