Publications
Filters
total: 501
Catalog Publications
Year 2011
-
Knowledge Management Challenges in Collaborative Design of a Virtual Call Centre
PublicationThis paper presents the analysis of knowledge management issues for an user interface consulting project relevant during the development of a Virtual Call Centre. Experiences gathered by the team of designers and team of usability consultants have been described and evaluated from the knowledge management viewpoint. A concept of a knowledge-based system, potentially supporting usability consulting in subsequent IT projects has...
-
Measurement of the Development of a Learning IT Organization Supported by a Model of Knowledge Acquisition and Processing
PublicationThe paper presents a model of knowledge acquisition and processing for the development of learning organizations. The theory of a learning organization provides neither metrics nor tools to measure its development The authors' studies in this field are based on their experience gathered after projects realized in real IT organizations. The authors have described the construction of the model and the methods of its verification...
-
Model ontologiczny referencyjnego problemu planowania misji inspekcyjnych
PublicationRozważany problem doboru, alokacji i planowania działań grupy robotów inspekcyjnych w środowisku pomieszczeń zamkniętych sformułowany został w modelu deklaratywnym. Zaproponowany model definiowany przez zbiór zmiennych decyzyjnych charakteryzujących środowisko pomieszczeń zamkniętych z nieruchomymi i poruszającymi się przeszkodami a także flotę robotów mobilnych oraz zbioru ograniczeń wiążących te zmienne, wyrażany jest w postaci...
-
Model Pozyskiwania i Przetwarzania Wiedzy w Zarządzaniu Organizacją Uczącą się
PublicationW pracy podjęto tematykę rozwoju organizacji uczących się. Jako, że teoria organizacji uczącej nie daje mierników ani narzędzi do badania jej rozwoju autor podejmuje badania w tym zakresie w oparciu o znajomość organizacji informatycznych i istniejących w branży IT formalnych standardów oceny organizacji. Proponuje adaptację istniejących standardów oceny dojrzałości organizacji IT dla potrzeb pomiaru rozwoju organizacji uczących....
-
Model transformacji organizacji informatycznej
PublicationW obecnych realiach przedsiębiorstw zmienia się rola informatyki. Tradycyjnie pojmowany dział informatyki był dostawcą technologii i systemów informatycznych. Tak pojmowana organizacja informatyczna dostarczała swojemu macierzystemu przedsiębiorstwu komponentów technologicznych: np. infrastruktury informatycznej: sieci lokalnych, łączy do sieci Internet, systemów klasy ERP (systemy zarządzania przedsiębiorstwem, ang. Enterprise...
-
Możliwości zastosowania metody Kansei Engineering w projektowaniu usług on-line dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
PublicationW artykule przedstawiono problematykę projektowania usług on-line dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Zaprezentowano ogólne zalecenia oraz praktyczne zasady dotyczące ich projektowania. Wymieniono główne czynniki wpływające na efektywność wykorzystywania interaktywnych form współpracy z różnymi grupami użytkowników. Jednocześnie wskazano na możliwość przeciwdziałania problemowi wykluczenia cyfrowego poprzez zastosowanie...
-
On the Structure of Time in Computational Semantics of a Variable-Step Solver for Hybrid Behavior Analysis
PublicationHybrid dynamic systems combine continuous and discrete behavior. Often, computational approaches are employed to derive behaviors that approximate the analytic solution. An important part of this is the approximation of differential equation behavior by numerical integration. The accuracy and computational efficiency of the integration usually depend on the complexity of the method and its implicated approximation errors, especially...
-
Percepcja wiarygodności internetowych serwisów handlowych w kontekście zachowań konsumenckich
PublicationCelem pracy było sprawdzenie, w jaki sposób zachowania konsumenckie determinowane czynnikami społecznymi różnicują percepcję atrybutów kształtujących wiarygodność internetowych serwisów handlowych. Doświadczenie w transakcjach on-line oraz poczucie własnej skuteczności konsumentów nie przyczyniały się do powstawanie różnic. Kobiety, inaczej niż mężczyźni, potrzebowały więcej rekomendacji i były bardziej wyczulone na nieprofesjonalizm...
-
Pomiar wiarygodności internetowych serwisów handlowych
PublicationRozwój handlu internetowego jest odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów na tę formę dystrybucji towarów i usług. Z tego powodu, zarządzanie witryną sklepu internetowego, w celu zwiększenia jej wiarygodności, a co za tym idzie - konkurencyjności, jest ważnym zadaniem stojącym przed podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w sieci. Celem niniejszej pracy było zaproponowanie nowej metody oceny wiarygodności serwisów WWW. Badanie...
