dr inż. Hanna Smoleńska
Employment
Publications
Filters
total: 39
Catalog Publications
Year 2020
-
The Impact of Material Selection on Durability of Exhaust Valve Faces of a Ship Engine – A Case Study
Publicationwo alloys were used in order to extend the service life of marine engine exhaust valve head. Layers of cobalt base alloys were made of the powders with with chemical composition as follow: the layer marked L12; C-1,55%; Si-1,21%; Cr-29,7%; W-9%; Ni-2%; Mo<0,01%; Fe-1,7%; Co-54,83% and the layer marked N; C-1,45%; Co-38,9%; Cr-24,13%; Ni-10,43%; W-8,75%; Fe-7,64%; Mo-7,56%; Si-2,59%. Base metal was valve steel after heat treatment....
Year 2016
-
Regeneration of marine engine valves using laser surfacing
PublicationThis article presents an analysis of the applicability of laser surfacing of the exhaust valve face of a marine diesel engine using cobalt-based powder. After preparation by machining, the selected valves were subjected to laser surfacing using a high-power ROFIN DL020 laser. The EuTroLoy 16012 powder was used in the surfacing process. One of the valves was cut and subjected to metallographic examination and hardness measurements,...
Year 2012
-
Oxidation Time Influence on the Structure of the Cobalt Base Clad Layer and Scale Morphology
PublicationZbadano wpływ czasu utleniania na mikrosrukutręi własności mechaniczne a w szczególności mikrotwardość, warstw wykonanych ze stopu kobaltu.Warstwy były wykonane za pomocą napawania plazmowego (PTA). Stop kobaltu podlegał utlenianiu w powietrzu w temperaturze 800 topni celsjusza w czasie 1, 22 i 200 godzin. w wyniku utleniania nastapiło uformowanie warstw zgorzeliny oraz nastapiły zmiany w mikrostrukturze. Zaobserwowano także zmiany...
Year 2011
-
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania laserowego
PublicationAnalizowano możliwości zastosowania napawania laserowego proszkiem na bazie kobaltu przylgni zaworu wylotowego okrętowego silnika Diesla. Po przygotowaniu przez obróbkę skrawaniem, wyselekcjonowane zawory poddano napawaniu laserowemu z wykorzystaniem lasera wysokiej mocy ROFIN DL020. Do napawania użyto proszku EuTroLoy 16012. Jeden z zaworów został pocięty i poddany badaniom metalograficznym oraz pomiarom twardości, a pozostałe...
-
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania plazmowego
PublicationW artykule przedstawiono zastosowanie procesu napawania plazmowego (PTA) do regeneracji zużytych przylgni zaworów wylotowych okrętowych silników Diesla. Zużyte zawory, po odpowiedniej selekcji, poddano obróbce skrawaniem w celu nadania odpowiedniego kształtu powierzchni przylgni, a następnie poddano procesowi napawania plazmowego z wykorzystaniem trzech rodzajów proszków na bazie kobaltu. Wybrane proszki charakteryzowały się wysoką...
-
Wpływ czasu i temperatury utleniania na napawane warstwy ze stopu kobaltu
PublicationBadano wpływ czasu utleniania na strukturę i skład chemiczny warstw ze stopu kobaltu wytworzonych metodą napawania laserowego. Do napawania użyto proszku o wysokiej zawartości chromu i średniej zawartości wolframu. Utlenianie przeprowadzono w temperaturze 1100 degC w czasach od 15 minut do 50 godzin. Porównano uzyskane wyniki ze skutkami utleniania w temperaturze 750 degC w czasie 200 godzin. Stwierdzono postępującą degenerację...
Year 2010
-
Cobalt Base Clad Layer Resistance On The Corrosion Under Low Sulfur Preassure
PublicationNapawane laserowo warstwy ze stopu kobaltu, zostały poddane siarkowaniu przy niskich ciśnieniach cząstkowych w temperaturze 800 stopni celsiusza prze 24 godziny. Uzyskano warstwę zgorzeliny zróżnicowaną w zależności od zastosowanego ciśnienia. W obu jednak przypadkach podobne były zmiany zachodzące w warstwie po zgorzeliną - degradacja węglików i intensywna korozja wzdłuż granic dendrytów.
