dr inż. Józef Czucha
Publications
Filters
total: 14
Catalog Publications
Year 2022
-
Compact and Integrated High-Power Pulse Generation and Forming System
PublicationThis paper presents comprehensive analytical, numerical and experimental research of the compact and integrated high-power pulse generation and forming system based on the flux compression generator and the electro-explosive forming fuse. The paper includes the analysis of the presented solution, starting from the individual components studies, i.e., the separate flux compression generator tests in field conditions and the forming...
Year 2021
-
Current divider-based nanosecond high current pulse measuring systems
PublicationThis paper presents the analysis of the new approach to the measurement methodology of significant values (in order of hundreds of kA) and huge steepness (in order of MA/μs) current pulses based on current dividers along with a comparison of the various types transducers suitability in measuring systems with such extreme parameters. Such dividers are used to extend the measurement ranges of current transducers with limited current...
Year 2007
-
Przetworniki pomiarowe prądu w urządzeniach zabezpieczeń nadprądowych
PublicationPrzeprowadzono analizę charakterystyk kilku typów przetworników pomiarowych prądu stosowanych w technice zabezpieczeń prądowych. Wykazano, że rozrzut charakterystyk dynamicznych ''klasycznych'' przetworników opartych na detekcji cieplnych skutków prądu jest bardzo duży. Również boczniki rezystancyjne i przekładniki prądowe indukcyjne w warunkach szybkich zmian prądu wnoszą wielki błąd pomiarowy, osiągający nawet kilkadziesiąt procent....
Year 2006
-
Oddziaływanie urządzeń energoelektronicznych na układy automatyki przemysłowej
PublicationZreferowano wymagania napięciowe stawiane urządzenim energoelektronicznym (UEE)i określono najczęściej występujące źródła przepięć w instalacjach z UEE. Podano mechanizmy sprzężeń zaburzeń elektromagnetycznych w instalacjach elektrycznych.Podano przykłady rozwiązań układów ochrony przepięciowej i charakterystyki kilku najczęściej stosowanych elementów ochrony przepięciowej instalacji z UEE. Omówiono zasadę koordynacji ochrony...
Year 2005
-
Hybrid inductance-thyristor short-circuit current limiting devices
PublicationDla wartości prądu w gałęzi w której zainstalowane jest urządzenie jest mniejsza od prądu w dławiku urządzenia, dławik jest zwarty gałęzią z tyrystorem. Impedancja bieguna urządzenia hybrydowego jest praktycznie równa zero. W chwili wzrostu prądu w gałęzi z urządzeniem ograniczającym ponad tę wartość, do obwodu głównego wtrącona zostaje impedancja kolejno dwóch dławików, ograniczając bezzwłocznie dynamikę i amplitudę prądu zwarciowego....
-
New Methods of Short-Circuit Current Limiting and Switching-off
PublicationPrzedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych hybrydowych indukcyjno-tyrystorowych ograniczników i wyłączników prądu zwarciowego. Impedancja dławika ogranicznika prądu jest wtrącana do obwodu zwarciowego dopiero w chwili, gdy prąd zwarciowy przekroczy wartość prądu wymuszonego w dławiku przez zewnętrzne źródło prądu. Ograniczanie dynamiki prądu zwarciowego jest bezzwłoczne. Układ nie generuje przepięć łączeniowych....
Year 2004
-
Current commutation process in a ultra-fast fuse-IGBT hybrid circuit breaker.
PublicationUkład hybrydowy bezpiecznika topikowego i tranzystora IGBT umożliwia bardzo szybkie włączenie do obwodu zwarciowego impedancji ograniczającej wartość prądu. Po eksplozji krótkiego topika bezpiecznika wywołanej narastającym prądem zwarciowym wywołuje w czasie poniżej 2 ms wzrost napięcia na topiku do wartości ok.20 - 25V, po czym prąd jest komutowany do gałęzi z przyrządem półprzewodnikowym typu GTO lub IGBT. Ostateczne wyłączenie...
-
Efektywność odzysku energii hamowania elektrodynamicznego w komunikacji miejskiej.
PublicationPrzedstawiono metodę aktywnego sterowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej dla zwiększenia wykorzystania energii hamowania zwracanej do sieci. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych w metrze i komunikacji tramwajowej oraz analizy teoretycznej z wykorzystaniem komputerowych metod modelowania i symulacji.
-
Komutacja prądu w gałęziach wybranych wyłączników hybrydowych.
PublicationW wyłącznikach hybrydowych funkcje przewodzenia prądu w stanach ustalonych i przejściowych łączeniowych przejmują kolejne gałęzie w biegunie łącznika. Opisano warunki komutacji prądu między gałęziami łącznika hybrydowego z przyrządem półprzewodnikowym (GTO i IGBT) z zestykiem z elektrodynamicznym napędem styku ruchomego i z beznapędowym łącznikiem topikowym. Czas komutacji prądu między gałęziami w obu typach łączników do chwili...
Year 2003
-
Arc Ignition Process in Short Fuses Element
PublicationPrzedstawiono wyniki badań zapłonu łuku elektrycznego w topiku w warunkach dużej stromości narastania gęstości prądu, do 5.19 9 A s-1 mm-2. Wyznaczono podziałkę rozpadu topika (0,04-0,12 mm) oraz napięcie zapłonu na elementarnej przerwie topika (20-30 V). Wykazano w badaniach doświadczalnych modelu fizycznego topika rozpad i ponowne łączenie sąsiednich elementarnych przerw.
-
Jednofazowe wyłączanie trójfazowych zwarć łukowych na szynach rozdzielnic niskonapięciowych
PublicationOpisano układ probierczy oraz przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych wyłączania trójfazowych niskonapięciowych zwarć łukowych za pomocą aparatów umieszczanych w środkowej fazie płaskiego układu szyn. Omówiono ograniczanie prądów przy zwarciach łukowych. Przedstawiono wyniki symulacji jednofazowego wyłączania zwarć przy prądzie spodziewanym ok. 13 kA, w oparciu o program MATLAB-SIMULINK.
-
Kompatybilność elektromagnetyczna
PublicationPrzedstawiono analizę stanu wiedzy dotyczącej kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektrycznych i energoelektronicznych. Podano zestawienie parametrów źródeł sygnałów zaburzeń elektromagnetycznych i mechanizmy sprężeń źródeł i odbiorników. Przytoczono wiele przykładów obliczeń wartości spodziewanych sygnałów zaburzeń w różnych warunkach ich generowania.
-
Optymalizacja wykorzystania energii hamowania - pomiary i analiza
PublicationW prezentowanej pracy przedstawione są wyniki pomiarów przeprowadzonych w Metrze Warszawskim w pojeździe Metropolis wyposażonym w falownikowy układ napędowy, pozwalający na hamowanie odzyskowe w pełnym zakresie prędkości. Charakterystyczną cechą układu zasilania metra warszawskiego jest ograniczenie sekcji zasilania dwustronnego do dwóch odcinków międzystacyjnych. Wymiana energii może zatem odbywać się jedynie pomiędzy pociągami...
-
PM Motor Controller for an Electric Vehicle with Separate Wheel Drives
PublicationDla pojazdu z elektrycznym niezależnym napędem kół, przedstawiono propozycję hierarchicznej struktury sprzętowej, z jednostką centralną koordynującą sterowanie poszczególnymi silnikami przez sterowniki podporządkowane, realizujące regulację momentu silnika w trybie rozruchu i hamowania. Zaproponowano algorytmy sterowania silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, a także protokół komunikacji między sterownikami. Przedstawiono...
seen 1366 times