-
Problemy integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw - ujęcie modelowe
PublicationW artykule zwrócono uwagę na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami na przykładzie informatycznej organizacji wsparcia
-
Project Team Management Supported by an Agent-Based Model
PublicationThis work is a continuation of a series of works about research into the use of multi-agent systems to support IT project management. Previous studies have shown the possibility of using a multi-agent in order to optimize management decisions concerning the selection of methods for project implementation. It was noted that the project manager's decisions are influenced by three fundamental parameters: the entropy of the project,...
-
Propozycja lekkiego procesu wycofania usługi ze środowiska produkcyjnego zgodnie z ITIL V3
PublicationW rozdziale szczegółowo przeanalizowano opisaną w ITIL V3 ostatnią fazę cyklu życia usługi - wycofanie usługi ze środowiska produkcyjnego. Wykazano, że podejście tam zaprezentowane jest ogólnikowe a traktowanie wycofania usługi analogicznie jak budowy usługi - prowadzi do wykorzystania większości "ciężkich" procesów opisywanych przez ITIL V3. Przedstawiono propozycję uproszczonego podejścia w postaci Lekkiego Procesu Wycofania...
-
Radzenie sobie ze stresem przez przedsiębiorców
PublicationCelem pracy była ocena radzenia sobie ze stresem wśród właścicieli małych przedsiębiorstw. Style radzenia sobie były zadowalającym predykatorem zachowań zaradczych w kontekście pracy. Właściciele małych przedsiębiorstw byli bardziej elastyczni w doborze strategii instrumentalnych w porównaniu do pracowników najemnych zatrudnionych na stanowiskach liniowych. Stres zawodowy wyjaśniał wypalenie zawodowe bez względu na pozycję w firmie...
-
Semantyczny portal wiedzy środowiskiem wsparcia procesów integracji uczelni i biznesu
Publication -
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według PN-N-18001:2004 na przykładzie stoczni jachtowej w Gdańsku
PublicationW artykule opisano model zarządzania bezpieczeństwem pracy w stoczni jachtowej, który został opracowany na potrzeby skuteczniejszego zarządzania bezpieczeństwem pracy w stoczni na podstawie Polskiej Normy PN-N-18001: „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania".
-
Usability in Poland
PublicationRozdział prezentuje przegląd aktualnej aktywności badawczej, dydaktycznej i praktycznej dotyczącej jakości użytkowej (ang. usability) systemów informatycznych. Przegląd dotyczy polskich instytucji akademickich oraz polskiej branży IT według stanu na rok 2009. Zostały kolejno omówione rys historyczny, stan aktualny oraz perspektywy na przyszłość, jak i wiodące polskie instytucje badawcze prowadzące projekty dotyczące jakości użytkowej...
-
User-System Interaction Design in IT Projects
PublicationMonografia omawia główne wymagania dla interfejsu użytkownika oraz przedstawia przegląd metod przydatnych do projektowania interakcji użytkownik-system, jak i do organizowania współpracy z użytkownikami w projektach informatycznych. Znaczną część monografii poświęcono zagadnieniom projektowania koncepcyjnego oraz testowania i oceny powstających rozwiązań. Szczególne miejsce zajmują różne techniki prototypownia oraz zasady prowadzenia...
-
Wpływ usług IT na zmiany organizacyjne w firmie
PublicationRozwój IT oraz postęp technologiczny tworzą okazję, w której można zakładać istnienie procesu powszechności usług. Dzieje się tak oczywiście w połączeniu z technologiami internetowymi, które przede wszystkim zapewniają powszechny dostęp, niezależny od czasu i przestrzeni.
-
Zespół wypalenia zawodowego i zmęczenie w kontekście pracy zmianowej i stresu zawodowego wśród pielęgniarek chirurgicznych
PublicationTwo aspects of work-related consequences among surgery nurses are discussed: burnout syndrome and fatigue, having an impact on the quality of medical care and safety of patients. Siegrist's effort-reward imbalance model has been adopted as a concept of occupational stress. The organization of working time, i.e. the length of shifts and their rotation, was considered. Nurses on twelve-hour shifts worked much harder, were more tired...
-
Zwinne wytwarzanie oprogramowania - praktyki wspierane w środowisku IBM Jazz
PublicationW artykule zostało zaproponowane wykorzystanie technologii IBM Jazz w kontekście pracy grupowej proponowanej przez zwinne metodyki takie jak Scrum czy Disciplined Agile Delivery
Year 2010
-
An Approach to Agent-Based Supporting System for IT Projects
PublicationAbstract. The natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software...