-
Effect of temperature and gaseous medium on the structure and microhardness of the cobalt base clad layers
PublicationBadano wpływ temperatury utleniania na mikrostrukturę i mikrotwardość napawanych warstw ze stopu kobaltu. Warstwy wytwarzano za pomocą napawania plazmowego (pta) na przylgniach zaworów wylotowych wykonanych ze stali x40CrSiMo10-2. Stop kobaltu był poddany utlenianiu w powietrzu w temperaturach od 750 °C to 1100 °C i w gazach wylotowych w temperaturze 750 °C. W wyniku utleniania zaobserwowano zmanę w mikrotwardości warstw. W zewnętrznej...
-
Failure analysis of the exhaust valve face in diesel marine engine
PublicationThe exhaust valve from marine diesel engine which was damaged after 2000 hours of service was investigated. In order to prolong the service time the valve face was cladded with cobalt base alloy using laser technique. After failure microstructural and chemical analyses reviled that cladding process was conducted improperly. The chemical composition of the clad layer was far from the designed one and what more completely inhomogeneous....
-
Study of structures and properties of the laser cladding exhaust valve after service
PublicationPrzylgnie zaworów wydechowych silnie obciążonego silnika okrętowego zostały pokryte warstwą wykonana ze stopu kobaltu za pomocą techniki napawania laserowego. Tak przygotowane zawory były eksploatowane przez 3000 godzin w silniku Daru Młodzieży. Po tym czasie zostały zdemontowane i poddane szczegółowej analizie. Warunki pracy spowodowały powstanie na powierzchni przylgni warstwy tlenków o różnej grubości, wykazującej skłonność...
-
The Effect Fabrication Method of Cobalt Base Clad Layer On Air Oxidation
PublicationNapawane warstwy ze stopu kobaltu zostały wykonane za pomocą napawania plazmowego (PTA) oraz laserowego. Zostały one poddane utlenia niu w temperarurze 1100 stopni celsiusza prze 200 godzin. Przeprowadzono badania mikrostruktury i składu chemicznego warstwy tlenkowej oraz głębszych warstw napoiny. Nie stwierdzono wpływu metody wytwarzania na skutki procesu utleniania.
-
Wpływ podwyższonych temperatur na napawane warstwy na bazie kobaltu = The elevated temperatures influence on the cobalt base cladding layer
Publicationw pracy przeanalizowano wpływ temperatur utleniania (850, 950 i 110 stopni C) na mikrostrukturę i twardośc napawanych plazmowo warstw zykonanych z proszku na bazie kobaltu zdodatkiem 28,8% chromu, 4,9% wolframu, 2,2% niklu, 2,09% żelaza, 1,2% krzemu i 1,2% węgla. W wyniku utleniania na powierzchni napoiny powstaje warstwa tlenku chromu stanowiaca dobrą ochronę w niższych temperaturach, jednak w temperaturach wyższych ulega ona...
Year 2009
-
Behavior of the exhaust valve cladding face under the service conditions
PublicationPodczas eksploatacji silnika okrętowego kluczowym problemem jest trwałośc zaworów wylotowych a w szczególności wąskiego fragmentu - przylgni grzybka zaworu, która decyduje o szczelności zaworu.Przylgnia wykonana przez laserowe napawanie stopu kobaltu została poddana badaniom w warunkach normalnej eksploatacji silnika L22 przez 2 lata. W tym czasi silnik był zasilany zarówno paliwem lekkim jak i biopaliwem. Po zdemontowaniu głowicy...
-
Microstructure and properties of the cobalt base clad layers after long time service
PublicationBadaniu poddano napawane laserowo warstwy ze stopu na bazie kobaltu. Warstwy wykonane na przylgni grzybka zaworu wylotowego silnika diesla badano po dwóch latach eksploatacji w dwóch silnikach laboratoryjnych. Badania mikrostruktury nie wykazały znaczących zmian. Przeprowadzono również badania chemiczne oraz pomiary twardości warstw po eksploatacji. Badany typ napoin nie wykazał znaczących uszkodzeń po długim czasie eksploatacji.