-
Badanie technologii informatycznych u dostawcy usług internetowych
PublicationW artykule przedstawiono raport z badania technologii informatycznych dotyczącego analizy narzędzia, które firma wykorzystuje do zarządzania zawartością portalu (CMS). Badana firma uznała wykorzystywane narzędzia za niewystarczające w obliczu rozwoju potrzeb. Wobec tego postanowiono zweryfikować konieczność wymiany systemu na nowy oraz oszacować możliwość i opłacalność jego modyfikacji. W tym celu przeanalizowano funkcjonalności...
-
Concept of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationThe purpose of this publication is to present a generic model of the IT organization evaluation process as an attempt to systematize and describe the continuous actions and changes in the organization.
-
Developing a model of cooperation between universities and business - the generalization of cases of cooperation
PublicationThe aim of this paper is to present a model of cooperation between universities and business.
-
Implementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie
PublicationImplementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono sposób implementacji procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie w oparciu o IBM Rational Team Concert. Celem artykułu jest wskazanie na przydatność wspierania procesów zarządzania zmianą przy pomocy IBM Rational Team Concert.
-
Implementing Change Management Processes in an Enterprise
PublicationThis work demonstrates how to implement change management processes in a company, based on the suitability of IBM software.
-
Intelligent Knowledge-Base Model for IT Support Organization Evolution
PublicationThe goal of the paper is building the knowledge-based model for predicting the state of the IT support organization. These organizations, critical for development of various business sectors, are facing the problem of their transformation. It is the result of the fundamental change in the role of the IT organizations in the current economy. The complexity of the processes, the difficulty adjusting the operations and limited ability...
-
Intelligent Knowledge-Based Model for IT Support Organization Evolution
Publication -
Interakcja człowiek-komputer
PublicationKsiążka omawia najważniejsze zagadnienia kształtowania interakcji człowiek-komputer, występujące podczas projektowania produktu informatycznego. Tematyka książki obejmuje metody stosowane kolejno podczas określania wymagań, projektowania, testowania i oceny rozwiązań interfejsu użytkownika. Przyjęty sposób prezentacji materiału ma na celu również podkreślenie, że wysoka jakość użytkowa produktu informatycznego nie wynika wyłącznie...
-
Methods of Incomplete and Uncertain Knowledge Acquisition in the Knowledge Processing Environemnt
PublicationThe authors in this paper present a concept of the environment to acquire and process knowledge about information technology. This solution is part of a project of which the objective is to build a system for the evaluation of IT tools and methodologies. Knowledge within this domain is always either uncertain or incomplete. Therefore, the authors focused on designing a dedicated algorithm for its acquisition and processing. One...
-
Metody akwizycji wiedzy niepewnej i niepełnej w środowisku przetwarzania wiedzy
PublicationArtykuł prezentuje koncepcję środowiska do pozyskiwania i przetwarzania wiedzy o technologiach informatycznych. Rozwiązanie to jest częścią projektu opracowania systemu do oceny narzędzi i metodologii IT. Autorzy skupili się na budowie środowiska do jej akwizycji, zwracając uwagę zarówno na sam algorytm pozyskiwania jak też na procesy współpracy pomiędzy ekspertami a inżynierami wiedzy. Praca jest jednocześnie dokumentacją eksperymentu...
-
Model zarządzania zasobami oprogramowania w organizacjach gospodarczych
Publication.
-
Modele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw
PublicationModele integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw. W artykule wskazano na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami. Przedstawiono również charakterystykę systemu informatycznego do kompleksowego zarządzania projektami, mogącego znaleźć zastosowanie do rozwiązania kwestii zarządzania wersjami, wydaniami i incydentami.
-
Modelling Evolution of Knowledge-Based Information Technology Organization: The Concept and Perspective
PublicationIncreasing pressure on improving the efficiency of companies' operations leads to transformation of their Information Technology (IT) organizations from technology-oriented to service-oriented, based on the Information Technology Infrastructure Library (ITIL) model. The evolution of these IT organizations can be supported by the knowledge-based systems centered on the rules determined through agregation and refinement of existing...
-
Models of Information Systems Integration in CompaniesW : Information Systems Architecture and Technology : IT Models in Management Process
PublicationThis work indicates the need for supporting IT organizations with incident and change management IT tools. The work presents tche characteristics of a computer system for the comprehensive management of projects, wich can be used to resolve the issues of version management, releases and incidents.
-
Ontologia jako narzędzie wspierania standardów zarządzania technologiami informatycznymi
PublicationW tekście omówiono wstępną koncepcję wykorzystania ontologii do modelowania wymagań standardów wykorzystywanych w zarządzaniu IT na przykładzie ram TOGAF dla architektury korporacyjnej. Wskazuje się na konieczność przejścia od modelu generycznego do dedykowanego konkretnej organizacji. W oparciu o opisany przypadek rozważana jest przydatność stosowania ontologii w szerszej gamie przedsięwzięć z zakresu inżynierii produkcji.
-
Ontology as a Tool for the IT Management Standards Support
PublicationIn this paper the authors discuss the initial idea of using ontologies to model requirements of the standards that support IT management processes. The Open Group Architecture Framework (TOGAF) is set as an example. A need for transition from the generic model do the organization-specific one is indicated. The described example serves as a ground for considering the usefulness of such modeling approach in the wider spectrum of...
-
Ontology Engineering Aspects in the Intelligent Systems Development
PublicationThe ontology engineering encompasses both, artificial intelligence methods and software engineering discipline. The paper tries to address a selection of aspects pertaining to development activities such as choice of the environmental framework, functionality description, specification methods and roles definition. Authors refer to the ontology development projects they were involved in.
-
Practical Use of Generic IT Organization Evolution Model
PublicationIn the paper we analyze, basing on the practical experiences, how the Generic IT Organization Model could be used to describe evolution of real-world IT support organization in relation to IT Service Management area.
-
Projektowanie interfejsu użytkownika
PublicationPraca omawia główne zagadnienia dotyczące projektowania interakcji użytkownik-system z perspektywy zarządzania projektem informatycznym, przedstawia stosowane w tym zakresie metody i sposób ich wykorzystania.
-
Simulating malware with MAlSim
PublicationThis paper describes MAlSim - Mobile Agent Malware Simulator - a mobile agent framework developed to address one of the most important problems related to the simulation of attacks against information systems, i.e. the lack of adequate tools for reproducing behaviour of malicious software (malware). The framework can be deployed over the network of an arbitrary information system and it aims at simulating behaviour of each instance...
-
Supporting Management Decisions with Intelligent Mechanisms of Obtaining and Processing Knowledge
PublicationThis paper is a summary of the authors' work on a model of support for decision processes in organisation management. Key decisions in organisations are often made without sufficient knowledge and by people lacking the proper qualifications and experience. Without full support in decision processes, true threats to organisations are created. Therefore, to support decision processes in numerous organisations, apart from experts...
-
Supporting Software Project Management Processes Using the Agent System
PublicationThe natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software development)...
-
Towards Methodology for User Experience Measurement in On-line Services
PublicationArtykuł prezentuje wyniki badań, których celem była identyfikacja czynników kształcących jakość postrzeganą wybranych usług on-line udostępnianych przez Internet oraz ocena wpływu czynników kształtujących lojalność ich użytkowników. Badania wykazały, że czynnikami najbardziej istotnymi są: ''atrakcyjna cena'', następnie ''poczucie bezpieczeństwa'' oraz ''wyczerpująca informacja'', a w dalszej kolejności ''wygoda'' korzystania z...
-
Validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System
PublicationThe aim of this paper is to present a new method of the validation of an Agent and Ontology-based Information Technology Assessment System. In the introduction part of the paper, the characteristics of the proposed multi-agent system are presented. Next, some important details regarding the ontology functionality of this system are described and an approach to its verification process is proposed. The approach employs semantic...
-
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi wspomagane systemem agentowym
PublicationArtykuł podejmuje próbę wyodrębnienia kluczowych parametrów wpływających na dobór metody zarządzania projektem, tak aby parametry te mogły być przetwarzane przez agentów systemu agentowego do oceny technologii informatycznych. W pierwszej części zaprezentowano rozwój i dojrzewanie samej koncepcji systemu oraz omówiono kluczowe czynniki wpływające na decyzje zarządcze po to, aby w dalszej części pokazać możliwość działania systemu...
-
Zespół wypalenia zawodowego a zmęczenie pracą
PublicationZmęczenie jest jednym ze skutków stresu zawodowego (werońska koncepcja stresu) Do czynników ryzyka zmęczenia w służbach mundurowych zaliczono czynniki związane z organizacją czasu pracy: presję terminów, nadgodziny, zmianowość oraz czas dojazdu do pracy. Skutkami zmęczenia były błędy popełniane podczas pracy, absencja i porzucanie pracy. Symptomy zmęczenia i wypalenia zawodowego są współzależne poprzez wyczerpaniem emocjonalnym...
Year 2009
-
2.2.2. Kalkulacja kosztów krańcowych w ujęciu gałęziowym
Publication -
Model-Based Testing of Embedded Systems in the Automotive Domain
PublicationPhD
-
Three-dimensional conceptual model for service-oriented simulation
Publicationn this letter, we propose a novel three-dimensional conceptual model for an emerging service-oriented simulation paradigm. The model can be used as a guideline or an analytic means to find the potential and possible future directions of the current simulation frameworks. In particular, the model inspects the crossover between the disciplines of modeling and simulation, service-orientation, and software/systems engineering. Finally,...