Year 2008
-
Effects of the time and temperature on the oxide scale formed on the cobalt alloys
PublicationWarstwy wykonane za pomocą techniki PTA ze stopu kobaltu poddano utlenianiu w różnych temperaturach i w różnym czasie. Mikrostruktury otrzymane po utlenianiu wskazują na proces degradacji materiału. Proces ten prowadził do degradacji obszarów międzydendrytycznych napoiny. Skład chemiczny powstającej zgorzeliny byłzależny od temperatury utleniania, składu chemicznego stopu, ze szczegfólnym uwzględnieniem obecności małych ilości...
-
Gas corrosion influence on the exhaust valve face of the marine engine = Wpływ korozji gazowej na stan przylgni zaworów wylotowych silnika okrętowego
PublicationIstotnym czynnikiem wpływającym na poprawność funkcjonowania silnika okrętowego jest szczelność zaworów. Szczególnie w odniesieniu do zaworów wylotowych brak szczelności prowadzi do pogorszenie warunków spalania a przede wszystkim do przyspieszonego zniszczenia zawory poprzez uszkodzenia przylgni.Przylgnia grzybka zaworowego współpracuje z przylgnią gniazda zaworowego tworząc cykliczny szczelny kontakt stykowy w trakcie pracy silnika....
-
The resistance investigation of the marine engine exchaust valve using the modelling chamber = Badania odporności zaworów wylotowych silnika okrętowego w komorze modelowej
PublicationWe współczesnej technice szereg części urządzeń i instalacji pracuje w długich okresach czasu i w złożonych warunkach obciążenia mechanicznego, termicznego i chemicznego. Próby wprowadzenia nowych rozwiązań technicznych muszą być poprzedzone szczegółowymi badaniami, które stwierdzą przydatność do konkretnych zastosowań. Problemem występującym w przemyśle okrętowym, a dokładniej w procesie eksploatacji silników okrętowych jest trwałość...
-
Wpływ utleniania w wysokich temperaturach na struktury napawanych warstw na bazie kobaltu
PublicationPrzedmiotem badań są napawane plazmowo warstwy wykonane ze stopu kobaltu zawierające ok. 29% chromu, ok. 5% wolframu i ok. 2% niklu, nałożone powierzchnie przylgni grzybków zaworów wylotowych silnika dieslowskiego. Powierzchnia podlega zarówno oddziaływaniom temperatury i środowiska, jak i oddziaływaniom mechanicznym. Podczas badań warstwy poddano oddziaływaniu środowiska utleniającego i wysokich temperatur: 750°C- górna w normalnej...
Year 2007
-
Effect of tungsten content on the corrosion resisntance of the cobalt base PTA cladding layers = Wpływ zawartości wolframu w stopach kobaltu na odporność korozyjną warstw napawanych plazmowo
PublicationBadaniom poddano napawane plazmowo warstwy wytworzone na powierzchni przylgni zaworów wylotowych silnie obciążonych silników Diesla stosowanych w okrętownictwie. Jako materiał do napawania zastosowano trzy rodzaje proszków wykonanych ze stopów na bazie kobaltu i chromu zawierających różne ilości wolframu ( 4.9, 5.3 i 9 % masowych). Wykonane napoiny wielowarstwowe po odpowiednim przygotowaniu poddano działaniu podwyższonej temperatury...
-
High temperature corrosion of the cobalt base clad layers
PublicationNapawane warstwy wykonane ze stopu kobaltu poddano utlenianiu w temperaturach 650 stopni C i 750 stopni C oraz korozji w spalinach. Proces utleniania był prowadzony 2 sposobami, izotermicznie przez 100 godzin i cyklicznie pzez 200 godzin. Korozja w spalinach przebiegała cyklicznie przez 200 godzin w temperaturze 650stopni C. Warstwy napawano metodą laserową i plazmową (PTA). Badano stabilność termiczną procesu utleniania warstw...
seen 750 times